Verzenden naar Amerika

1
Ik krijg een vraag van een klant om artikelen naar Amerika te verzenden. Dat zou voor ons de eerste keer zijn, dus ik zit met een aantal vragen waar jullie hopelijk een antwoord op hebben:

- Ik begrijp dat ik de artikelen zonder 21% BTW kan verzenden. Ik neem aan dat de klant echter weer BTW moet betalen in Amerika. Is dat dan een Amerikaans tarief?
- Over invoerrechten lees ik dat deze soms voor rekening van de koper, soms voor rekening van de verkoper zijn. Het wordt me niet duidelijk hoe dit precies zit en bepaald wordt. Het is mijn bedoeling de klant te waarschuwen voor eventuele invoerrechten maar deze voor haar rekening te laten komen.
- Ik las ook ergens dat voor handelszendingen tot $200,- er geen invoerrechten verschuldigd zijn. Wat was vaag geformuleerd dus ook hier de vraag of iemand weet of dit klopt.
- Verder begrijp ik tot nu toe dat ik een douane verklaring CN22 en factuur moet meezenden. Vergeet ik dan nog iets?
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/

Re: Verzenden naar Amerika

2
Factuur in Duplo bij de CN 23 Douaneverklaring (heeft het postkantoor voor je) die bij een aangetekend of track-trace pakket moet (de CN22 groene sticker is meer voor briefpost met lage waarde)
Waarde van de goederen in cijfers en letters (engels) op te factuur vermelden. Ik zet er ook nog altijd een firmastempel en een handtekening op
Douanecodes voor het soort artikel vul ik nooit in maar dat geeft geen probleem.
Ik stuur regelmatig naar de VS, Canada en Australië op; deze wijze en dat gaat altijd heel goed. De lokale Belasting is een zaak van de desbetreffende autoriteiten: daar hoor je als verzender nooit iets van. Ik heb het idee dat in de VS redelijk veel wordt doorgelaten zonder belasting en rechten maar heb daar geen bewijs van. Succes!

Re: Verzenden naar Amerika

3
BertB schreef:Factuur in Duplo bij de CN 23 Douaneverklaring (heeft het postkantoor voor je) die bij een aangetekend of track-trace pakket moet (de CN22 groene sticker is meer voor briefpost met lage waarde)
Dank voor de info. Ik las op de site van PostNL inmiddels dat het CN22 formulier voor waarde tot €425 bedoeld is, en CN23 voor daarboven.
Invoerrechten zijn dus ook voor rekening van de koper?
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/

Re: Verzenden naar Amerika

4
Ik stuur alle pakketten aangetekend, zodat ze voor 500 verhoogd aansprakelijk zijn en je zeker weet dat het op de goede plek komt. Je moet dan automatisch een CN23 invullen. Wanneer je de koper in de VS een reëel bedrag, b.v. 30 euro laat betalen (schrikken ze niet van, verzenden vanuit de VS is veel duurder) kun je zonder problemen de zendingen aangetekend doen.
Verzenden naar verre landen rechtstreeks via PostNL is meestal goedkoper dan b.v. via MyParcel.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Verzenden naar Amerika

5
- Geen BTW doorberekenen. Dat geldt alleen voor zendingen binnen EU.
- Invoerrechten zijn voor rekening van de koper en afhankelijk van het land waar de zending naar toe gaat.
- Ik heb al meerdere pakketten naar de VS verzonden (altijd onder de $200) en tot nu toe hebben de ontvangers nooit iets hoeven te betalen. Wel altijd even de koper melden dat eventuele extra kosten zoals invoerrechten en BTW door hem/haar moeten worden betaald.
- Pas op met het vermelden van de aankomstduur. Een pakket kan soms binnen een paar dagen in de VS zijn maar ik heb wel meegemaakt dat het vervolgens anderhalve week bij de douane lag. Geef voor de zekerheid aan dat het 3 weken tot een maand kan duren. Als het sneller aankomt is de koper alleen maar blij verrast.

Re: Verzenden naar Amerika

6
Ik ga een pakketje versturen naar een klant in Amerika. Ik reken aangezien dit buiten de EU is het 0 tarief.

De consument verzoekt mij een lagere waarde op de factuur van de verzending te zetten zodat hij waarschijnlijk weinig/minder invoerrechten hoeft te betalen en de verzending bovendien een stuk sneller is. Het is een product van tussen de 1000-2000 euro. Het btw probleem wordt in principe over de grens gelegd.

Nu is mijn vraag: Kan ik hier mee in problemen komen in Nederland of is dit puur een probleem voor de afnemer aangezien de btw wordt verlegd.

Ik ken een bedrijf in Hong Kong wat dit altijd doet voor afnemers (consumenten). Ik weet welke waardes zij op pakketten zetten (standaard $50 terwijl het soms een waarde van $800 heeft) + verzendmethodes om de douane te vermijden en zo het pakket zsm af te leveren zonder vertraging voor de consument. Nu is dat natuurlijk HK. Maar hoe is de wetgeving in NL, is omdat deze btw wordt verlegd naar het buitenland het daarmee ook geen Nederlands probleem? Ik wil gewoon de pakketjes zsm bij de afnemer en als ze dan geen btw hoeven te betalen is mooi voor ze meegenomen natuurlijk zolang ik daar zelf geen risico mee loop.