Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

1
Deze zin kent iedereen:

Ondernemen is investeren (veel investeren)
maar hoe zien jullie dat nu?

Er zijn legio mogelijkheden om goedkoop en snel te starten wat vaak ook uitwijst dat dat niet de manier is. Immers je eerste indruk moet een topper zijn anders is voor de webwinkel bezoeker het kruisje de eerste volgende klik van hun muis.

Hoever gaan jullie hierin?

Doen jullie een layout (laten) maken naar je eigen smaak? of kijk je naar de doelgroep?
Hoever ga je erin mee om gewoon maanden lang te ontwerpen, integreren en vervolgens online te plaatsen.

Ik spreek met regelmaat "starters" die verwachten voor 500 euro een webwinkel (de webwinkel zonder producten) klaar te hebben. En dan beginnen ze te klagen dat ze opties missen etc.

Als ik voor me zelf spreek, ik steek xxxx bedragen in ontwikkeling van website(s) welke ook zijn terugslag kent in de sales op desbetreffende websites. Maar vele verklaren me ook voor gek :)
Om je een idee te geven, in een nieuwe website welke over een 2 tal weken online komt zijn we sinds aug 2010 al mee bezig en benaderd de 20,000 euro kwa ontwikkeling.

Ben wel eens benieuwd naar jullie visie en of jullie de noodzaak van deze investering inzien.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

2
Ik heb het geluk dat ik de ontwerper/tekstschrijver/techneut allemaal in huis heb maar daardoor wel gewoon vaste kosten. Als ik die meeneem, heb ik aan verschillende websites ook wel tegen de twintigduizend geinvesteerd. Dus als je het uitbesteed, is dat bedrag niet zo gek.

Wel is het een flink bedrag en is het dus meer dan enkel een gokje. Investeringen tot een paar honderd euro durf ik nog wel te nemen puur op gevoel. Es kijken wat het doet.

Een grote website waar we een half jaar mee bezig zijn voor deze ook maar een cent terug zal verdienen, tsja... Die bespreek ik wel met wat adviseurs, daarvoor zet ik wel eerst wat op papier en daarbij kijk ik wel wat de potentie en minimale verwachting is. Twintigduizend euro investeren zonder enige zekerheid van inkomsten, doe ik niet.
Nu op mijn weblogs:

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

3
Hoi DirkJan

Uiteraard investeer je geen xxxx als je niet eens een ondernemersplan hebt of een doel goed in kaart gebracht. Zo ook ik heb de vrijheid van inhouse personeel met de skills om de websites te bouwen naar wens en look and feel. Hiermee investeer je dus ook als sneller meer dan als je iemand extern laat doen.

Ik ben niet zo van de externe adviseurs op een boekhouder/accountant na en ga veelal op eigen ervaring/gevoel af.

Ik merk dat er vaak juist door starters enkel gedacht word aan de producten die ze aanbieden en hoe ze gaan verkopen maar niet aan inrichting en opzetten van je winkel en de look and feel ervan.

Dat is vreemd te noemen want als je ze vraagt hoeveel ze zouden investeren in een stenenwinkel word er met xxxxx gegooid aan aankleding verf en rekjes :) Terwijl ze dat digitaal niet "durven"
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

4
Ik merk dat er vaak juist door starters enkel gedacht word aan de producten die ze aanbieden en hoe ze gaan verkopen maar niet aan inrichting en opzetten van je winkel en de look and feel ervan.
Mijn ervaring is juist precies andersom. Men denkt er alleen aan over hoe leuk de webwinkel er uit moet zien met een roze achtergrond daar en een bewegend plaatje hier, maar denkt totaal niet na over hoe de achterkant van de webwinkel werkt. Daar komt bij dat de software van de webshop maar een onderdeel is van je bedrijf. Weliswaar een vrij belangrijk deel, maar zeker niet het enige. Je hebt ook nog marketing, logistiek en tal van andere zaken waar onwijs veel geld, tijd en moeite in gaat zitten.

Veel webondernemers hebben achteraf te weinig geïnvesteerd. Zie oa. dit filmpje van Bernd:
http://www.youtube.com/watch?v=9iA4jZyacEY
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

5
Hoi Wouter
Daar doelde ik op met "opzetten van je webwinkel" daar hoort niet enkel een leuk plaatje bij.

Jouw webwinkel (met alle respect) zou mij persoonlijk niet trekken kwa look and feel
mbt de techniek heb je destijds gekozen voor opensource zover ik kan inschatten en zal zeker de nodige aanpassingen inmiddels hebben gehad in de laatste 4 jaar dat je bezig bent :)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

6
Verschil met een stenen winkel is natuurlijk wel dat je bij het starten van een webwinkel dit rustiger aan kunt doen en dus niet heel veel geld hoeft te investeren.
Een winkelpand moet er direct gelikt en goedgevuld uitzien wat meestal veel geld kost.

Een goede website moet aan de 'achterkant' goed werken maar dit hoeft niet heel veel geld te kosten. Ik ben met weinig begonnen met eigen geld en investeer pas als ik me dit kan veroorloven.

Ik ben begonnen naast een andere baan en heb deze pas opgezegd toen ik voldoende verdiende om te kunnen stoppen.

Voor mij is dit een uitkomst geweest en een stap dit ik nooit zou hebben genomen als ik heel veel had moeten investeren en hier schulden voor had moeten maken.

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

7
Beginnen met weinig geld wil inderdaad niet zeggen dat de webwinkel geen kans van slagen heeft. Misschien weinig kans van slagen, maar niet geen kans....

Ik ben de webwinkel begonnen met weinig geld. Zo'n € 1000,- En na 7 maanden heb ik een winkel kunnen openen. En wel de grootste, meest uitgebreide van de regio.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn ondernemingsplan er piekfijn uitzag en waterdicht was, maar die heb ik alleen voor de stenen winkel gemaakt. De webwinkel ben ik zonder goed ondernemingsplan begonnen.
Uiteraard wel het belangrijkste op papier gezet, maar het was niks spannends.

Nu moet ik zeggen dat mijn achtergrond wel meehelpt. Ik heb nu 20 jaar paarden en verkoop ruitersportspullen.
Heb MBO dierverzorging gedaan en daarbij uitbreidingen als management, marketing, boekhouden,....
Aan die kennis kan het niet liggen. Maar kennis van computers en het maken van een website is bij mij 0,0

De webwinkel waar ik mee begon (mijnwebwinkel.nl) zag er alles behalve professioneel uit. Toch verliep de verkoop heel goed. Vanaf de eerste maand al. Misschien door de kennis die ik in huis heb over de branche?

Ik ben van mening dat je met weinig geld kunt beginnen en toch succesvol kan worden.
http://www.horsetopshop.nl

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

8
HorseTopShop schreef: De webwinkel waar ik mee begon (mijnwebwinkel.nl) zag er alles behalve professioneel uit. Toch verliep de verkoop heel goed. Vanaf de eerste maand al. Misschien door de kennis die ik in huis heb over de branche?
Interessant om te lezen, maar pfff wat een bedragen in de opstart.
Fijn om te horen dat er ook mensen zijn die met een kleiner budget succesvol zijn.
Ben helaas zelf ook niet in de positie om met een groot opstart kapitaal van start te gaan.
HorseTopShop waarom de overstap van mijn webwinkel naar biedmeer webwinkel?
http://www.unspokenbeauty.nl/ Jouw online beautyadres!

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

9
HorseTopShop schreef:Beginnen met weinig geld wil inderdaad niet zeggen dat de webwinkel geen kans van slagen heeft. Misschien weinig kans van slagen, maar niet geen kans....

Ik ben de webwinkel begonnen met weinig geld. Zo'n € 1000,- En na 7 maanden heb ik een winkel kunnen openen. En wel de grootste, meest uitgebreide van de regio.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn ondernemingsplan er piekfijn uitzag en waterdicht was, maar die heb ik alleen voor de stenen winkel gemaakt. De webwinkel ben ik zonder goed ondernemingsplan begonnen.
Uiteraard wel het belangrijkste op papier gezet, maar het was niks spannends.

Nu moet ik zeggen dat mijn achtergrond wel meehelpt. Ik heb nu 20 jaar paarden en verkoop ruitersportspullen.
Heb MBO dierverzorging gedaan en daarbij uitbreidingen als management, marketing, boekhouden,....
Aan die kennis kan het niet liggen. Maar kennis van computers en het maken van een website is bij mij 0,0

De webwinkel waar ik mee begon (mijnwebwinkel.nl) zag er alles behalve professioneel uit. Toch verliep de verkoop heel goed. Vanaf de eerste maand al. Misschien door de kennis die ik in huis heb over de branche?

Ik ben van mening dat je met weinig geld kunt beginnen en toch succesvol kan worden.
Hier nog een....

Ook begonnen met een klein budget, (ca e. 500) achteraf natuurlijk veel te weinig. Groei ging daarentegen heel snel waardoor ik snel weer kon investeren. Ben net als Horsetopshop begonnen met mijnwebwinkel, maar de mogelijkheden waren naar mijn idee niet genoeg en veel te standaard.
Daarna overgestapt naar biedmeer. Goede mogelijkheden, overzichtelijk.
En nog steeds gaat er veel terug in de shop als investering. Ben begonnen (1 jaar terug) met ca 50 producten, bijna geen voorraad, nu ca 475 en komen nog steeds producten bij. En bijna alles is op voorraad.

Naar mijn idee is het startkapitaal niet doorslaggevend bij een start, maar wel hoe je omgaat met het verder investeren. Niet verbrassen, maar verstandig investeren. (natuurlijk wel zorgen dat je nog brood en beleg kan kopen :wink: )

Mijn motto: Stilstaan is achteruitgang! :D

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

10
De reden dat ik het vraag is dat ik momenteel bezig ben mijn winkel op te zetten via mijn web winkel. Ook mede uit noodzaak weinig start kapitaal maar toch een site willen hebben die qua lay out wel ok is.
Ik zit nog in de free trial momenteel, en zit dus nog nergens aan vast zal de mogelijkheden van biedmeer ook maar eens gaan bekijken.

Bedankt voor je feedback. :D
http://www.unspokenbeauty.nl/ Jouw online beautyadres!

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

11
Hungerforinfo schreef: HorseTopShop waarom de overstap van mijn webwinkel naar biedmeer webwinkel?
Om verschillende redenen. Biedmeer sluit beter aan bij mijn boekhoudprogramma (King). De functies van mijnwebwinkel waren niet genoeg. Je kan er vrij weinig mee. Als ik het nu vergelijk met biedmeer, kan ik mijn website veel uitgebreider en professioneler maken.
Bij biedmeer heb ik vele gemakken zoals bulkimport van producten wat mijnwebwinkel ook al niet had.

Laten we zeggen dat mijnwebwinkel leuk was om mee te beginnen, maar niet functioneel genoeg om mee door te gaan.
http://www.horsetopshop.nl

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

13
Mennovl schreef:Ik heb ook een webshop maar weet nog niet hoe het helemaal werkt en hoeveel je moet gaan investeren. Dus als jullie tips hebben zeg het alsjeblieft.
Probeer je de technologie en het vak eigen te maken. De schatting van Maurice in zijn openingspost lijkt mij wel een reële: dat kost ongeveer € 20.000 voor een nieuwe webshop. Je kunt die initiële investering drukken door veel zelf te doen, maar dan nog is het een investering: niet in geld misschien, maar wel in tijd.

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

14
Een goed draaiende shop kost tijd, heel veel tijd en daardoor geld.
De bedragen die worden vermeld zijn echt reëel.

Een goede shop kost net zoveel als een 1/2 jaar lang een winkelpand huren + inventaris.
Voordeel, als de shop goed loopt zijn kosten lager dan winkelpand huur ;)

Vergeet ook de investering niet voor je magazijnruimte.

Spreek hier over shop met omzet vanaf 200.000 per jaar.
De huis, tuin en zolder shop, laat ik buiten beschouwing.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

15
Het lijkt me verstandig om de zaken even duidelijk op een rij te zetten:
- exploitatie (wat ga je omzetten, wat zijn de marges, wat is netto marge, welke kosten moeten hiervan betaald worden, wat is winst)
- wat zijn de benodigde investeringen inclusief aanloopkosten
- persoonlijke begroting (je eigen inkomsten en uitgaven ~ tekorten meenemen in je aanloopkosten)
- financieringsplan/mogelijkheden
Daarnaast is het aan te raden worst case, best case en most likely scenario's door te rekenen.

Neem de tijd voor je plan van aanpak / ondernemingsplan. Bijna alle ondernemers willen gewoon beginnen, maar als je dit eerst doet gaat het ondernemen makkelijker. En geloof het of niet, uiteindelijk moet je toch alles uitzoeken. Dan is het handiger om dat gestructureerd te doen.
Veel succes! Kijk ook even op: http://www.firmfocus.biz voor meer informatie voor starters.

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

17
Ik heb zelf ervoor gekozen om zelf een webshop te bouwen met http://www.prestashop.com. Best makkelijke software en je kunt zelf bepalen wat je op je site wilt hebben. Je moet wel een beetje vogelen van hoe dit werkt. Software is gratis en vele uitbreidingen kun je ook gratis downloaden. Mooie features moet je wel voor betalen, maar dat stelt niets voor ivm €20.000,- van eerdere berichten.

Al met al, het is het proberen waard want het kost niets. Je hosting moet wel PHP en MySQL ondersteunen.
Build and they will come

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

19
Maurice schreef:Een onderneming gaat ook verder dan enkel een webshop online plaatsen, dat vergeten velen :)

Voor 150 euro heb ik inderdaad ook wel een prestashop online, maar dan heb ik nog geen onderneming ;)
Lol een webshop online zetten betekend inderdaad dat je nog geen onderneming hebt. De vraag was hoeveel er wordt geïnvesteerd en mijn antwoord is dat ik de kosten willen drukken door zelf een webshop te bouwen. Wat ik hierin verkoop is irrelevant.

Maar ik denk dat mijn huidige project ongeveer € 6100,- investering nog heeft. € 5000.- voor de producten, transport, verzekering, invoerrechten, inklaringskosten en btw. € 1000.- voor reclame en €100.- voor de webshop, domein en hosting.
Build and they will come

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

20
Volgens mij wordt er nog iets belangrijks vergeten als voorraad? Dit is een kostenpost die zeker in deze tijd een belangrijke key vormt in het wel of niet slagen van je webshop, zeker wanneer het geen dropship leveranciers betreft. Vandaag besteld, morgen in huis kan niet zonder (voldoende) voorraad (bij geen dropship vorm).
En wat kost voorraad tegenwoordig? Kijk ik naar mijn eigen stenen winkel dan zit ik voor min €30.000 aan voorraad artikelen, en daar wordt het nog redelijk geaccepteerd dat je nalevert met een dag of 2 als iets niet op voorraad is... niet op voorraad in een webwinkel is volgens mij net zoiets als een dichte deur bij een stenen winkel tijdens kantooruren..?
Omdat de online verkoop zo booming is kun je naar mijn mening ook niet toe met een klein assortiment(weinig investering) omdat de "concullega's" wel een breed en diep assortiment hebben..

hoe kijken jullie hier tegenaan?

Re: Ondernemen is investeren, maar hoever gaan jullie?

21
Net als Rees denk ik dat mensen de waarde van voorraad vaak zullen onderschatten. Ik ben zelf begonnen met wat er in mijn portemonnee zat en dat was vrijwel niets. De situatie was gewoon niet anders op dat moment.
Maar achteraf bekeken had ik veel betere marges kunnen halen wanneer ik een goede voorraad had kunnen inslaan. Met een fatsoemlijk starterskapitaal had ik er betere deals uit kunnen halen waardoor de marges een stuk hoger hadden gelegen en ik nu ergens anders geweest was met mijn winkel. Momenteel ben ik nog steeds met een moeizame inhaalslag bezig. De deals die ik toen, bij aanvang al had moeten kunnen maken, krijg ik lang zo snel niet voor elkaar in dit stadium, heb ik gemerkt.