Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Paypal

24 november 2010

Onze webwinkel biedt: betalen bij afhalen, ideal en overschrijving per bank (vooraf).

Nu zie ik bij aardig wat shops ook de optie van paypal.
De programmeur zal dat hoe dan ook wel kunnen maken. Maar.... voegt het echt iets toe?
Zijn er mensen die echt veel gebruik maken van paypal of die eerder zouden kiezen voor een concurrent vanwege het gebrek aan paypal op onze shop?

Ik heb 1 keer (toevallig contact met de klant vooraf per telefoon voor een product vraag) te horen gekregen: oh jammer je kunt niet met creditcard bij jullie betalen. Want dat is paypal toch voornamelijk?

En verder: een paypal account aanmaken zal niet zo moeilijk zijn, maar de betaling komt dus ook op een paypal account terecht = extra administratie?
Hoe verwerken jullie dit? In het kasboek zetten dat de betaling is ontvangen, of met afschriften van paypal? Of zijn die er niet?
 
veke
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 augustus 2010

Re: Paypal

24 november 2010

nadat ik het topic las op de webwinkel blog en de link op Twinkle bekeek heb ik niet veel zin om ook paypal te gaan gebruiken.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Paypal

24 november 2010

Paypal kan je zien als een aparte bankrekening.

Het wordt op zich best vaak gebruikt en kan dus wel wat toevoegen. Een Paypal account kan gekoppeld worden aan een creditcard en kan zodoende door klanten die met credit card willen betalen gebruikt worden.

Maar het heeft ook een paar nadelen. Paypal is zeer duur en consumenten kunnen kinderlijk eenvoudig een transactie terug laten boeken door Paypal. Dit gebeurd in de praktijk niet heel vaak maar het kan lastig zijn. Zo'n teruggeboekte transactie kan je weer ongedaan maken als je kan aantonen dat je de bestelling verzonden hebt naar het adres van de klant dmv. bijv. een track & trace code.
 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Re: Paypal

24 november 2010

Dus stel per maand worden er 5 betalingen van € 50,- via paypal gedaan.

Dan kost dat:
5x 0,35 = € 1,75
5x 3,4% = € 8,50
Totaal = € 10,25

Ja das lastig dan zou er een afweging gemaakt moeten worden, zijn er daadwerkelijk klanten die kiezen voor een concurrent? Of zou het puur alleen een stukje extra service zijn voor de klant?

Als er 5 betalingen via paypal zijn, en er is 1 klant die door paypal optie overstag is gegaan dan zijn de kosten er wel weer uit...
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Paypal

24 november 2010

Zo'n teruggeboekte transactie kan je weer ongedaan maken als je kan aantonen dat je de bestelling verzonden hebt naar het adres van de klant dmv. bijv. een track & trace code.
Dat is dus het probleem, dat kan niet. PayPal maakt het niet zo zeer uit of het is aangekomen want de klant kan zelf ook aangeven het artikel weer te hebben retourgezonden, om wat voor reden dan ook. Het wordt dan een welles-nietes spelletje tussen jou en de klant en PayPal staat erom bekend dan in veel gevallen de partij voor de klant te kiezen.

Dat wil niet zeggen dat dit mag, het is gewoon diefstal van de persoon die PayPal verkeerd inlicht. Het is strafbaar. Het komt ook niet vaak voor en natuurlijk doet PayPal en de webwinkels er alles aan om het nog minder voor te laten komen, maar het is blijkbaar wel reden geweest voor enkele webwinkels om Metro een negatief beeld te bieden.
 
blijfvitaal
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 oktober 2009
Contacteer:

Re: Paypal

24 november 2010

Wij hebben Paypal toegevoegd als een stukje extra service en er wordt toch vrij vaak gebruik van gemaakt'.
www.blijfvitaal.nl, voedingssupplementen, sportvoeding en spierverzorgingsproducten.
Alleen het beste is goed genoeg.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Paypal

25 november 2010

Ook bij de webshops die ik zelf beheer en die ik voor klanten maak word in 90% van de gevallen paypal mee ingebouwd. Al was het maar omdat PayPal het goedkoopst is om CreditCards mee af te rekenen (zeker als startende webwinkel).

Dat terugboeken is een nadeel maar datzelfde nadeel heb je als je zelf creditcards gaat accepteren, daar kan een klant ook tot 60 dagen (dacht ik) de transactie terug laten komen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
lemmings
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 oktober 2010
Contacteer:

Re: Paypal

25 november 2010

Mijn transacties zijn meestal ongeveer 7,50 a 10,00 euro. Ik heb Paypal ingesteld op "micropayments", daarmee is het iest goedkoper voor kleine transacties dan hun standard tarief.
www.palmboomtekoop.nl voor palm, banaan en oleander zaad
 
www.mx-5parts.nl
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 november 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Paypal

25 november 2010

Ik gebruik Paypal voornamelijk bij inkoop en mondjesmaat bij verkoop. Tot nu toe alleen nog maar goede ervaringen mee.
 
speedtoysmodelbouw
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 december 2010

Re: Paypal

20 december 2010

Vrijdag 17 dec slechte ervaring gehad met PAYPAL.

Klant bestelde wat in de webshop http://www.speedtoysmodelbouw.nl
kreeg een bericht van paypal u heeft een betaling ontvangen van 182,50 en u kunt het object versturen zo gezegd zo gedaan,netjes verstuurd de 17e.
s`avonds bericht van paypal :bank van koper heeft het bedrag terug gevorderd en paypal dus van mij account,ik had dit nog nooit meegemaakt dus gemaild naar paypal.

antwoord van paypal :als de bank het geld terug vorderd zijn wij verpicht om het geld terug te geven,maar misschien komt U in aanmerking voor verkopersbescherming kijk op onze website

Bij de eerste regel had ik het al door daar kom ik niet voor in aanmerking want het
object is niet verkocht via EBAY dus ik kan nu fluiten naar mijn centen en het product,
want op zaterdag kun je ook niemand bij TNT bereiken om door tegeven dat ze het pakket niet mogen afgeven.

Dus bij deze : U bent een gewaarschuwd mens.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Paypal

20 december 2010

Vrijdag 17 dec slechte ervaring gehad met PAYPAL.
Even de klant een email sturen dat het product al op de post was, en of hij het terug wilt sturen. De meeste mensen zullen het doen, want anders zijn ze simpelweg gewoon dieven. Strafbaar.

Theoretisch gezien is dit geen slechte ervaring met PayPal, maar met jouw webwinkel. Want je bent verplicht om achteraf aan te bieden aan consumenten, en een acceptgiro had je precies hetzelfde nadeel gegegeven. Rembours is wel een optie maar de kosten daarvan...

Met iDeal loop jij dit risico niet, dat is waar, maar dan loopt je klant dit risico. Ik weet om eerlijk te zijn niet wat beter is. Een andere optie is het uitbesteden aan incasso partijen als Afterpay, Klarna, of elk ander incassokantoor, maar als je hoort hoe die omgaan met slecht betalende klanten wordt je er ook niet altijd blij van.

Al met al is er niet een betalingsmethode die zowel service biedt, fraudeurs succesvol bestraft en ook nog eens zeer goedkoop is. Op elke betalingsmethode valt zo wat af te dingen.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Paypal

20 december 2010

Je kan gewoon een rekening sturen naar de klant. Het is nu gewoon een levering op rekening geworden. Betaalt de klant de rekening niet dan kan je er een incassobureau op zetten.
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Paypal

20 december 2010

Ik vind Paypal ook nog eng en heb om die reden dit nog niet geïntegreerd. :(
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
Indigo
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 juni 2009
Contacteer:

Re: Paypal

22 december 2010

Ik maak wel gebruik van PayPal.
Bij mij kunnen ze via iDeal, overboeking en PayPal (en rembours op aanvraag) betalen.
Voor de klanten is het inderdaad gewoon een extra mogelijkheid en dan met name voor buitenlandse klanten, aangezien iDeal alleen in Nederland kan worden gebruikt. Als mensen via een bankoverboeking betalen, dan duurt het allemaal langer en moeten de klanten ook langer wachten op hun bestelling...
Daarom bied ik eigenlijk die mogelijkheid aan. Bij mij wordt er niet veel gebruik gemaakt van PayPal en de extra kosten, die eraan verbonden zijn, bereken ik door naar de klant. (Dat staat ook overal netjes aangegeven op de site. En de extra kosten krijgen ze vooraf al te zien bij het afrekenen in de webwinkel).
Ik heb zelf nog geen negatieve ervaringen gehad. En ik zorg gewoon, dat wanneer er een aantal bestellingen via PayPal zijn gedaan, ik het geld overmaak naar mijn bankrekening.
 
Verkoper
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 januari 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Paypal

22 december 2010

Ik bied ook Paypal aan en vraag 4% extra hiervoor. Er zijn gelukkig maar enkele klanten die er gebruik van maken. Soms voor een bedrag van 10 euro maar ook van ver over de 100 euro. Dus dan vraag je jezelf toch af: "had ik die klant ook gehad als ik geen Paypal had aangeboden?" m.a.w. Ik houd het er gewoon bij.

Natuurlijk is er bij paypal een risico. Paypal is namelijk gewoon voor 99% bijvoorbaat op hand van de klant en niet van jou als verkoper, tenzij je via Ebay verkoopt (dat is één bedrijf en zo werkt Paypal/Ebay/Marktplaats hun eigen verkoopsites mooi klanten toe). Maar risico's heb je altijd. Als je iets opstuurt wat niet aangetekend is of je hebt een brutaal iemand die zegt dat iets stuk is aangekomen of wat dan ook.. je kunt altijd bedonderd worden door iemand, of het nou via Paypal betaald is of niet.

Ik laat het betaalde bedrag van het artikel altijd op Paypal staan tot na de afkoelingsperiode (ca 2 weken). Mocht iemand dan zijn geld terug moeten hebben dan kan dat gewoon via Paypal met een volledige terugstorting. Je krijgt dan ook de provisie van Paypal terug vergoed en hebt dus geen rompslomp om het via de bank te doen en dan die paypalkosten weer zien uit te rekenen (die wil de klant namelijk ook terug denk ik).

Overigens helpt het niet het geld er snel af te halen "voor het geval de klant vervelend doet".. Als je klant een klacht indient, kan Paypal je rekening gewoon blokkeren en krijg je simpelweg een mailtje dat je hen geld schuldig bent. En ga daar dan maar tegen vechten..
 
Meesleepbeest
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 augustus 2010

Re: Paypal

05 januari 2011

Persoonlijk vind ik de hoeveelheid provisie die ze vragen belachelijk hoog, en dus niet meer van deze tijd.

Dat vind ik btw ook gelden voor diverse payment providers (provisie/abbo/inschrijfgeld), dat de kosten belachelijk hoog zijn.
 
Jaap
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 februari 2010

Re: Paypal

06 januari 2011

Ik lees op ebay forums heel veel negatieve reacties over paypal, dus ik heb besloten het niet aan te bieden.
Vind het ook vrij prijzig, 3,4 % v/d omzet.

Ik zie ook de tegevoegde waarde niet. Het is volgens mij toch niet makkelijker of sneller dan Ideal? Om via paypal te betalen moet je eerst geld van je bank naar je paypal rekening storten, en dan naar de paypal rekening van de verkoper en de verkoper weer naar zijn eigen bankrekeking. Zo zeg ik het goed toch?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Paypal

06 januari 2011

Men kan ook hun credit card aan de Paypal rekening koppelen.

Het voordeel voor de consument van Paypal is dat de ontvanger (in ons geval wij, de webwinkels) niet de rekening gegevens van de klant ontvangen, maar alleen een email adres.
Bovendien hoef je voor Paypal geen random reader of zo bij je te hebben. Alleen het email adres en wachtwoord is genoeg om geld over te boeken. Dus kan je bijvoorbeeld ook vanaf je werk of zelfs vanuit de trein met een mobieltje betalen met Paypal.
Ook is Paypal internationaal een vrij grote speler dus vooral als je ook aan het buitenland levert is Paypal een mooie optie.
 
Mieke
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 mei 2010
Contacteer:

Re: Paypal

06 januari 2011

Vooral dat laatste. Als je in Amerika wil bestellen (of een Amerikaanse klant hebt), is het heel handig om Paypal te hebben. In Nederland heb je op zich een goed alternatief, dus is het niet zo hard nodig.
 
Meesleepbeest
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 augustus 2010

Re: Paypal

06 januari 2011

Ik lees op ebay forums heel veel negatieve reacties over paypal
Dat komt wellicht door het probleem van kopersbescherming. De koper laat het geld terugboeken door Paypal omdat ze (zogenaamd) niks ontvangen hebben. Jij als koper moet dan bewijzen dat het wel daar aangekomen is. Veel Ebay'ers versturen niet aangetekend of het is anderszins niet traceerbaar. Dan ben je dus als verkoper je product en geld kwijt.
Om via paypal te betalen moet je eerst geld van je bank naar je paypal rekening storten, en dan naar de paypal rekening van de verkoper en de verkoper weer naar zijn eigen bankrekeking.
Het kan ook korter. Je hoeft zelf geen geld naar je Paypal te storten als je niet wilt. Je kunt je bankrekening koppelen aan je Paypal en dan kun je gewoon betalen. Wat je niet voldoende aan saldo hebt schrijven ze dan automatisch van je rekening af.


Paypal vind ik zelf wel erg makkelijk om mee te betalen etc. De provisie vind ik te duur... Dat zal wel kunnen, we hebben genoeg marge op onze producten straks, maar toch. Het is een kwestie denk ik van 'hoe vaak gaat dit voorkomen'. Af en toe is niet erg en heb je toch je verkoop wel te pakken. Maar als het erg vaak wordt wordt ik er niet vrolijker van. De percentages lopen hier onder de webshops ook al flink uit elkaar, qua hoe vaak men Paypal gebruikt.
 
Memento
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Paypal

01 februari 2011

Helaas ook een negatieve ervaring met Paypal. Een klant heeft het bedrag terug laten boeken en Paypal wil er niks tegen doen omdat het product niet via Ebay is verkocht.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Paypal

01 februari 2011

Gebruik ook PayPal en heb 4 problemen gehad:

1) Bestelling ontvangen uit het buitenland. Product was op voorraad en direct verstuurd. Na ongeveer 1 week werd het bedrag terug geboekt, gestolen credit card. Weg product, weg geld.

2) Bestelling ontvangen uit het buitenland. Product geleverd en een hele tijd later een claim van de klant via PayPal. UPS tracking nummer doorgegeven aan PayPal en case closed (dus positief).

3 en 4 waren onderzoeken waarbij de klant waarschijnlijk had besteld met een Credit Card vanuit het buitenland. Stel, de Amerikaanse klant is tijdelijk in Zweden en koopt via zijn Amerikaanse Credit Card. Beide onderzoeken na een paar dagen ok.

Op probleem 1 na heb ik eigenlijk nooit problemen gehad. Ik doe redelijk veel export dus voor mij wel een "must". Op mijn Nederlandse shop heb ik het ook maar wordt weinig gebruikt.
 
Memento
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Paypal

04 februari 2011

Ik bied ook Paypal aan en vraag 4% extra hiervoor.
Ik heb hier ook aan zitten denken, maar op internet las ik dat je dan de verkopers bescherming verliest, voor zover je die al hebt :?. En dat, als je het voor de CreditCard betalingen via Paypal ook doet je zelfs een boete van de bank kan krijgen. Maar of dit in Nederland geld durf ik niet te zeggen.

Is er iemand die hier meer vanaf weet?
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Paypal

04 februari 2011

Verkopersbescherming bestaat niet bij PayPal. 4% is aan de hoge kant en kan je een blokkering van je PayPal account opleveren.

Wel is er een uitspraak geweest (Duitse rechter) dat de werkelijk gemaakte kosten doorberekend mogen worden aan de klant dit in tegenstelling wat PayPal eerst in de algemene voorwaarden had staan, waarop PayPal haar algemene voorwaarden heeft veranderd.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Paypal

04 februari 2011

Ook in Nederland mag je transactiekosten in rekening brengen. Belangrijke voorwaarde is dat alle kosten vooraf duidelijk zijn. Als je de transactiekosten pas noemt ná het kiezen van een betaalmethode, ben je te laat. (Achteraf meer afschrijven vanwege de tranactiekosten kan al helemaal niet. Dat is een onrechtmatige daad.)

Alleen een percentage zoals 4% noemen, is onvoldoende. Je zult concreet moeten zeggen wat de kosten in euro's en centen zijn. Het zal je verbazen hoeveel mensen niet weten wat een percentage is of niet kunnen rekenen met procenten. Meer in het algemeen geldt natuurlijk dat je sowieso een totaalbedrag en de opbouw van dat bedrag moet noemen.
 
Memento
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Paypal

04 februari 2011

Dus als ik bij het onderdeel klantenservice bij het hoofdstuk betaling en ook in de algemene voorwaarden bijvoorbeeld vermeld dat bij elke Paypal en CreditCard transactie 1,50 euro transactiekosten in rekening worden gebracht is dat gewoon rechtsgeldig?
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Paypal

04 februari 2011

nee, het moet op het betaalscherm staan waar de klant de betaalwijze kiest en ook duidelijk dus geen lettertjes van 4px.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Verkoper
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 januari 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Paypal

04 februari 2011

Je klant moet vóór het afreken proces gewoon in één oogopslag kunnen zien wat ze uiteindelijk gaat betalen. Je moet gewoon op de winkelwagenpagina alles duidelijk hebben staan, aan kosten. Dus niet een soort "subtotaal" en dan op "verder" klikken en dan weer extra kosten erbij wegens CC of Paypal of wat dan ook.

Die zg verkopersbescherming van Paypal is volgens mij alleen als je via Ebay wat verkoopt. En dan nog weet ik niet goed wat het inhoudt.

De winkelwagen van Biedmeer.nl zit gewoon goed in elkaar wat dat betreft. Je vinkt Paypal aan en je wagentje wordt meteen ge-update met de exacte hoeveelheid euro's aan kosten, netjes apart vermeld.
 
Anne
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 november 2010

Re: Paypal

06 februari 2011

Ik zit er ook aan te denken om paypal aan te bieden, maar het is me nou niet duidelijk wat de extra kosten zijn want als ik op de site van paypal kijk bij help staat er;

Als u een prive-rekening heeft, dan ontvangt u gratis betalingen van een bankrekening of een PayPal-saldo. Een kost wordt in rekening gebracht voor het ontvangen van creditcardbetalingen. (hoeveel is dat dan?)

PayPal berekent geen kosten voor het toevoegen van geld aan uw rekening

PayPal berekent geen kosten voor het opnemen van geld naar uw bankrekening

dus de er zijn alleen kosten als iemand betaald met een creditcard?

En hoe moet je paypal betalingen in je boekhouding verwerken dan?
 
Meesleepbeest
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 augustus 2010

Re: Paypal

06 februari 2011

Je mag niet zomaar PayPal betalingen voor je webshop ontvangen op je prive PayPal. Doe je dit wel dan riskeer je bevriezing van je PayPal account. Je ziet op onderstaande link ook duidelijk een scheiding
https://www.paypal.com/nl/cgi-bin/websc ... ang.x=true

In eerste instantie kost het ontvangen van geld op jouw PayPal rekening per betaling 35 cent + 3,4% van het bedrag. Dit geld tot een grens van 2500 euro. Zie link voor het hele staatje
https://www.paypal.com/nl/cgi-bin/websc ... countries=

Als iemand jou dus 100 euro betaald via PayPal dan ontvang jij hiervan dus 96,25 en de rest (3,75) is voor PayPal.

Verder verwerk je de betaling net als andere betalingen in je boekhouding. Je boekt 100 euro in en boekt 3,75 als kosten, andere bedragen na rato natuurlijk.