Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Lolo
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 mei 2012

Gratis verzenden - Hoe dekken winkels zich daarvoor in?

28 maart 2015

Ik snap best dat een gigant als Bol.com voor lage verzendkosten (of kosteloos) kan verzenden met hun contract bij PostNL. Echter als kleine beginnende webwinkel met voornamelijk producten voor het goede doel (zelfgeillustreerde boekjes om mensen bewust te maken, mokken, t-shirts etc.) die wereldwijd verzonden worden heb ik vaak genoeg de peperdure verzendkosten richting het buitenland uit eigen zak moeten trekken.

Ik zit vooral in de knoop met die verzendkosten naar het buitenland en het verschil tussen brieven- en pakketpost daarbij. Mijn systeem berekent op basis van gewicht de verzendkosten, maar een boek is natuurlijk niet hetzelfde als een object met hetzelfde gewicht dat niet door de brievenbus past. Echter ziet het systeem dat niet en moet ik steeds 10 euro extra uit mijn eigen portemonnee trekken wanneer die 24 euro nogwat aan verzendkosten buiten europa betaald moeten worden (of soms wel 20 euro extra), wat zelfs meer is dan de winst van de bestelling. Ik probeerde van alles, maar ik kom er niet uit. Zo heb ik wel eens bij bepaalde producten een veel hoger gewicht neergezet dan het werkelijk is, maar als mensen er dan meerderen van bestellen, dan verdubbeld het gewicht ook meerderen malen en daarbij de verzendkosten ook, en klagen ze dat die verzendkosten absurd hoog zijn en niet kloppen (wat ook waar is).

Mijn webshop is gemaakt door een particulier, maar hij zegt dat het extreem duur en veel te veel werk gaat worden als hij een verzendtabel voor pakket- en brievenbus post apart moet maken en dat je per product kan selecteren of het een brievenbus iets is of een pakketpost iets. Hij raad me aan vaste verzendkosten per bestelling aan te bieden, maar omdat veel bestellingen uit Amerika komen weet ik dat ik daarbij dik verlies ga lijden, gezien er tussen het verzenden van een boekje en een pakket met merchandise tientallen euro's zit. Het gemiddelde pakket gaat voor 24,30 tot 34,30 de deur uit naar Amerika, terwijl het bij boekjes tussen de 5 en 10 euro zit. (meestal 5 euro nog wat). Vaste verzendkosten van 15 euro zou kopers van boeken afschrikken terwijl het voor pakketten veel te weinig zou zijn. Zeg nou zelf... zou jij 15 euro verzendkosten betalen voor een boekje dat slechts zo groot is als je handpalm? Nee toch?

De optie om de verzendkosten in de prijs te verwerken werkte niet. Want een schrift waar je in kan schrijven werd toen van 2 euro opeens 6 euro en een mok werd van 12,50 opeens 16 euro en dat schrok af. Daarbij kwam ook nog dat dit bij lange na niet de absurd hoge verzendkosten kon dekken per bestelling, wanneer mensen andere spullen kochten dan alleen boekjes. Ik wil in ieder geval niet beginnen aan "ik stuur na je bestelling wel een e-mail met het totaalbedrag" want dan haken heel veel mensen af, had ik gemerkt bij mijn eerste webshop die nog geen direct-betalen mogelijkheid had destijds.

Ik zit echt in de knoop nu en weet totaal niet wat ik moet doen. Ik heb al zoveel dik verlies gemaakt... ik heb zelfs mijn boodschappengeld opgeofferd om pakketten te kunnen verzenden.

Ik probeerde bij andere kleine NL winkels te kijken, maar die verzenden alleen naar Nederland en belgie, dus kon ik niet afkijken hoe hun mijn probleem zouden oplossen.

Weet iemand wat ik het beste kan doen?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Gratis verzenden - Hoe dekken winkels zich daarvoor in?

28 maart 2015

Je vraag heeft eigenlijk weinig of niets te maken met gratis verzenden en andere webwinkels: je hebt meer intern een technisch probleem, omdat je webwinkelsoftware verzendkosten niet goed berekent.

Oplossing is dus zoeken naar software waarmee je wél verzendkosten goed kunt doorberekenen. Verzendkosten per land of andere geografische zone instellen is heel normaal en geen technisch ingewikkelde vraag: er is legio software die dat moeiteloos goed doet.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Gratis verzenden - Hoe dekken winkels zich daarvoor in?

29 maart 2015

Ik maak juist meer op dat deze persoon de verzendkosten te hoog vind en deze niet door durft te rekenen naar zijn klant en kiest er dan voor om er zelf geld bij te leggen en verlies te maken.

Verzenden is nooit gratis. Als een shop gratis verzenden aanbied wordt het betaald vanuit de marge van het product. Iedereen kampt met dit probleem. Mocht je een concurrent hebben dan zou hij ook deze verzendkosten door moeten berekenen naar zijn klant.

Als je bijv heel veel verzend naar America dan zou het nog een optie zijn om het uit te besteden naar iemand die het binnenlands kan verzenden. Dus je verstuurd je voorraad naar die persoon en die verzend het daar binnenlands.

Bij kleine aantallen blijft het duur verzenden naar het buitenland.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Gratis verzenden - Hoe dekken winkels zich daarvoor in?

29 maart 2015

maar hij zegt dat het extreem duur en veel te veel werk gaat worden als hij een verzendtabel voor pakket- en brievenbus post apart moet maken en dat je per product kan selecteren of het een brievenbus iets is of een pakketpost iets
Dit lijkt me vreemd. Een extra kolom die brievenbuspost en pakketpost aangeeft is heel simpel. Programma kan dan ook nog eens bij bijv drie stuks brievenbuspost direct op pakket zetten. En dan bepaalt opgeteld het gewicht de rest. Gewicht heb je al dus komt er maar een klein stukje bij.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Deoorbel.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 februari 2012
Contacteer:

Re: Gratis verzenden - Hoe dekken winkels zich daarvoor in?

15 april 2015

Beste Lolo,

In de meeste webwinkel software die momenteel op de markt is (open source) is dit probleem al meegenomen en kun je vaak kiezen voor een transporteur of gewicht of pakket formaat voor het bepalen van de verzendkosten.

Wij werken onder andere met Prestashop en daarin is dit probleem perfect op te lossen.

Prestashop is opensource en redelijk gemakkelijk te gebruiken. Installatie is wel complex.

Groeten Jikke Wouda

http://www.deoorbel.nl (zen cart) http://www.deoorclip.nl (prestashop)
Sieraden liefhebber en eigenaar van de sieraden en mode accessoires webshop http://www.deoorbel.nl
 
i-mobile
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 februari 2012

Re: Gratis verzenden - Hoe dekken winkels zich daarvoor in?

21 april 2015

Waarom laat je de fulfilment niet doen door bijvoorbeeld Amazon in Amerika, veel verkochte artikelen laat ik in Duitsland en Oostenrijk bezorgen door Amazon DE, je stuurt dan 1 grote doos naar het distributie centrum en zij kunnen het dan naar je klant sturen ook al staat het product niet zelf op Amazon. Wel zul je labels moeten aanmaken in de backoffice van Amazon. Maar in principe zijn goedkope artikelen met niet al te gek veel marge ongeschikt om naar de andere kant van de wereld te sturen. Je kan niet een pak hagelslag in Rusland aanbieden voor nagenoeg dezelfde prijs. Als je klanten het product niet exclusief genoeg vinden om extra verzendkosten te betalen heeft dit business model weinig kans van slagen ben ik bang, maar dat is mijn persoonlijke mening.
 
mindstretch
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 augustus 2013

Re: Gratis verzenden - Hoe dekken winkels zich daarvoor in?

27 mei 2015

In navolging op het antwoord van mijn voorganger: waarom laat je Bol.com niet je efulfilment doen?
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht