Pagina 1 van 1

Beslist.nl kosten onterecht

Geplaatst: 31 mei 2016
door alexanderalw
Recent heb ik van beslist.nl een factuur gekregen voor bijna 300 euro, dit terwijl ik alle CPC categorieën uit heb staan voor betaalde clicks.
Het enige was dat ik dagelijks in de rapportages zag is een gemiddelde van € 0,10 totaal per dag met een hoogste bedrag van iets meer als één euro in een dag, voor een paar clicks in de categorie 'overig'. Die paar cent of een euro per dag vond ik niet erg, dus ik ben er in die tijd niet achteraan gegaan hoe dat kon. 
Ik heb juist elke dag weer de dagrapportage steeds bekeken om er zeker van te zijn dat er geen hogere kosten gemaakt worden, en dan krijg ik alsnog een factuur van bijna 300 euro..

Nu heb ik bij deze factuur gevraagd waar deze kosten voor zijn, en zij geven kort samengevat aan dat de clicks in de 'overig' categorie aan het eind van de maand alsnog aan de juiste product categorieën toekennen en daardoor hogere CPC kosten rekenen.

Naar mijn opzicht gaan ze daardoor op meerdere manieren de fout in, en mogen ze niet deze kosten rekenen:
 
-         Clicks afkomstig uit een ‘overig’ categorie worden in overzichten voor € 0,10 gerekend, dit mag niet achteraf opeens een ander tarief worden. Rapportages moeten betrouwbaar zijn en niet opeens in het voordeel van Beslist.nl achteraf veranderen.
-         Alle categorieën zijn al sinds halverwege vorig jaar (sinds de prijsverhoging) uitgeschakeld voor CPC, de feed wordt ook al lange tijd vanaf onze kant niet meer bijgewerkt, juist om CPC’s in nieuwe (niet-uitgeschakelde) categorieën te voorkomen.
-         Als het systeem van Beslist.nl aan het eind van de maand kan bepalen in welke categorieën artikelen uit een ‘overig’ categorie horen, dan kan dat ook direct bepaald worden en hadden de clicks niet gemaakt mogen worden of hadden ze correcte dagrapportages kunnen sturen.
-         Ook al zouden clicks achteraf toch in een hogere CPC categorie behoren, mogen ze nog niet berekend worden, aangezien CPC voor alle categorieën uitgeschakeld is.

Nu ben ik niet bereid om de factuur te betalen, omdat ze in mijn opzicht kosten rekenen die niet gerekend zouden mogen worden. Alleen Beslist.nl lijkt dit niet te snappen en blijft volhouden dat ik wel moet betalen, zonder ook maar iets mee te geven.

Hoe denken jullie hierover? Mag dit zomaar wat Beslist.nl doet?
 

Re: Beslist.nl kosten onterecht

Geplaatst: 03 juni 2016
door Bolino
alexanderalw schreef:Recent heb ik van beslist.nl een factuur gekregen voor bijna 300 euro, dit terwijl ik alle CPC categorieën uit heb staan voor betaalde clicks.
Het enige was dat ik dagelijks in de rapportages zag is een gemiddelde van € 0,10 totaal per dag met een hoogste bedrag van iets meer als één euro in een dag, voor een paar clicks in de categorie 'overig'. Die paar cent of een euro per dag vond ik niet erg, dus ik ben er in die tijd niet achteraan gegaan hoe dat kon. 
Ik heb juist elke dag weer de dagrapportage steeds bekeken om er zeker van te zijn dat er geen hogere kosten gemaakt worden, en dan krijg ik alsnog een factuur van bijna 300 euro..

Nu heb ik bij deze factuur gevraagd waar deze kosten voor zijn, en zij geven kort samengevat aan dat de clicks in de 'overig' categorie aan het eind van de maand alsnog aan de juiste product categorieën toekennen en daardoor hogere CPC kosten rekenen.

Naar mijn opzicht gaan ze daardoor op meerdere manieren de fout in, en mogen ze niet deze kosten rekenen:
 
-         Clicks afkomstig uit een ‘overig’ categorie worden in overzichten voor € 0,10 gerekend, dit mag niet achteraf opeens een ander tarief worden. Rapportages moeten betrouwbaar zijn en niet opeens in het voordeel van Beslist.nl achteraf veranderen.
-         Alle categorieën zijn al sinds halverwege vorig jaar (sinds de prijsverhoging) uitgeschakeld voor CPC, de feed wordt ook al lange tijd vanaf onze kant niet meer bijgewerkt, juist om CPC’s in nieuwe (niet-uitgeschakelde) categorieën te voorkomen.
-         Als het systeem van Beslist.nl aan het eind van de maand kan bepalen in welke categorieën artikelen uit een ‘overig’ categorie horen, dan kan dat ook direct bepaald worden en hadden de clicks niet gemaakt mogen worden of hadden ze correcte dagrapportages kunnen sturen.
-         Ook al zouden clicks achteraf toch in een hogere CPC categorie behoren, mogen ze nog niet berekend worden, aangezien CPC voor alle categorieën uitgeschakeld is.

Nu ben ik niet bereid om de factuur te betalen, omdat ze in mijn opzicht kosten rekenen die niet gerekend zouden mogen worden. Alleen Beslist.nl lijkt dit niet te snappen en blijft volhouden dat ik wel moet betalen, zonder ook maar iets mee te geven.

Hoe denken jullie hierover? Mag dit zomaar wat Beslist.nl doet?
 
Dat is best wel erg als dit waar blijkt te zijn. Echter zou ik even de algemene voorwaarden nakijken, zo'n groot bedrijf als Beslist.nl zal zich ongetwijfeld hebben ingedekt met een paar kleinere regels/lettertjes zoals ze dat tegenwoordig noemen. Als je kan aantonen dat zij foutief hebben gehandeld, dan heb je bewijs en wat in handen. Op dit moment heeft Beslist.nl daar geen boodschap aan, dat is ook enigszins logisch. Anderszijds niet, want je bent wel een klant van ze.

Ik zou kijken of je op welke manier dan ook kan aantonen dat ze verkeerd zaten, dan de telefoon oppakken en even vragen hoe het zit. Vaak kom je een stuk verder als je dit doet, dan een boze mail te versturen oid.
Succes!

Re: Beslist.nl kosten onterecht

Geplaatst: 03 juni 2016
door Jaap
, zo'n groot bedrijf als Beslist.nl zal zich ongetwijfeld hebben ingedekt met een paar kleinere regels/lettertjes zoals ze dat tegenwoordig noemen.

Bij zo'n groot bedrijf werken ook gewoon mensen. zal me niks verbazen als hier niks over in de AV staat. 

Re: Beslist.nl kosten onterecht

Geplaatst: 03 juni 2016
door Mareck
Wat een vreemde situatie zeg. Ik heb de voorwaarden en contract nog eens doorgelezen net en daar staat alleen in dat beslist ten alle tijden de cpc van een categorie mag aanpassen. Maar dit is heel wat anders dan producten in een andere categorie gooien.

Wel relevant is deze zin uit het contract:

"Indien Opdrachtgever een wijziging door beslist.nl in het CPC-tarief voor een bepaalde (sub-)categorie niet wenst te accepteren, kan Opdrachtgever de CPC voor de desbetreffende (sub-)categorie uitzetten vanaf het moment waarop de wijziging ingaat, in welk geval de producten behorende tot deze (sub-)categorie niet meer worden geplaatst."

Hier staat dat je een categorie kan uitzetten zodat de producten niet meer geplaatst worden. Dat beslist.nl een al geplaatst product aan het einde van de maand toewijst aan een categorie die uit staat maar vervolgens wel de prijs van die categorie rekent slaat helemaal nergens op. Immers: ze zouden het product dan niet hebben moeten plaatsen.

Daarbij komt ook nog eens dat de prijs die je betaalt voor een categorie geldt voor het plaatsen van het product in die categorie. Met andere woorden: dat het product zichtbaar is op de site in die specifieke categorie en dus, onder andere, een veel hogere zichtbaarheid heeft. En dus niet in de "overige" categorie waar het product heeft gestaan de hele maand (dat blijkt immers uit de rapportage). Je betaalt dus nu de prijs voor een product (de zichtbare categorie) terwijl je een ander product (de overige categorie) hebt afgenomen.

Om beter te illustreren hoe scheef deze actie is: stel je hebt een tv abonnement zonder extra zenderpakket. De kabelmaatschappij besluit de pakketten om te gooien en vanaf het eind van de maand wordt je favoriete zender uit het basispakket gehaald en in het plus pakket gezet. De kabelmaatschappij kan dan niet zeggen: je moet het plus pakket gaan betalen over afgelopen maand omdat je die zender hebt bekeken.

Ik heb zelf ook een soortgelijk conflict met beslist gehad waarbij ik alle categorieën uit had staan maar deze door beslist weer aangezet werden. Uiteindelijk heb ik ze gezegd dat ik niet van plan was om te betalen en dat ze me dus maar voor het gerecht moesten dagen. Naar mijn mening was de manier waarop beslist naar mij toe alles had aangepakt of totale incompetentie of een poging tot oplichterij om nog even wat extra geld uit hun klanten te halen (en dat is ze bij sommige overigens gelukt. Ik heb mensen gesproken die vele duizenden euro's moesten aftikken).

Wat mij toen opviel is dat beslist.nl voor totaal geen rede vatbaar is en dat ik op uiterst onprofessionele wijze te woord werd gestaan. In jouw geval zou ik weer precies hetzelfde doen en zeggen dat ik de vordering niet accepteer, dat ze de hele incasso procedure kunnen overslaan en direct mogen overgaan op het dagen. Het risico is wel dat ze dat echt gaan doen. Je bent dan tijd kwijt en het je hebt natuurlijk altijd het risico dat je het voor de rechtbank verliest en dan bovenop die 300 euro nog een extra bedrag moet betalen.

Al met al vind ik dit echt een schandalige manier van handelen waarbij beslist.nl laat zien dat ze (nog steeds) een onbetrouwbare partner zijn. Als het verhaal klopt wat jij verteld dan heb je nooit zekerheid over de rekening die je gaat krijgen en kan je iedere maand weer voor een (prijzige) verrassing komen te staan.

Re: Beslist.nl kosten onterecht

Geplaatst: 03 juni 2016
door alexanderalw
Mareck schreef:Wat een vreemde situatie zeg. Ik heb de voorwaarden en contract nog eens doorgelezen net en daar staat alleen in dat beslist ten alle tijden de cpc van een categorie mag aanpassen. Maar dit is heel wat anders dan producten in een andere categorie gooien.

Wel relevant is deze zin uit het contract:

"Indien Opdrachtgever een wijziging door beslist.nl in het CPC-tarief voor een bepaalde (sub-)categorie niet wenst te accepteren, kan Opdrachtgever de CPC voor de desbetreffende (sub-)categorie uitzetten vanaf het moment waarop de wijziging ingaat, in welk geval de producten behorende tot deze (sub-)categorie niet meer worden geplaatst."

Hier staat dat je een categorie kan uitzetten zodat de producten niet meer geplaatst worden. Dat beslist.nl een al geplaatst product aan het einde van de maand toewijst aan een categorie die uit staat maar vervolgens wel de prijs van die categorie rekent slaat helemaal nergens op. Immers: ze zouden het product dan niet hebben moeten plaatsen.

Daarbij komt ook nog eens dat de prijs die je betaalt voor een categorie geldt voor het plaatsen van het product in die categorie. Met andere woorden: dat het product zichtbaar is op de site in die specifieke categorie en dus, onder andere, een veel hogere zichtbaarheid heeft. En dus niet in de "overige" categorie waar het product heeft gestaan de hele maand (dat blijkt immers uit de rapportage). Je betaalt dus nu de prijs voor een product (de zichtbare categorie) terwijl je een ander product (de overige categorie) hebt afgenomen.

Om beter te illustreren hoe scheef deze actie is: stel je hebt een tv abonnement zonder extra zenderpakket. De kabelmaatschappij besluit de pakketten om te gooien en vanaf het eind van de maand wordt je favoriete zender uit het basispakket gehaald en in het plus pakket gezet. De kabelmaatschappij kan dan niet zeggen: je moet het plus pakket gaan betalen over afgelopen maand omdat je die zender hebt bekeken.

Ik heb zelf ook een soortgelijk conflict met beslist gehad waarbij ik alle categorieën uit had staan maar deze door beslist weer aangezet werden. Uiteindelijk heb ik ze gezegd dat ik niet van plan was om te betalen en dat ze me dus maar voor het gerecht moesten dagen. Naar mijn mening was de manier waarop beslist naar mij toe alles had aangepakt of totale incompetentie of een poging tot oplichterij om nog even wat extra geld uit hun klanten te halen (en dat is ze bij sommige overigens gelukt. Ik heb mensen gesproken die vele duizenden euro's moesten aftikken).

Wat mij toen opviel is dat beslist.nl voor totaal geen rede vatbaar is en dat ik op uiterst onprofessionele wijze te woord werd gestaan. In jouw geval zou ik weer precies hetzelfde doen en zeggen dat ik de vordering niet accepteer, dat ze de hele incasso procedure kunnen overslaan en direct mogen overgaan op het dagen. Het risico is wel dat ze dat echt gaan doen. Je bent dan tijd kwijt en het je hebt natuurlijk altijd het risico dat je het voor de rechtbank verliest en dan bovenop die 300 euro nog een extra bedrag moet betalen.

Al met al vind ik dit echt een schandalige manier van handelen waarbij beslist.nl laat zien dat ze (nog steeds) een onbetrouwbare partner zijn. Als het verhaal klopt wat jij verteld dan heb je nooit zekerheid over de rekening die je gaat krijgen en kan je iedere maand weer voor een (prijzige) verrassing komen te staan.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik kon uit de voorwaarden ook niet direct iets halen dat ze het op die manier mochten doen. Ik heb ze ook al gezegd dat het ze voor de rechter moeten laten komen, omdat ik anders niet ga betalen. Automatische incasso is in ieder geval een paar dagen geleden teruggeboekt, ik heb daar verder nog niks op gehoord van Beslist.nl.

Ik heb destijds ook al een keer een bedrag van ruim 1500 euro betaald, omdat ze alle CPC's aan hadden gezet, dat heb ik toen maar geaccepteerd en er verder niet achteraan gegaan. Omdat het nu alweer zo'n geval is waar ik sterk mijn twijfels bij had of het wel echt kon dat ze het berekende, en ik nu wel een beetje klaar ben met hun, heb ik wel besloten om deze niet weer te accepteren, en dus nu niet te betalen.

Ik wacht het wel even af wat ze nu doen. Lidmaatschap is wel stopgezet, gelukkig heb ik wel nog genoeg bewijsmateriaal kunnen verzamelen (screenshots van elke categorie om aan te tonen dat deze uitgeschakeld waren, alle dagrapportages welke ik in de mail gehad heb, de voorwaarden waar ik destijds mee akkoord ben gegaan, en alle communicatie tussen mij en beslist.nl)

Re: Beslist.nl kosten onterecht

Geplaatst: 03 juni 2016
door Dierenspeciaalzaak
Om deze reden krijgt beslist van mij enkel een lege datafeed. Geen producten = geen clicks. Bewust niet opgezegd, vanwege de opstartkosten. Allicht wil ik in de nabije toekomst wel ooit zaken met ze doen. Geen zin om dan meteen een bedrag aan clicks vooruit te moeten betalen of tegen die tijd zelfs opstartkosten die je helemaal niet terug krijgt.

Re: Beslist.nl kosten onterecht

Geplaatst: 03 juni 2016
door Mareck
Dierenspeciaalzaak schreef:Om deze reden krijgt beslist van mij enkel een lege datafeed. Geen producten = geen clicks. Bewust niet opgezegd, vanwege de opstartkosten. Allicht wil ik in de nabije toekomst wel ooit zaken met ze doen. Geen zin om dan meteen een bedrag aan clicks vooruit te moeten betalen of tegen die tijd zelfs opstartkosten die je helemaal niet terug krijgt.
Ik zou daar toch heel goed mee uitkijken. Beslist.nl heeft laten blijken dat ze erg "creatief" zijn als het gaat om geld verdienen.

Het enige echt relevante uit het contract over het aanleveren van de producten:

"3 Informatie, zoals de productinformatie, specificaties en prijzen worden door Opdrachtgever aangeleverd volgens de hiervoor geldende technische specificaties zoals door beslist.nl aan Opdrachtgever kenbaar gemaakt."

In principe zouden ze een mededeling kunnen plaatsen in het dashboard dat voortaan elke publiek beschikbare rss feed van je producten die beschikbaar is op je site voldoende is voor aanlevering van producten. Vervolgens  hebben ze vrij spel om al je producten op beslist.nl te gooien voor de minimale click vergoeding (mits je die rss feed hebt natuurlijk). De vraag is dan of dit telt als aanlevering. Iets waar je zeker over zou kunnen discussiëren. 

Het lijkt flauw maar ik dacht toentertijd ook safe te zitten door gewoon alles uit te zetten in het dashboard (net als de topic starter nu). De meeste klanten van beslist zouden het niet pikken, maar de strategie in mijn geval leek dat er werd gedaan alsof we elkaar voor de rechter zouden zien. Pas toen duidelijk werd dat ik mij niet liet intimideren dropen ze af. Helaas heeft niet iedereen dat volgehouden. Ze hebben daar vele tienduizenden of misschien wel tonnen aan over gehouden..

Re: Beslist.nl kosten onterecht

Geplaatst: 03 juni 2016
door Dierenspeciaalzaak
Uiteraard heb ik geen publiekelijk toegankelijk bestand met al mijn product informatie. Zou immers dan wel heel makkelijk worden voor collega's in dezelfde branche om product informatie uit mijn website te extracten. Nu moeten ze op zijn minst een crawler daarvoor programmeren. Die kennis heeft niet iedereen. Beslist zie ik dat al helemaal niet zomaar doen. 

Re: Beslist.nl kosten onterecht

Geplaatst: 03 juni 2016
door alexanderalw
Mareck schreef:
Dierenspeciaalzaak schreef:Om deze reden krijgt beslist van mij enkel een lege datafeed. Geen producten = geen clicks. Bewust niet opgezegd, vanwege de opstartkosten. Allicht wil ik in de nabije toekomst wel ooit zaken met ze doen. Geen zin om dan meteen een bedrag aan clicks vooruit te moeten betalen of tegen die tijd zelfs opstartkosten die je helemaal niet terug krijgt.
Ik zou daar toch heel goed mee uitkijken. Beslist.nl heeft laten blijken dat ze erg "creatief" zijn als het gaat om geld verdienen.

Het enige echt relevante uit het contract over het aanleveren van de producten:

"3 Informatie, zoals de productinformatie, specificaties en prijzen worden door Opdrachtgever aangeleverd volgens de hiervoor geldende technische specificaties zoals door beslist.nl aan Opdrachtgever kenbaar gemaakt."

In principe zouden ze een mededeling kunnen plaatsen in het dashboard dat voortaan elke publiek beschikbare rss feed van je producten die beschikbaar is op je site voldoende is voor aanlevering van producten. Vervolgens  hebben ze vrij spel om al je producten op beslist.nl te gooien voor de minimale click vergoeding (mits je die rss feed hebt natuurlijk). De vraag is dan of dit telt als aanlevering. Iets waar je zeker over zou kunnen discussiëren. 

Het lijkt flauw maar ik dacht toentertijd ook safe te zitten door gewoon alles uit te zetten in het dashboard (net als de topic starter nu). De meeste klanten van beslist zouden het niet pikken, maar de strategie in mijn geval leek dat er werd gedaan alsof we elkaar voor de rechter zouden zien. Pas toen duidelijk werd dat ik mij niet liet intimideren dropen ze af. Helaas heeft niet iedereen dat volgehouden. Ze hebben daar vele tienduizenden of misschien wel tonnen aan over gehouden..
Ze zeiden met de communicatie die ik het laatst had ook zelf dat het beste is om het account op te zeggen, als enige maatregel om te voorkomen dat ze clicks rekenen:
Tevens is het uitzetten van de categorieën eerder een tijdelijke oplossing. Indien een webshop in zijn geheel niet getoond wenst te worden raden wij aan het account op te zeggen.

Re: Beslist.nl kosten onterecht

Geplaatst: 03 juni 2016
door Mareck
alexanderalw schreef: Ze zeiden met de communicatie die ik het laatst had ook zelf dat het beste is om het account op te zeggen, als enige maatregel om te voorkomen dat ze clicks rekenen:
Tevens is het uitzetten van de categorieën eerder een tijdelijke oplossing. Indien een webshop in zijn geheel niet getoond wenst te worden raden wij aan het account op te zeggen.
Dit is overigens wat ze ook tegen mij hebben gezegd toen ik in eerste instantie klaagde over de onterechte factuur die ik had gekregen. Het kwam er op neer dat ik had mijn account maar op moeten zeggen als ik niet verrast wilde worden met extra kosten. Een beetje domme opmerking. Ze geven hiermee toe dat ze het zelf ook allemaal niet snappen.

Overigens is het opzeggen van je account geen garantie dat je geen facturen meer krijgt. Ik heb na het opzeggen tot twee keer toe nog een factuur gekregen over twee nieuwe periodes (dit was na bevestigingen en toezeggingen van hun kant).

Re: Beslist.nl kosten onterecht

Geplaatst: 14 juni 2016
door 86media
Ook ik had via beslist onterecht kliks die in rekening werden gebracht. Alle categoriën had ik uitgeschakeld.
Ik heb vandaag maar eens met ze gebeld.

Zij gaven aan dat dit komt doordat de categorieën bij bepaalde producten niet goed ingesteld staan. Deze worden dan door Beslist.nl toegewezen aan de categorie "Overig".
Heel vreemd, want die categorie staat niet in je account en kun je dus ook niet deactiveren.

Om het probleem op te lossen dien je dus bij die producten de categoriën aan te passen in je datafeed.  

Re: Beslist.nl kosten onterecht

Geplaatst: 14 juni 2016
door alexanderalw
86media schreef:Ook ik had via beslist onterecht kliks die in rekening werden gebracht. Alle categoriën had ik uitgeschakeld.
Ik heb vandaag maar eens met ze gebeld.

Zij gaven aan dat dit komt doordat de categorieën bij bepaalde producten niet goed ingesteld staan. Deze worden dan door Beslist.nl toegewezen aan de categorie "Overig".
Heel vreemd, want die categorie staat niet in je account en kun je dus ook niet deactiveren.

Om het probleem op te lossen dien je dus bij die producten de categoriën aan te passen in je datafeed.  
Ja klopt, dat is ook wat ze bij mij zeiden. Maar als hun een overig categorie hebben voor producten die ze niet in de juiste categorie kunnen plaatsen, dan komt de lock op beslist.nl uit de overig categorie. Ze mogen dat dan niet aan het eind van de maand opeens veranderen, als de click allang gemaakt is.

Overigens, gaven ze ook zelf toe dat je die 'overig' categorie niet kunt uitschakelen voor CPC. Dit is dus een tekortkoming in hun eigen systeem, daar mogen de klanten niet de dupe van worden. 

Dan nog het geval: Waarom kan het systeem aan het eind van de maand wel bepalen in welke categorie een product hoort, maar niet gelijk bij het ophalen van de producten uit de feed, of het moment waarop de click gemaakt wordt? Dan klopt er toch iets niet in hun systeem?

Re: Beslist.nl kosten onterecht

Geplaatst: 14 juni 2016
door alexanderalw
86media schreef:Ook ik had via beslist onterecht kliks die in rekening werden gebracht. Alle categoriën had ik uitgeschakeld.
Ik heb vandaag maar eens met ze gebeld.

Zij gaven aan dat dit komt doordat de categorieën bij bepaalde producten niet goed ingesteld staan. Deze worden dan door Beslist.nl toegewezen aan de categorie "Overig".
Heel vreemd, want die categorie staat niet in je account en kun je dus ook niet deactiveren.

Om het probleem op te lossen dien je dus bij die producten de categoriën aan te passen in je datafeed.  
Ja klopt, dat is ook wat ze bij mij zeiden. Maar als hun een overig categorie hebben voor producten die ze niet in de juiste categorie kunnen plaatsen, dan komt de lock op beslist.nl uit de overig categorie. Ze mogen dat dan niet aan het eind van de maand opeens veranderen, als de click allang gemaakt is.

Overigens, gaven ze ook zelf toe dat je die 'overig' categorie niet kunt uitschakelen voor CPC. Dit is dus een tekortkoming in hun eigen systeem, daar mogen de klanten niet de dupe van worden. 

Dan nog het geval: Waarom kan het systeem aan het eind van de maand wel bepalen in welke categorie een product hoort, maar niet gelijk bij het ophalen van de producten uit de feed, of het moment waarop de click gemaakt wordt? Dan klopt er toch iets niet in hun systeem?