Retourneren levensmiddelen (bederfelijke goederen)

1
Goedendag mijn naam is Mike Grintjes,

momenteel ben ik druk bezig met het opstarten van mijn webshop in voedingssupplementen; Buildyourbody.nl. Echter nu ik met steeds meer zaken in de afrondende fase kom, rijzen bij mij weer enkele vragen m.b.t. eventuele retouren.

Aangezien 100% van mijn assortiment bestaat uit bederfelijke goederen is het mijn vraag of de klant als hij zijn product heeft geopend alsnog aanspraak kan maken op de 7 of 14 dagen op het herroepingsrecht.

En hoe ik dit correct op mijn site kan vermelden?

Groeten

Mike

Re: Retourneren levensmiddelen (bederfelijke goederen)

2
Hallo Mike,

Zitten op jouw producten niet standaard een verzegelingsstrip die je moet los halen om de deksel los te krijgen? In dat geval heb je dus een verzegeling en kun je stellen dat op het moment dat de strip verbroken is (en je dus kunt aantonen dat iemand het gebruikt heeft), het recht van retour vervalt.

Wat ik ook weet, is dat sommige leveranciers een folie geplakt hebben op het potje onder de deksel en deze eerst te moeten verwijderen. Als dat het geval is, kun je stellen indien die verzegeling dus verbroken is/ losgehaald is, het recht van retour vervalt.

Mocht geen van beiden het geval zijn, kun je overwegen om op de deksel een verzegeling aan te brengen, bv.: http://www.verzegelingenshop.nl/securit ... 16507.html. Op het moment dat de consument de verzegeling doorbreekt, vervalt dan het recht van retour.

Het is overigens niet meer het geval dat je standaard kunt stellen dat het recht vervalt. Bij dit type producten zul je wel een degelijke verzegeling moeten kiezen.

Buiten dat om, vraag ik me af of je supplementen überhaupt het recht van retour kunt laten vervallen, daar er naar mijn weten een gemiddeld vitamine potje een THT datum heeft van toch wel 2 jaar (als ik kijk naar wat ik dan koop bij de drogist). Bij bederfelijk waar (waar je het op wil gooien) moet je toch aan kunnen tonen dat een product niet langer meegaat dan een bepaalde tijd, bv. bananen omdat ze na een paar dagen al van mindere kwaliteit worden.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: Retourneren levensmiddelen (bederfelijke goederen)

3
Hallo,

alle goederen die ik verkoop zijn onder de deksel afgesloten met een strip die losgemaakt dient te worden voor gebruik. Ook zit er 9 v/d 10 keer een plastic laag om het product heen wat ter bescherming dient. Het plastic dient eerst verwijderd te worden voor de deksel eraf gedraaid kan worden.

Als ik het goed begrijp is na verwijdering van een van deze strips het recht al doorbroken?

Het is inderdaad zo dat mijn producten een tht-datum bevatten. Het is niet zo als de bananen die je noemt die op zeer korte termijn bederven.

Ik zou dus een herroepingsrecht van 14 dagen kunnen vermelden met als eis dat de strips niet zijn doorbroken?

Groeten
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Retourneren levensmiddelen (bederfelijke goederen)

5
Zet dit wel goed in je voorwaarden.
Je moet aangeven dat mensen onder bepaalde voorwaarden niet kunnen retourneren, anders is het niet rechtsgeldig.

Denk overigens dat wel mee zal vallen met het aantal retouren, maar het is goed dat je de zaakjes van te voren op orde wilt hebben.

Re: Retourneren levensmiddelen (bederfelijke goederen)

6
Electronixs.nl schreef:Ik hoor eigenlijk alleen praten over houdbaarheid maar bedenkt dat het ook een hygiëne geval is bij een geopende pot. Je weet natuurlijk nooit wat iemand ermee doet.
Precies, en als je dat goed brengt, is het eerder een voordeel dan een nadeel en een verkoopargument: je klanten zijn ervan verzekerd dat ze niets ontvangen waar anderen al aan hebben gezeten.

Bij een houdbaarheidsdatum alleen heb je namelijk nog een andere complicatie: de artikelen moeten ook bewaard worden conform de bewaarvoorschriften. Leg iets 's zomers maar eens twee weken in het volle zonlicht op de hoedenplank van een auto... Er zijn weinig THT-datums die dat verdragen.
StoreCore.io

Re: Retourneren levensmiddelen (bederfelijke goederen)

7
Relatief kort houdbare waren kun je uitsluiten van retourrecht overigens. Dus als je alleen retouren accepteert vanwege de wet kun je wat strenger zijn dan de meeste webwinkels. Keurmerken accepteren deze uitsluiting ook dus ook daar hoef je het niet voor te doen.

Het moet het wel echt snel bederven. Een kruidenpotje met houdbaarheid van twee jaar heeft natuurlijk een langere houdbaarheid dan een jurkje dat dit jaar in de mode is, dus alleen dat het kan bederven, is niet genoeg.
Nu op mijn weblogs:

Re: Retourneren levensmiddelen (bederfelijke goederen)

8
Oke dank jullie wel voor jullie reactie's.

Ik ben tot de volgende voorwaarden gekomen m.b.t. het retourneren & verzenden.

Graag op- of aanmerkingen.

Verzending

Wij versturen onze pakketten tegen een tarief van €5,- per zending.
Bij een bestelling vanaf €70,- worden geen verzendkosten gerekend.
We zijn momenteel druk bezig om bij aanschaf van 2 producten geen verzendkosten in rekening te brengen echter is dit momenteel nog niet werkzaam.
De zendingen worden verstuurd via PostNL, hiervoor geld voor 18:00 besteld is de volgende dag in huis.

Retourneren

Voor het retourneren word een termijn aangehouden van 14 dagen. Deze termijn gaat in op de dag van de aankoop en de retouren dienen max. op de laatste dag van deze termijn ontvangen te zijn door Buildyourbody. Er zijn echter wel een aantal eisen gesteld aan het retourneren van aangekochte goederen.

-De producten dienen in een verkoopbare staat aangeleverd te worden. Het beschermende plastic/strips mogen niet verwijderd zijn. Hiermee vervalt het retourrecht.

-U krijgt (mits de retouren in goede staat zijn ontvangen) het volledige aankoopbedrag incl. verzending teruggestort. De verzendkosten om retour te sturen zijn voor rekening van u.

-Indien Buildyourbody aantoonbaar in gebreke is gebleken met het aanleveren van de goederen (lees: overschreden houdbaarheidsdatum, levering verkeerde artikelen) zullen wij in overleg u een korting aanbieden en de verzendkosten voor het retourneren evenals de kosten van de aangekochte goederen terugstorten, mits deze in goede/verkoopbare staat retour zijn ontvangen.

Re: Retourneren levensmiddelen (bederfelijke goederen)

9
Mikee_ggg schreef:We zijn momenteel druk bezig om bij aanschaf van 2 producten geen verzendkosten in rekening te brengen echter is dit momenteel nog niet werkzaam.
Niet vertellen wat je niet doet. Je doet het namelijk niet, dus dan merkt de klant het niet of helpt het de klant niet.
Mikee_ggg schreef:-Indien Buildyourbody aantoonbaar in gebreke is gebleken met het aanleveren van de goederen (lees: overschreden houdbaarheidsdatum, levering verkeerde artikelen) zullen wij in overleg u een korting aanbieden en de verzendkosten voor het retourneren evenals de kosten van de aangekochte goederen terugstorten, mits deze in goede/verkoopbare staat retour zijn ontvangen.
Als je aantoonbaar in gebreke bent (of wordt gesteld), zijn er eigenlijk maar twee mogelijkheden: de leveringsverplichting alsnog nakomen (dus goed leveren) of de koopovereenkomst ontbinden (en de koper volledig schadeloos stellen). Je kunt beter niet al direct in de voorwaarden kortingen aanbieden bij problemen, want dat werkt geleur en gezeur door koopjesjagers in de hand.

Verder zou ik de definitieve teksten eens laten nakijken door een jurist of ze op zijn minst vergelijken met de teksten van bekende keurmerken.
StoreCore.io

Re: Retourneren levensmiddelen (bederfelijke goederen)

10
Mikee_ggg schreef: Retourneren

Voor het retourneren word een termijn aangehouden van 14 dagen. Deze termijn gaat in op de dag van de aankoop en de retouren dienen max. op de laatste dag van deze termijn ontvangen te zijn door Buildyourbody.
Dit klopt niet helemaal: de consument mag op dag 14 jou nog berichten het te willen retourneren, waarna de consument nog 14 dagen de tijd heeft het product daadwerkelijk retour te sturen.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: Retourneren levensmiddelen (bederfelijke goederen)

11
Dank jullie wel, ben inmiddels tot de volgende tekst gekomen.

Verzending

Wij versturen onze pakketten tegen een tarief van €5,- per zending.
Bij een bestelling vanaf €70,- worden geen verzendkosten gerekend.
De zendingen worden verstuurd via PostNL, hiervoor geld voor 18:00 besteld is de volgende dag in huis.

Retourneren

Voor het retourneren word een termijn aangehouden van 14 dagen. Deze termijn gaat in op de dag van de aankoop en de er dient max. op de laatste dag van deze termijn een kennisgeving binnen te zijn bij Buildyourbody dat u goederen wilt retourneren. Vervolgens gaat er nogmaals een termijn van 14 dagen in, waarin de goederen max. op dag 14 in goede staat ontvangen dienen te zijn. Berichtgeving over retourneren kan aan ons e-mailadres: info@buildyourbody.nl. Er zijn echter wel een aantal eisen gesteld aan het retourneren van aangekochte goederen.

-De producten dienen in een verkoopbare staat aangeleverd te worden. Het beschermende plastic/strips mogen niet verwijderd zijn. Hiermee vervalt het retourrecht.

-U krijgt (mits de retouren in goede staat zijn ontvangen) het volledige aankoopbedrag incl. verzending teruggestort. De verzendkosten om retour te sturen zijn voor rekening van u.

-Indien Buildyourbody aantoonbaar in gebreke is gebleken met het aanleveren van de goederen (lees: overschreden houdbaarheidsdatum, levering verkeerde artikelen) zullen wij in overleg de verzendkosten voor het retourneren evenals de kosten van de aangekochte goederen terugstorten, mits deze in goede/verkoopbare staat retour zijn ontvangen.

Re: Retourneren levensmiddelen (bederfelijke goederen)

12
Voor het retourneren word een termijn aangehouden van 14 dagen. Deze termijn gaat in op de dag van de aankoop en de retouren dienen max. op de laatste dag van deze termijn ontvangen te zijn door Buildyourbody.
Het termijn gaat pas in als de klant het pakket heeft ontvangen. En de klant het binnen 14 dagen kan aantonen dat het pakket verzonden is. Dus met behulp van een track en trace code.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl