Pagina 1 van 1

Hoe gaan jullie om met zielige verhalen?

Geplaatst: 08 december 2015
door Jaap
Zo af en toe krijg ik een mail met een "rare" vraag. Bijvoorbeeld iemand zijn moeder is overleden, en deze persoon zoekt iets voor op haar graf en vraagt of in termijnen betalen mogelijk is, vanwege weinig geld. Het gaat niet om een gigantisch bedrag, iets van 150 euro
Ik kan niet verifiëren of het verhaal waar is of niet, en ik wil eigenlijk ook niet dat er in termijnen betaald wordt. 

Hoe zouden jullie zoiets oplossen? Ik wil natuurlijk bot overkomen, wat ik onbewust toch vaak doe in mails

Re: Hoe gaan jullie om met zielige verhalen?

Geplaatst: 09 december 2015
door WebwinkelMeerwaarde
Jaap schreef: Ik wil natuurlijk bot overkomen, wat ik onbewust toch vaak doe in mails
Dat is best bot... ;-)

Maar serieus. Volgens mij kan je prima aangeven dat je daar helaas niet op in kan gaan, maar dat je hen heel veel sterkte wenst.

Re: Hoe gaan jullie om met zielige verhalen?

Geplaatst: 09 december 2015
door henk-k
  Bot? Dat graf is er over een half jaar en een jaar ook nog wel, dan bestellen ze het toch als ze geld hebben? :lol: :lol:

Nee hoor, we moeten allemaal eten, ik doe niet aan zielige verhalen, ik doe niet aan korting, en ik doe niet aan sponsoring als daarnaar gevraagd wordt. Heel simpel.

Re: Hoe gaan jullie om met zielige verhalen?

Geplaatst: 09 december 2015
door Mick
Wij gaan daar inderdaad ook niet op in.
Voor mijn gevoel probeert het gros op deze manier korting te krijgen, mensen die 'echt' zielig zijn, lopen hier vaak juist niet mee te koop!

Re: Hoe gaan jullie om met zielige verhalen?

Geplaatst: 09 december 2015
door PixieBell
 Zie ook heel veel van die mails voorbij komen. Niet voor een graf natuurlijk, dat versieren ze vaak niet met kralen ;)
Maar veel vragen over donaties, kortingen, sponsoren. Je kan niet op alles in gaan, ook al zou je dat willen.
En wat al gezegd is, je weet ook nooit wat waar is van die verhalen
Ik geef altijd netjes antwoord. Wat ik dan wel soms echt storend vind, zijn de reacties die heel af en toe terug komen.
Dat je geen moeite wilt doen, geen medeleven kent, niks voor zieke kinderen over hebt, en vooral zelf eens zou moeten weten hoe het is. En meer van dat soort dingen.
Erg ongepast om dat zomaar tegen mensen die je niet kent te roepen. Dan zou ik wel eens willen dat ik iets botter over kón komen ;)

Re: Hoe gaan jullie om met zielige verhalen?

Geplaatst: 09 december 2015
door Jaap
WebwinkelMeerwaarde schreef:
Jaap schreef: Ik wil natuurlijk bot overkomen, wat ik onbewust toch vaak doe in mails
Dat is best bot...  ;-)

Maar serieus. Volgens mij kan je prima aangeven dat je daar helaas niet op in kan gaan, maar dat je hen heel veel sterkte wenst.
Hahaha ik bedoel NIET bot

Re: Hoe gaan jullie om met zielige verhalen?

Geplaatst: 09 december 2015
door WebwinkelMeerwaarde
☺ Daardoor ontstond ook een mooi voorbeeld hoe je onbewust een ander signaal geeft dan de bedoeling is.

Maar je doelde waarschijnlijk meer op opmerkingen die dubbelzinnig kunnen worden opgevat of wellicht te kort door de bocht / te direct zouden zijn.

Re: Hoe gaan jullie om met zielige verhalen?

Geplaatst: 09 december 2015
door BertB
Sponsoring is meestal 100% "Oud papier-liefdewerk" met 0% kans op omzetstijging. Ik geef af en toe een kleinigheid voor een organisatie die binnen of naast de doelgroep leuke en/of nuttige dingen doen op vrijwillige basis: een advertentie in een programmaboekje ter bestrijding van de drukkosten en dergelijke. Verder niet. Mails en telefoontjes die daarbuiten vallen wimpel ik af.

Re: Hoe gaan jullie om met zielige verhalen?

Geplaatst: 09 december 2015
door libertes
Ik zou zeggen, blijf altijd netjes, wens iemand sterkte en geef aan dat dat niet mogelijk is. Eventueel kun je zelfs nog verwijzen naar een partij als Wehkamp waar iemand wel in termijnen kan betalen. Vaak zullen deze verhalen namelijk nep zijn, maar ik ga er altijd vanuit dat het verhaal ook echt kan zijn en dan wil je wel op een begripvolle manier antwoorden.

Re: Hoe gaan jullie om met zielige verhalen?

Geplaatst: 18 december 2015
door Romano
Ik zou beginnen met een begripvolle reactie, in dit voorbeeld iets in de trant van "Gecondoleerd met ..." Vervolgens dan iets inhoudelijks dat het helaas geen mogelijkheid is om in termijnen te betalen, optioneel zoals ook al is gezegd dat bij Wehkamp bv. die optie er wel is en tenslotte iets in de trant van een sterkte met uw verlies-wens achtig iets.

Re: Hoe gaan jullie om met zielige verhalen?

Geplaatst: 08 januari 2016
door opabert
Je moet eens kijken uit welke provincie het gros van die mails komt ;)