Sitestructuur

1
Ik zit al een poosje met het volgende in gedachten, ik heb enkele productgroepen gevonden waar de markt nog goed open ligt en waar veel kansen in zijn. Dit kun je vervolgens op verschillende manieren benaderen, die heb ik als volgt in mijn hoofd:

- site 1: algemene site met productinformatie en een blog dat relevant is met betrekking tot de producten. Nog geen webshop, wel met verwijzingen naar site 2 & 3.
- site 2: webshop waarop product A wordt verkocht met toebehoren en accessoires. Maar in essentie een one-product shop
- site 3: webshop waarop product B wordt verkocht met ook toebehoren en accessoires. Evenals een voordeelpakket bestaande uit product A & B (deze gaan namelijk zeer goed samen, en product A is ook meer bruikbaar als stand-alone product dan product B, vandaar dat site 2 enkel product A biedt).

De sites hebben allemaal een zeer relevant en specifiek hoofddomein.

Optie 2 is om alles onder een website te scharen. En zo een grotere site te creëeren. Wat is jullie visie hierop?

Re: Sitestructuur

4
3 sites hoeft niet moeilijker te zijn met bijhouden. Zeker niet als er 1 database achter zit.
Dubbele content hoeft ook helemaal geen probleem te zijn. Dat heeft iedereen als je de collega websites er ook bij bekijkt. (Is ook meer dan 1 website met zelfde product)
Maar om nu van site 1 naar 2 en 3 te verwijzen terwijl op 2 hetzelfde te koop is als op 3 lijkt me een beetje vreemd. Maar het hangt misschien ook van het product af.
Hoeveel kun je op een website vertellen over alleen product A en wil 80% van de kopers ook echt zeker weten geen product B erbij?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Sitestructuur

5
De hoofdgedachte achter optie 1 is dat op deze manier je evt. een betere SEO kan hebben door het gebruik van zeer specifieke hoofddomeinen. Het zal allemaal wel vanuit 1 back-end worden gedraaid in dat geval en meer functioneren als ene multi-store. Ook was mijn idee dat door de sites zeer specifiek te maken je relevantie eventueel hoger kan zijn.

Door het losse blog versterk je mogelijk ook je SEO.

Maar misschien dat ik de impact van het gebruik van een dergelijke structuur overschat?

Wat Klaas Koopman ook zegt, dat is inderdaad wel het grote voordeel van het draaien van 1 enkele site. Dan zul je inderdaad meer overkomen als een autoriteit.

Ik denk dat product A meer op zichzelf zal worden verkocht dan product B. Maar een combinatie van beiden kopen is zeker niet gek. Het zou inderdaad wel goed mogelijk zijn om mensen meteen te introduceren op product B wanneer je alles onder 1 site gooit. Dat was dan ook het doel van site 1 in dat geval. Maar misschien dat dat wel minder sterk zal werken.

Re: Sitestructuur

6
monster_beetle schreef:De hoofdgedachte achter optie 1 is dat op deze manier je evt. een betere SEO kan hebben door het gebruik van zeer specifieke hoofddomeinen. Het zal allemaal wel vanuit 1 back-end worden gedraaid in dat geval en meer functioneren als ene multi-store. Ook was mijn idee dat door de sites zeer specifiek te maken je relevantie eventueel hoger kan zijn.
Domeinnamen geven niet zoveel extra waarde meer als voorheen. Daarnaast moeten die domeinnamen zelf ook eerst een waarde krijgen voordat ze die door kunnen geven. Dat betekent dat je aan drie websites moet werken qua linkbuilding, autoriteit en wellicht social media. In dat geval is het vele malen beter om dat gewoon voor 1 site in werking te zetten, zodat het elkaar ondersteunt en versterkt.
monster_beetle schreef: Door het losse blog versterk je mogelijk ook je SEO.
Wat is de gedachte hierachter? Meer links van één externe website? Dat ziet er eerder uit als onnatuurlijke linkbuilding dan een gezonde linkbuilding situatie.
monster_beetle schreef: Ik denk dat product A meer op zichzelf zal worden verkocht dan product B. Maar een combinatie van beiden kopen is zeker niet gek. Het zou inderdaad wel goed mogelijk zijn om mensen meteen te introduceren op product B wanneer je alles onder 1 site gooit. Dat was dan ook het doel van site 1 in dat geval. Maar misschien dat dat wel minder sterk zal werken.
Als de verschillende producten ook nog eens door dezelfde type klanten gekocht kunnen worden, ben je m.i. niet goed bezig om alles los van elkaar te publiceren.
Klaas Koopman - SEO Specialist & Affiliate Marketing Specialist (ook werkzaam als consultant)

Re: Sitestructuur

7
Interessant om te lezen. In dat opzicht zou ik er verstandiger aan doen om het inderdaad onder 1 site te hangen, het is gericht op dezelfde doelgroep/ type klant ook.

Door dit met een blog te combineren zul je het dan meer in de kijker spelen omdat het allemaal een duidelijke relatie zal tonen in dat geval en het binnen 1 site houdt.