Pagina 1 van 1

Analytics probleem met meten verkoop (Referal)

Geplaatst: 29 januari 2015
door Royk
Sinds een week of twee staat er blijkbaar iets niet lekker in mijn analytics. Mijn verkopen worden niet meer gekoppeld aan hoe deze is ontstaan bij binnenkomst. Bijvoorbeeld organisch, social media of via adwords. Wel koppelt hij de verkoop aan de laatste link tussen bank en de winkel (de ideal betaling) Al mijn recente verkopen hebben alleen een referal naar ABN Amro en ING. Iemand een tip hoe ik dit verhelp? Ik zit me suf te zoeken.

Re: Analytics probleem met meten verkoop (Referal)

Geplaatst: 31 januari 2015
door HiPmetaal
Hoi Royk,

Naar welk rapport kijk je?

Misschien erg voor de hand liggend, maar als je naar het rapport "Conversies -> Doelen" kijkt, zie je de laatste pagina voor de conversiepagina. Dit zijn dan inderdaad vaak pagina's zoals van ING en ABN Amro.

Bij het rapport "Acquistie -> kanalen" zie ik voor mijn eigen site wel bij normale kanalen, oa social, Google AdWords etc.

Is dit bij jou ook het geval?

Re: Analytics probleem met meten verkoop (Referal)

Geplaatst: 01 februari 2015
door Royk
HiPmetaal schreef:Hoi Royk,

Naar welk rapport kijk je?

Misschien erg voor de hand liggend, maar als je naar het rapport "Conversies -> Doelen" kijkt, zie je de laatste pagina voor de conversiepagina. Dit zijn dan inderdaad vaak pagina's zoals van ING en ABN Amro.

Bij het rapport "Acquistie -> kanalen" zie ik voor mijn eigen site wel bij normale kanalen, oa social, Google AdWords etc.

Is dit bij jou ook het geval?
Daar kijk ik ook altijd. Alles verkopen worden nu aan "referal" toegewezen en die zijn in dit geval allemaal abnamro :(

Re: Analytics probleem met meten verkoop (Referal)

Geplaatst: 02 februari 2015
door HiPmetaal
:(

Gebruik je een analytics plugin? Is die up-to-date?

Re: Analytics probleem met meten verkoop (Referal)

Geplaatst: 20 februari 2015
door Marnix
Hoi Roy,

dit is waarschijnlijk te wijten aan een update naar Universal Analytics. In UA worden bron gegevens automatisch overschreven, waardoor de payment providers als laatst bekende bron worden aangemerkt en er bij terugkomst een nieuwe sessie wordt geregistreerd.

Ik heb dit pas nog opgelost door in Analytics de domeinen van de betaalproviders uit te sluiten.
Hierdoor worden de banken uitgesloten als mogelijk verwijzende kanalen en wordt er geen nieuwe sessie gestart, maar de oorspronkelijke gegevens gebruikt in dezelfde sessie.

Dit kun je vinden onder property > trackinginfo > lijst met verwijzingsuitsluitingen.
Het lijstje kun je uit het refferal overzicht halen.

Re: Analytics probleem met meten verkoop (Referal)

Geplaatst: 20 februari 2015
door Klaas Koopman
Marnix schreef:Hoi Roy,

dit is waarschijnlijk te wijten aan een update naar Universal Analytics. In UA worden bron gegevens automatisch overschreven, waardoor de payment providers als laatst bekende bron worden aangemerkt en er bij terugkomst een nieuwe sessie wordt geregistreerd.

Ik heb dit pas nog opgelost door in Analytics de domeinen van de betaalproviders uit te sluiten.
Hierdoor worden de banken uitgesloten als mogelijk verwijzende kanalen en wordt er geen nieuwe sessie gestart, maar de oorspronkelijke gegevens gebruikt in dezelfde sessie.

Dit kun je vinden onder property > trackinginfo > lijst met verwijzingsuitsluitingen.
Het lijstje kun je uit het refferal overzicht halen.
Goed om te horen dat dit daadwerkelijk zo werkt. Ik heb namelijk, via email, hier overleg met Roy over gehad. Ook toen kwamen we tot deze conclusie. Ben benieuwd of Roy het onderhand heeft toegepast.

Re: Analytics probleem met meten verkoop (Referal)

Geplaatst: 22 februari 2015
door Royk
De problemen lijken opgelost. Bedankt Klaas voor je inzet.

De oplossing:

Als een klant via iDeal betaal (bijvoorbeeld) wordt hij naar de bank gestuurd om later weer terug te komen naar de winkel. Vanaf dat moment wordt er een nieuwe sessie gestart en wordt de verkoop aan de bank gekoppeld ipv Pinterest, Facebook, Organisch of Adwords (etc)

Bij beheer moet je alle bank referals uitsluiten. Daar zijn lijstjes voor. Check: link