Dropshipping verzendkosten te hoog?Hoe doorberekenen?

1
Hai

Ik heb een webwinkel in trendy dameskleding en uitgaanskleding. Gezien de concurentie(die is heel groot) ben ik op zoek gegaan naar een groothandel waar mijn concurenten niet inkopen.
Ik heb al een aantal keer besteld bij deze groothandel, allemaal goed verlopen. Goed contact, goede kwaliteit, netjes verpakt en snel geleverd!

Nu hebben zij een groot assortiment, in allerlei categoriën (lingerie, fashion, clubwear, gogo, carnaval, bondage etc)
Er liggen voor mij dus kansen bij deze groothandel om mij uit te breiden. Ik verkoop nu clubwear en fashion. Maar ik wil heel graag gogo en lingerie ook verkopen.

Nu doet deze groothandel ook aan dropshipping. Alleen zijn de verzendkosten, vanaf de groothandel naar de klant, 15,00 .

Gezien de kleding, is dat veel te hoog om door te berekenen.
Maar het laat mij niet met rust! Ik wilde het eigenlijk zo graag.

Nu dacht ik het volgende, graag een mening hierover.

Stel, de klant koopt een artikel dat uitkomt op een prijs van 23,00 . Ik kan zeggen, ik reken daar 5 euro extra bovenop.
Wat dus betekend, dat ik het verkoop voor 28,- incl. btw

De klant besteld, maar betaald dan ook nog eens (standaard) 6,75 pakketpost.
Dan heb ik al bijna die 15 euro eruit, toch?

Mijn klanten betalen standaard 6,75 verzendkosten. Of ze nou 1 of 10 artikelen hebben. Hier gaan ze mee akoord. Is dit een manier om zo toch die 15 euro dropship kosten grootendeels te berekenen? Ik betaal zelf dan een paar euro, maar dat is niet erg, toch?

Ik hoor heel graag jullie meningen. Ik leer daarvan!
Dit is voor mij iets geheel nieuws namelijk!

Ik wil maar een klein deel dropshippen. Ik koop kleding bij 4 verschillende groothandels, en dat heb ik allemaal hier opgeslagen staan. Het gaat mij er om, dat mijn budget er niet altijd naar is om groot in te kopen en ik zo toch nog regelmatig nieuwe artikelen kan laten zien.

Hoe vaker je nieuwe kleding toevoegd, hoe vaker de klanten ook terugkomen.

Re: Dropshipping verzendkosten te hoog?Hoe doorberekenen?

2
Je loopt hier tegen een paar van de grootste nadelen van dropshipping aan; het is duur en je hebt veel concurrentie.
Op zich hoeft het niet moeilijk te zijn; gewoon de 15 euro in de productprijs verwerken, dus de netto verkoopprijs van elk product met 15 euro verhogen. Als je dan te duur bent dan is het product niet interessant om te verkopen via dropshipping.
Je zou het ook nog veel verder kunnen uitrekenen. Hoeveel producten van deze leverancier koopt men gemiddeld per bestelling? Stel dat er gemiddeld 2.5 kledingstukken per bestelling van deze leverancier komen, dan hoef je nog maar (15/2.5=) 6 euro kosten in de prijs per product te verwerken. Je loopt dan wel kans dat je verlies gaat maken op termijn als men minder producten per bestelling af neemt.

Een andere optie is zelf voorraad nemen. Dat is op zich de meest duurzame oplossing. Je maakt veel minder kosten per bestelling en dus veel meer winst. Al moet je wel oppassen dat je niet met voorraad blijft zitten. Mode heeft vaak een vrij korte houdbaarheidsdatum.

EDIT als het goed is wist je dit al, maar 6.75 euro is niet een standaard bedrag wat een webwinkel kan rekenen voor verzending. Je betaalt weliswaar 6.75 euro aan PostNL voor een pakketje, maar deze dienst van PostNL is vrijgesteld van BTW. Als jij deze dienst doorverkoopt dan is hij dat niet, en dien je er dus 19% BTW over te rekenen.

Re: Dropshipping verzendkosten te hoog?Hoe doorberekenen?

3
Bedankt voor het antwoord. Nadat ik mijn verhaal nog een keer gelezen hadm zag ik eigenlijk al dat het te gek voor woorden is.
Ik koop altijd alles in, maar ik heb zoveel in huis nu opgeslagen in dozen (in mijn slaapkamer notabene) dat dropshipping me daarvoor al ideaal leek, maar daarnaast ook gewoon omdat er kleding op de site staat, die ik niet zo snel zou inkopen (bijvoorbeeld de GoGo kleding) dus dan was dit een mooie manier geweest.

Dat van de 19% bij de verzendkosten dat wist ik inderdaad!

Bedankt voor de snelle reactie!

Re: Dropshipping verzendkosten te hoog?Hoe doorberekenen?

4
Als een leverancier zo veel vraagt voor de verzendkosten lijkt het wel of hij liever geen dropshipping doet. Het kan ook een manier zijn om gelukszoekers te weren. Als je volume kan maken zal er vast een heel ander tarief mogelijk zijn. Probeer er eens over te onderhandelen zou ik zeggen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Dropshipping verzendkosten te hoog?Hoe doorberekenen?

6
Dees26 schreef:Rudy dat was idd ook mijn insteek , maar helaas, onderhandelen is niet gelukt. Dit heb ik geprobeerd maar aan de prijzen konden ze niets doen.

Verder zijn er voor zover ik weet weinig dropshippers in kleding
Beste Dees,

Ik begrijp jouw situatie.
Wij hebben ook een mix van eigen import, die wij zelfs omgebouwd hebben naar een eigen merk, en dropshipping.
De keuze die wij gemaakt hebben is uitsluitend de duurdere producten op te nemen voor dropshipping.
Daarmee zijn de extra kosten gedekt.
Je kunt nu eenmaal niet alles hebben.
Overigens hebben wij het ook omgedraaid en beleveren nu twee andere Webshops met dropshipping vanuit ons magazijn. :D
Het is een kwestie van keuzes maken en dat zeker in het begin.

Veel succes.

Groeten,

Rob