Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Alkaline
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 januari 2015

BTW verkeerd berekend door fout in webshop, hoe corrigeren?

19 maart 2015

Hallo,

Ik heb mijn webshop ingesteld om 0% BTW te vragen aan landen buiten de EU, EU landen heb ik ingesteld op 21%. Nu had ik helaas de landcode voor het Verenigd Koninkrijk ingesteld op UK, terwijl dit blijkbaar GB moest zijn.

Ik kwam er vandaag pas achter toen er een eerste order uit het VK kwam: 0% BTW. Ik schrok ervan en ging kijken wat ik fout had gedaan, nou de landcode dus...

Hoe nu verder? Ik zou de klant kunnen mailen met kort uitleg en de vraag of ze alsnog (ong. 12 euro) BTW wil ophoesten. Of ik neem de btw voor eigen rekening. Ik wil liever dat laatste. Maar hoe? Maak ik dan een factuur en verander ik gewoon de prijzen zodat er wel BTW berekend wordt? Dan klopt mijn ontvangen bedrag niet met mijn factuur.

Bedankt!
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: BTW verkeerd berekend door fout in webshop, hoe corriger

20 maart 2015

Vraag eerst even of die klant het product voor zijn bedrijf gebruikt. Dan zou je de BTW nog kunnen verleggen.

Als je die laatste optie wilt doen. Factuur met btw maken. Daarna het BTW bedrag als kosten opvoeren. En je staat weer netjes op 0
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Alkaline
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 januari 2015

Re: BTW verkeerd berekend door fout in webshop, hoe corriger

20 maart 2015

Bedankt voor je antwoord. Het is een particulier, ik verkoop kinderkleding.
Hoe zou ik het dan kunnen doen?
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: BTW verkeerd berekend door fout in webshop, hoe corriger

20 maart 2015

Een foutje maken kost soms een kleinigheid. Je verlies(je) nemen en het bedrag voor de boekhouding beschouwen als incl btw. De klant hoeft er verder niets van te merken (en zal het wellicht ook niet opvallen) Het navorderen van 12 euro aan een particulier komt heel beroerd over.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Alkaline
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 januari 2015

Re: BTW verkeerd berekend door fout in webshop, hoe corriger

20 maart 2015

BertB,
Dank je voor je antwoord. Ik wil ook geen 12 euro naheffen dus daarom wil ik het zelf betalen. Ik kan dus gewoon in mijn administratie een factuur maken incl BTW (dus het bedrag dat ik ontvangen heb + €12?) het maakt dan niet uit dat ik op mijn bankafschrift een ander bedrag heb gekregen?
Dat is waar het mij om gaat, dat de administratie klopt.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: BTW verkeerd berekend door fout in webshop, hoe corriger

20 maart 2015

Nee, het bedrag dat betaald is beschouw je als incl btw.
Dus als je bedrag 58 euro is wat de klant betaald dan is het dus 47,93 ex btw + 10,06 btw En die btw reken je in de boeken. (Dit is ook wat eigenlijk gebeurt want dat betaald ze nu incl btw.)
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: BTW verkeerd berekend door fout in webshop, hoe corriger

20 maart 2015

Dat is wat ik bedoelde!
 
Alkaline
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 januari 2015

Re: BTW verkeerd berekend door fout in webshop, hoe corriger

20 maart 2015

Oh ok, ik snap het nu. dank u allen!
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: BTW verkeerd berekend door fout in webshop, hoe corriger

20 maart 2015

Nee, het bedrag dat betaald is beschouw je als incl btw.
Dus als je bedrag 58 euro is wat de klant betaald dan is het dus 47,93 ex btw + 10,06 btw En die btw reken je in de boeken. (Dit is ook wat eigenlijk gebeurt want dat betaald ze nu incl btw.)
Extact, ik dacht weer veel te moeilijk
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht