Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Paypal betaalt retourkosten klant terug

28 januari 2015

Sinds vandaag tot en met 31 december betaalt Paypal de verzendkosten voor het retourneren van de bestelling terug aan de klant:
https://www.paypal.nl/retour/

Ik heb de voorwaarden even snel gescand. Enkele punten:
Maximale vergoeding is 30 euro per bestelling.
Vergoeding dekt alleen de daadwerkelijke verzendkosten voor het terugsturen.
Koper moet bewijs van het retourneren aanleveren dmv. fotomateriaal.
Betaling van de oorspronkelijke bestelling moet via Paypal gedaan zijn.

Op zich lijkt mij dit een prima marketing stunt van Paypal. Voor de webwinkel wellicht iets minder ideaal, omdat je nu onbedoeld toch gratis retourneren aanbiedt aan je klanten als je Paypal ondersteunt. Dat zorgt voor meer retouren. Aan de andere kant kan dit een prima stimulans voor je verkopen zijn. Wat vinden jullie?
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Paypal betaalt retourkosten klant terug

28 januari 2015

Het is best wel een gedoe, en je moet het vooraf dus ook nog activeren via http://www.paypal.nl/retour ik denk dat het voor de huidige handel allemaal wel losloopt maar verwacht wel dat het een stimulans kan zijn voor cross border verkopen. Ik koop nu toch minder graag uit het buitenland vanwege de mogelijke retourkosten. Zeker bij webwinkels die ook aan België verkopen zou ik het aanraden om deze 'USP' te noemen!
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Paypal betaalt retourkosten klant terug

28 januari 2015

Twee bedenkingen:
1. Het zal binnen NL kunnen leiden tot een stijging van PayPal betalingen ten koste van iDeal met hogere kosten voor webwinkels als gevolg.
2. Wie garandeert dat PayPal deze service "gratis" zal blijven aanbieden wanneer het doel -vergroting van het marktaandeel- bereikt is? Waar zal vervolgens de rekening worden neergelegd? Bij de webwinkelier vermoed ik!
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Paypal betaalt retourkosten klant terug

28 januari 2015

Ik denk dat je het in een breder perspectief kunt zien dan slechts een marketingstunt.

Internationaal en al helemaal in de VS concurreert PayPal met name met creditcards. Creditcardmaatschappijen bieden klanten al langer in toenemende mate allerlei "gratis" extra's, zoals garanties bij niet leveren, garanties bij de levering van beschadigde artikelen en zelfs een "hoeveel u ook besteedt, u bent altijd verzekerd!"

Met andere woorden: deze augmented services rondom het core product zijn meer een (duurzaam) positioneringsinstrument dan een (tijdelijke) marketingstunt.

Met "gratis" tussen aanhalingstekens uiteraard, omdat dit soort services uiteindelijk altijd betaald moeten worden. Door ons.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Paypal betaalt retourkosten klant terug

28 januari 2015

Met "gratis" tussen aanhalingstekens uiteraard, omdat dit soort services uiteindelijk altijd betaald moeten worden. Door ons.
Uiteindelijk weer door de consument... Immers zal jij het door gaan rekenen in je tarieven.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Paypal betaalt retourkosten klant terug

28 januari 2015

Als winkelier betaal je dit al.
Neem de kosten die paypal in rekening brengt. Dat zit tussen de 2 en 3,6%
Paypal maakt dus al aardig wat marge op iedere transactie. Idem met creditcard ook tussen de 2 en 3%.

Deze bedrijven hebben gigantisch veel data en kunnen goed inschatten wat eventuele retourkosten zijn en wat ze dit gaat kosten.

De consument moet er wel wat extra voor doen.
als webwinkel kun je nu natuurlijk via paypal betaling gratis retour aanbieden, maar ja je betaald als kleine dan toch 3,4% commissie +0,35 cent per transactie over een verkoop tegen misschien 40 cent voor ideal.

Brengt je paypal kosten zelf in rekening dan betaald de klant dit alles.
Daarbij haken veel mensen af als je deze extra kosten in rekening brengt. Wij hebben sinds het afschaffen van kosten voor creditcard en paypal 150% meer transacties met deze betaalmethoden.

Paypal wil op deze manier marktaandeel kopen, of ze dat gaat lukken geen idee.
https://www.creditcardvergelijking.nl/b ... ardkosten/
In de EU wil men naar 0,3% als maximale kosten voor creditcard en weet niet of paypal daar onder valt. Grote kans van ja. Ze moeten dus snel marktaandeel zien te pakken en dat doen ze op deze manier.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Paypal betaalt retourkosten klant terug

28 januari 2015

Paypal is inderdaad veel duurder, maar in tegenstelling tot de meeste andere betaalmethodes, stort Paypal jou als verkoper wel de transactiekosten terug als jij het bedrag terug betaalt aan de klant. Als ik een retour krijg, dan liefst via Paypal want dan kost het mij het minst.

Maar als de klant de bestelling niet terug stuurt, dan heb ik liever de betaling via iDeal want dat is echt enorm veel goedkoper.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Paypal betaalt retourkosten klant terug

28 januari 2015

@ Wouter: nu nog een tip over hoe je de klant van te voren kunt ontfutselen of hij/zij de bestelling waarschijnlijk/misschien/zeker niet- zal terugsturen en hem/haar dan doorgeleiden naar de gewenste betalingsmethode :)

Op wie moet ik de volgende keer stemmen om die 0,3% maximale kosten voor PayPal/CC er per direct door te krijgen?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Paypal betaalt retourkosten klant terug

28 januari 2015

@ Wouter: nu nog een tip over hoe je de klant van te voren kunt ontfutselen of hij/zij de bestelling waarschijnlijk/misschien/zeker niet- zal terugsturen en hem/haar dan doorgeleiden naar de gewenste betalingsmethode :)
Daar zijn wel algoritmes voor te bedenken. Ik kan al met een redelijk grote zekerheid van te voren voorspellen of een bestelling terug gaat komen of niet, aan de hand van welke (combinatie van) artikelen men besteld heeft. Maar dat is omdat ik van zo'n beetje 8 jaar lang verkopen kan monitoren en dus van artikelen weet of ze vaak terug komen of niet. Ik zou dus in theorie bij bepaalde artikelen de betaalmethode Paypal kunnen forceren om zodoende kosten te verminderen.
 
Gebruikersavatar
Jan Roelofsen
Berichten: 1458
Lid geworden op: 30 oktober 2011
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Paypal betaalt retourkosten klant terug

28 januari 2015

'Wij bieden u een gratis regenbroek aan als u nu een paraplu koopt!'

Dit gevoel bekruipt me ergens. Wellicht helemaal mis maar waarom beredeneren vanuit de stel-dat-het-mis-gaat gedachte?

Wij bieden overigens ook Paypal aan. Maar net als bij Wouter zien we mogelijke foute bestellingen binnen komen. En gaan we zelfs zo ver om de klant hierop te attenderen voor verzending. Ze springen je bijna op schoot vanwege die service!

Mijn punt is; kun je niet beter investeren in advies- koopbegeleiding dan reclame maken dat je ook pleisters bij die nieuwe fiets insluit?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Paypal betaalt retourkosten klant terug

28 januari 2015

De discussie verzand een beetje, maar om toch even antwoord te geven op jouw opmerking;

In ons geval is het praktisch niet te doen om zulke order na te bellen of te mailen. In het begin deden we dat nog wel eens omdat we toen de orders zelf inpakten en dus de vreemde combinaties voorbij zagen komen.

Bij de betreffende artikelen staat al vermeld in wat voor scenario's ze niet werken. Zelfs dan nog bellen mensen op (daar gaat mijn winst) waar ik ze alsnog wijs op het feit dat het hoogstwaarschijnlijk niet gaat werken in hun situatie en dat ze een ander, veel duurder, product moeten aanschaffen waarmee hun probleem wel opgelost wordt. Vaak bestellen ze dan alsnog het goedkope product dat niet bedoelt is voor hun toepassing, om er dan achter te komen dat ik gelijk had.

Overigens nemen gelukkig niet veel mensen de moeite om een kabeltje van onder de 10 euro terug te sturen.

Maar goed, nu weer terug naar Paypal die de retourkosten vergoedt.
 
Gebruikersavatar
Jmlok07
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 februari 2015
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Paypal betaalt retourkosten klant terug

17 februari 2015

In de EU wil men naar 0,3% als maximale kosten voor creditcard en weet niet of paypal daar onder valt. Grote kans van ja. Ze moeten dus snel marktaandeel zien te pakken en dat doen ze op deze manier.
Dit slaat puur op de interchange kosten van bepaalde transacties, voornamelijk de consumenten credit transacties binnen de EU. Volgt u het nog? :wink:

Kortom, de aangekondigde cap op transactiekosten klinkt mooier dan het is. De interchange is het deel van de transactiekosten dat rechtstreeks naar de kaartuitgevende partij gaat, de issuing bank. Daar heeft de EU nu voor een paar soorten transacties een maximum op voorgesteld, voornamelijk voor consumentenkaart transacties binnen de EU. Alles wat niet onder die noemer valt, kan nog steeds een hoge interchange en dus transactiecommissie hebben. En aangezien ondernemers meestal 1 prijs hebben voor álle soorten transacties, zal de positieve impact beperkt blijven of gehouden worden.
Creditcards accepteren kan vaak véél goedkoper. Zelfs bij uw huidige aanbieder. http://www.feebirds.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht