Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
loekdebruijn
Berichten: 81
Lid geworden op: 26 juli 2011
Contacteer:

dropshipping is het nog de moeite?

28 juli 2011

Hallo beste collega

Ik heb momenteel een, webshop met eigen voorraad.
Nou was ik de laatste weken me aan het verdiepen in dropshipping.
omdat ik niet gelijk weer groten kosten wil maken,
Het toch leuk leek om aan een nieuwe uitdaging te starten.

Mijn vraag is, en mensen die momenteel dropshippen, is het nog de moeiten
Om er mee te starten.

Omdat ik elke keer als ik een dropshipleveransier vind
Die me dan intresseerd, zie via google dat er al X aantal site zijn
Met het zelfde asortiement en concept van deze dropshipper,
Ik haal ze er zo tussen uit.

Drukt dit niet te erg de winst, en wegen de baten dan nog we'll op tegen de kosten?.
Webshop Beginnen Startpagina ---> Uitgebreid Link Overzicht

Dropshiping Startpagina ---> Gratis Dropship Leverancier Overzicht
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: dropshipping is het nog de moeite?

28 juli 2011

Ik vind dat een shop op pure basis van dropshipping nooit de moeite is, precies om de redenen die jij noemt.
 
Jawel
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 januari 2010
Contacteer:

Re: dropshipping is het nog de moeite?

28 juli 2011

Ik vind dat een shop op pure basis van dropshipping nooit de moeite is, precies om de redenen die jij noemt.
dropshipping is de toekomst vandaag. geen voorraad risicos en meeliften op schaalvoordeel van jouw leverancier. nog maar niet te spreken over de expertise van een dropshipping leverancier. je investeringen zijn minder groot net zoals je risico. ligt wel aan jou hoe je gebruikt maakt van een dropship partner. dropship of een leverancier die an A naar C levert is gebruikelijk bij grote partijen. vanuit supplychainmanagement is dit al niet nieuw. meeste grote witgoed partijen werken er al jaren mee. laatste jaren zie je het steeds meer terug bij kleine webwinkels. de mensen met gebrekkige of geen kennis zien het "negatieve" zonder het positieve te willen zien. minder uren, minder risico, gebruik maken van profesionele service desk die soms 12 uur pd aanwezig is, retour service, op rekening leveren. mijn risico, minder tijd met inpakken etc. je winst lijkt minder maar je kosten zijn zeker minder.

van de grote merken liggen de meeste producten al in de meeste webwinkels. je zult dus altijd wel vergelijkbaar of zelfde soort assortiment terugvinden. wat jij als ondernemer toevoegt maakt het verschil. de dropshipper is slechts de partner die het jou makelijk maakt. kies je voor 1 of 2 partners, kies je voor full integration of juist niet, ligt allemaal bij jou.

wij bieden full integration van content management/orders en zelfs volledige gratis oplossing inclusief winkel en hosting. onze schaalvoordelen maken het gratis aanbieden van een winkel voor ons mogelijk. een win/win situatie.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: dropshipping is het nog de moeite?

28 juli 2011

Stel dat je werkt met 1 dropship leverancier:
Je hebt dan geen uniek assortiment. Je hebt geen snellere levertijd. Je kan niet even je magazijn binnen wandelen om een specifiek product er bij te pakken bij vragen van klanten. Wat moet je dan toevoegen als webwinkel? OK, je kan de product omschrijvingen beter dan je concurrentie voor elkaar hebben en je kan flink investeren in goede after sales, maar in dat geval is het mijns inziens onlogisch om te besparen op voorraad. Bovendien is het maar de vraag wat goedkoper is; Zelf voorraad houden met inkoopvoordeel vanwege inkopen op een grotere schaal of inkopen tegen een vaste, hoge, prijs omdat je artikelen in kleine aantallen besteld.

Stel dat je werkt met meerdere dropship leveranciers, hoe ga je dan om met bestellingen waarvan de producten bij meerdere leveranciers vandaan komen? Stel dat je het al voor mekaar heb dat je geen extra verzendkosten betaald, hoe denk je dat het over komt bij jouw klant als hij 3 pakketjes krijgt voor 1 bestelling?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Jawel
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 januari 2010
Contacteer:

Re: dropshipping is het nog de moeite?

28 juli 2011

dit is doel redenatie.
het is een illusie dat je uniek kunt zijn, immers 1 groothandel levert aan de hele markt.

het is niet alleen besparen op voorraad, de winkeldochters. het is besparen op bedrijfsruimte en alle kosten die bij horen. het is besparen op personeel voor zowel het magazijn als aftersales dit personeel betalen van besparing op inkoop volume is echt een illusie. het volume brengt vraag naar capaciteit met zich mee wat meer kost in alle opzichten. kip ei verhaal, meer volume is meer capaciteit wat om meer volume en marge vraagt om de kosten te dekken.

als je werkt met meerder dropship leveranciers dan kun je een artikel op basis van beschikbaarheid laten bestellen bij de leverancier die het of op voorraad heeft of die lagere kosten heeft. je zult zelf moeten bepalen wat voor jou het beste is. meeste dropship leveranciers leveren binnen 24 uur of same day uit. dus sneller leveren kan haast niet. alles willen leveren aan iedereen is onrealistisch.

inkoop voordelen of extra korting kan bedongen worden bij groothandels of distributeurs. wij zelf participeren in marketing kosten van large accounts die reclame maken voor ons. doet een klant x omzet dan verlagen we de verzendkosten of geven korting. wij verzenden richting belgie en duitsland voor 5 euro tot 35 kg, standaard prijs is 5.84 wat wij doorberekenen. ik nodig je uit om hier met track en trace en verzekerd onder te komen.

het doel van een dropshipper is gebruik maken van het sales netwerk wat hij opgezet heeft. doel van een dropship partner is een stabiele dropshipper die het handenwerk uit handen kan nemen, content management, voorraad risico etc. wij hebben later dit jaar 5.000 erotiek artikelen uit voorraad leverbaar en hebben daarmee niet alles. wel leveren we feeds en importeren orders en onze dropship klanten krijgen normale verzendkosten.

een consument zal om meer dan een reden kiezen voor jou of voor je concurent. niet alleen assortiment. als je een willekeurige winkelstraat in nederland loopt zie je hoofdzakelijk de zelfde winkels. in elke stad zit een c en a, een hema, een appie hein, etc. en op elke hoek kun je nike kopen of reebok.

google maar eens op bol.com of bobshop die hebben net als de wehkamp niet alles op voorraad en werken samen in samenwerkingsverbanden met distributeurs.
 
veke
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 augustus 2010

Re: dropshipping is het nog de moeite?

28 juli 2011

dit is doel redenatie.
het is een illusie dat je uniek kunt zijn, immers 1 groothandel levert aan de hele markt.
Het is juist het internet die webshops verschaffen met unieke dingen (meestal kleine webshops)
Dus uniek zijn kan zeker wel met een website.

Het is juist triestig dat er zo velen zijn die hetzelfde willen verkopen en dan achteraf maar klagen dat ze niets verkocht krijgen.

Dus ik zou zeggen, de toekomst is aan de websites met unieke producten.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: dropshipping is het nog de moeite?

29 juli 2011

dit is doel redenatie.
het is een illusie dat je uniek kunt zijn, immers 1 groothandel levert aan de hele markt.
In de erotiek is dat misschien het geval, in zo'n beetje alle andere branches heb je tal van groothandels die tal van merken of typen producten voeren.

kip ei verhaal
Het is inderdaad een kip en ei verhaal, maar dan op een iets andere manier dan jij hier schetst. Kijk eens hier: http://www.webwinkelforum.nl/viewforum.php?f=14 De gemiddelde zoektocht naar "een leverancier" heeft als eis dat hij moet dropshippen. Wat hij verkoopt maakt vaak niet eens uit, als ie maar aan dropshipping doet. Ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen dat deze zoektochten en de achterliggende ondernemers vrij kansloos zijn. Dit type ondernemer denkt met een dropship leverancier makkelijk geld te verdienen zonder zelf iets te hoeven te doen.

Stel dat je het verhaal omdraait. Je gaat een webwinkel opzetten met een bepaald product, hebt een goed plan voor de marketing en bovendien veel productkennis. Kortom, je hebt een goed en degelijk plan klaar. Dan is het nog onderhandelen met de leveranciers. Stel dat de leveranciers van dat bepaalde product inderdaad ook de logistiek voor jou kunnen verzorgen, aka. dropshippen. Dan zeg ik, natuurlijk! doen! waarom niet? Maar dan is niet de achterliggende vraag of dropshipping nog de moeite is, maar of een goede webshop opzetten nog de moeite is. En dat is een retorische vraag ;)
 
Jeenyus
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 februari 2012

Re: dropshipping is het nog de moeite?

27 februari 2012

Stel dat je werkt met 1 dropship leverancier:
Je kan niet even je magazijn binnen wandelen om een specifiek product er bij te pakken bij vragen van klanten. Wat moet je dan toevoegen als webwinkel? OK, je kan de product omschrijvingen beter dan je concurrentie voor elkaar hebben en je kan flink investeren in goede after sales, maar in dat geval is het mijns inziens onlogisch om te besparen op voorraad.
De aftersales kan toch ook door de dropship leverancier gedaan worden. Net als financiele administratie en retouren.
Bovendien is het maar de vraag wat goedkoper is; Zelf voorraad houden met inkoopvoordeel vanwege inkopen op een grotere schaal of inkopen tegen een vaste, hoge, prijs omdat je artikelen in kleine aantallen besteld.


Juist het tegenovergestelde is waar als je het mij vraagt. De leverancier kan op veel grotere schaal inkopen en jou dus een scherpere prijs bieden dan de webshops met eigen voorraad.

Zaak is dat je een goede dropship leverancier vind.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: dropshipping is het nog de moeite?

27 februari 2012

Net als financiele administratie en retouren.
Je bent in de war met affiliate marketing, waar je een banner plaatst op je site om een klant door te sturen naar een andere shop.
Juist het tegenovergestelde is waar als je het mij vraagt. De leverancier kan op veel grotere schaal inkopen en jou dus een scherpere prijs bieden dan de webshops met eigen voorraad.
Ook hier klopt je verhaal niet helemaal. Het inkoopbeleid en de schaal van inkopen van een bedrijf staat los van of hij wel dropshipping of niet aan biedt.. Een bedrijf kan niet opeens groter inkopen omdat hij dropshipping aanbiedt.

Het gaat om de prijs die jij als shop betaalt, niet om de prijs die de leverancier bij zijn leveranciers betaalt. ;)

Sterker nog, de druk die een dropship model legt op zijn logistieke keten zorgt er voor dat zijn kosten per order omhoog gaan. 1x raden wie die kosten mag gaan dragen.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: dropshipping is het nog de moeite?

27 februari 2012

De aftersales en de retouren kan je niet zomaar door de dropship leverancier laten doen aangezien jij als webshop eigenaar daar juridisch voor aansprakelijk bent.

Daar zit nu net het hele voordeel in van de dropship leverancier. Jij moet bepaalde zaken retour nemen die zij niet van jou retour hoeven nemen... zij hebben geen 'gezeik' van consumenten daar ben jij voor.

En juist omdat jij een stuk risico op je neemt en een stuk tijd investeert mag jij het deel tussen inkoop en verkoop houden.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: dropshipping is het nog de moeite?

27 februari 2012

De enige reden die ik zie om aan dropshipping te doen is omdat het geen grote voorraad investering behoeft. (tevens loop je geen risico over je voorraad zoals brand of bederving maar dat zou naar mijn mening niet de doorslag moeten geven)

Zoals Wouter aan gaf, je kan bijvoorbeeld geen vragen van een klant beantwoorden over het product.
Zo had ik laatst een klant die een vraag had over een specifiek product: ''zit dit dan wel of niet voor de camera van de telefoon?''. Ik kon snel het product er bij pakken en de vraag beantwoorden.
Ligt het product toevallig bij de leverancier omdat je het dropshipped, ben jij mooi klaar in het gesprek met je klant. Want je kan zijn of haar vraag niet beantwoorden.

Mocht je de mogelijkheid hebben om te stoppen met dropshipping en over te gaan naar eigen voorraad zou ik dat zeker doen.
 
Jeenyus
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 februari 2012

Re: dropshipping is het nog de moeite?

28 februari 2012

Je bent in de war met affiliate marketing, waar je een banner plaatst op je site om een klant door te sturen naar een andere shop.
Niet echt, een dropship leverancier kan toch ook fulfilment doen, is niet zo een grote stap om te maken. Ik weet wat affliate is

Ook hier klopt je verhaal niet helemaal. Het inkoopbeleid en de schaal van inkopen van een bedrijf staat los van of hij wel dropshipping of niet aan biedt.. Een bedrijf kan niet opeens groter inkopen omdat hij dropshipping aanbiedt.
Ik heb ook nooit gezegd dat een bedrijf dat dropshipping aanbiedt lagere inkoopvoorwaarden heeft. Ik had zelfs om het nog wat duidelijk te maken voor je eronder gezet:
Zaak is dat je een goede dropship leverancier vind.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: dropshipping is het nog de moeite?

28 februari 2012

Niet echt, een dropship leverancier kan toch ook fulfilment doen, is niet zo een grote stap om te maken. Ik weet wat affliate is
Ze doen juist fulfilment, maar nooit je financiële administratie, nooit de aftersales en vrijwel nooit retouren.
Waarom een leverancier je financiële administratie nooit zal doen dat is hopelijk duidelijk en hoef ik niet uit te leggen, als ondernemers onder elkaar. Je aftersales doen ze ook nooit want je wilt niet dat de klant weet wie de leverancier is. Het hele idee van dropshipping is dat je leverancier anoniem blijft en net doet alsof ze vanuit jouw naam verzenden. Immers, anders zou de klant lekker zelf bij de leverancier gaan bestellen, zoals ook bij bekende groothandels als Sligro en Makro gebeurd. (iedereen heeft wel een kennis met een pasje/kvk)
Zaak is dat je een goede dropship leverancier vind.
Dat is een beetje een open deur. Zo moet je alles goed doen ;)
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht