Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
MichelK
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 juli 2012

Welk bedrag terugstorten na retourontvangst?

27 september 2016

Dag mensen!

Zit even met het volgende: ik verzend pakketten met postnl en biedt klanten de mogelijkheid in de avond te laten bezorgen of extra vroeg. Hier zit een kleine toeslag op (normale zending is bv. 4,95 en avondlevering 6,90). Als ik de zending van deze klant in zn geheel retour ontvang, dien ik dan ook die €6,90 terug te storten? Hetzelfde geldt voor same day delivery, hier reken ik €12,95 voor (kost mij immers ook bijna zoveel). Wat moet ik nu doen als een klant die gekozen heeft voor same day levering de volledige order retourneert. Dien ik dan ook die 12,95 nog terug te storten? (dit geldt ben ik kwijt aan de koerier, zou een behoorlijk verlies op de order betekenen als ik ook nog eens die 12,95 dien terug te storten).

hoor graag wat hier de juiste handelswijze in is (en of je hier uberhaupt zelf een beslissing mag nemen of dat het wettelijk bepaald is). Dank!

Michel 
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Welk bedrag terugstorten na retourontvangst?

27 september 2016

In principe hoef je alleen de kosten voor de 'standaard' levering terug te betalen, de aanvullende kosten voor dame Day delivery hoef je niet te vergoeden.

https://ictrecht.nl/webwinkels/ook-de-h ... p-afstand/
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Welk bedrag terugstorten na retourontvangst?

27 september 2016

Welke informatie geef je op je website? Je moet wel voldoen aan je informatieverplichtingen.

Ben je trouwens aangesloten bij een keurmerk?

Hier staat de uiteindelijke uitspraak:

Terugbetalen bezorgkosten
U moet ook de bezorgkosten en alle andere kosten die u in rekening had gebracht, terugbetalen. Bijvoorbeeld administratiekosten. U mag geen extra kosten in rekening brengen voor het verwerken van de ontbinding.
Heeft de consument gekozen voor een duurdere verzendmethode dan de standaardmethode? Bijvoorbeeld per koerier in plaats van per gewone post? Dan hoeft u alleen de standaard bezorgkosten terug te betalen.
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... edenktijd/
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Welk bedrag terugstorten na retourontvangst?

27 september 2016

Kosten voor duurdere verzendmethodes hoef je niet te vergoeden. 

Wel moet je daarin vooraf duidelijk zijn zoals al werd aangegeven.

Vertel dus in een tekst welke kosten je wel vergoed en welke kosten niet, daarbij mag je echter geen kosten rekenen die volgens de wet niet mogen. Bijzondere (en duurdere) verzendmethodes zijn echter specifiek in de wet genoemd als uitzondering. Geef ook aan dat de klant bijvoorbeeld zelf de retourkosten moet betalen en hoeveel die kosten ongeveer zijn. Zie voor meer informatie https://www.webwinkelkeur.nl/webwinkel/ ... edenktijd/

Kortom, vantevoren informeren is belangrijk en NIET alleen in de algemene voorwaarden, maar ook daar buiten.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht