Hoe zit dropshipment in elkaar

1
Beste mensen,

Naast ons advertentieplatform wat wij momenteel hebben willen wij ok graag een webshop opzetten gebaseerd op Dropshipment! Nu heb ik al een hoop doorgelezen maar ik had toch nog een paar vragen die ervaren webshop eigenaar zoals hier vast wel kunnen beantwoorden.

1. Maak je bij het aangaan van een dropshipment ook direct een overeenkomst aan? En zo ja, waar moet je aan denken?

2. Als er meerdere producten worden afgenomen in 1 maand van dezelfde dropshipment leverancier betaal ik dan de rekening aan de dropshipment leverancier direct? of aan het einde van de maand.

3. Waar moet je op letten als je een dropshipment overeenkomst aangaat met een andere webshop?

4. Hebben jullie tips waar ik wat aan heb? Ik wil uiteraard niet zomaar wat beginnen zonder enig verstand er van te hebben.

Re: Hoe zit dropshipment in elkaar

4
Dropshipping is niets anders dan webwinkeltje spelen zonder voorraad. De regels zijn niet anders en overeenkomsten met leveranciers zijn ook in principe niet anders. Verdiep je in het verkopen van spullen en wat daarbij komt kijken. Succes!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Hoe zit dropshipment in elkaar

5
ErikJan schreef:Hebben jullie tips waar ik wat aan heb? Ik wil uiteraard niet zomaar wat beginnen zonder enig verstand er van te hebben.
Belangrijkste tip en dus ook valkuil is dat alhoewel je zelf niet meer levert, je wel zelf juridisch de leverancier blijft naar de klant toe. Jij bent dus verantwoordelijk voor het product, de levering, de betaling, de garantie... noem maar op.

Wat jij verder daarvan doorbelast/afspreekt met jouw leverancier, staat los van jouw relatie met de eindafnemer.
Nu op mijn weblogs:

Re: Hoe zit dropshipment in elkaar

6
Wij leveren onder andere ook op basis van dropshipping, dus ik kan je vragen wel beantwoorden.
ErikJan schreef:1. Maak je bij het aangaan van een dropshipment ook direct een overeenkomst aan? En zo ja, waar moet je aan denken?
Ja, het is wel verstandig wederzijds afspraken te maken. Overvraag als starter echter niet. Je kunt bijvoorbeeld niet de laagste inkoopprijs krijgen als je nog niets hebt verkocht en daarvoor ook geen commitment wil aangaan.
ErikJan schreef:2. Als er meerdere producten worden afgenomen in 1 maand van dezelfde dropshipment leverancier betaal ik dan de rekening aan de dropshipment leverancier direct? of aan het einde van de maand.
Hangt ervan af. Wij leveren op krediet en factureren achteraf per maand of zelfs per kwartaal, míts de afnemer inderdaad kredietwaardig is. Bij veel dropshipping-leveranciers moet je bestellen alsof je consument bent: order inkloppen en direct afrekenen met iDEAL.
ErikJan schreef:3. Waar moet je op letten als je een dropshipment overeenkomst aangaat met een andere webshop?
Vooral of het serviceniveau past bij je formule. Kies de leverancier die past bij het concept dat je voor ogen hebt. Niet omgekeerd: je hebt een leverancier gevonden en bouwt daar een formule omheen. De jas moet jou passen; ga geen sokken voor een ander breien.
ErikJan schreef:4. Hebben jullie tips waar ik wat aan heb? Ik wil uiteraard niet zomaar wat beginnen zonder enig verstand er van te hebben.
De risico's die Dirkjan noemt, zijn belangrijk, maar zou ik niet bovenaan zetten. Veel belangrijker is dat je een belangrijk deel van je kernactiviteit (de operations zoals de logistiek) en assortiment deelt met andere partijen. Je zult je daarin moeten onderscheiden. Dat kan meestal niet met prijzen (als starter), dus dan houdt je eigenlijk maar één ding over: goede marketing.

Wat je nooit moet doen als je een dropshipping-leverancier hebt gevonden: even gauw iets online zetten met BiedMeer of SEOshop en dan op bezoekers gaan zitten wachten. Dat doen andere dropshippers namelijk ook. En je wordt links en rechts ingehaald door iedereen die niet stilzit of een groter marketingbudget hebben.
StoreCore.io

Re: Hoe zit dropshipment in elkaar

7
Hallo allen!

Bedankt voor jullie tips! Ik heb veel zitten nadenken en ik had de vraag.

Zijn er fabrikanten/importeurs waarbij het mogelijk is om een overeenkomst aan te gaan dat wanneer de klant bij mij een product besteld dat de fabrikant/importeur hier automatisch een melding van krijgt, dan het product opstuurd en aan het einde van de maand ( van mij ) de totale som krijg wat die fabrikant/importeur verkocht heeft?

Is dit mogelijk? of hebben jullie andere oplossing die wellicht beter overkomen?

Re: Hoe zit dropshipment in elkaar

8
Ik denk dat je als starter toch eerst direct moet betalen. Als je al even klant bent kan je andere afspraken maken. Dit zal ook afhangen van de hoeveelheid dat je verkoopt.

Je zou ook nog kunnen overwegen om goedlopende artikelen zelf op voorraad te nemen. En de artikelen die je in mindere mate verkoopt via dropshipping
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl