Prijsvergelijkingen vervoersdiensten

1
Allen,

Ik werk voor een software-ontwikkel bedrijf (F1 Software) en wij willen een webdienst ontwikkelen die prijzen tussen vervoerders vergelijkt. Niet zoals die er nu al zijn, waarin standaardprjzen worden vergeleken. Maar waarin vergelijkingen worden gemaakt op basis van wat andere betalen, want dat kan afwijken van de standaard prijzen. Zeker naarmate je meer verstuurd.

Voordat we aan de gang gaan, ben ik geïnteresseerd naar de informatiebehoefte. Ik heb al het menig discussie gelezen en ik merk dat naast de prijs ook de service essentieel is.

Wat ik me ten eerste afvraag is: Hoe wil je de keuze maken voor een vervoerder? M.a.w. Welke informatie wil je hebben om een goede keuze te kunnen maken?

Ik hoop dat jullie de ideeën willen delen.
Groeten
Hylke Peek

Re: Prijsvergelijkingen vervoersdiensten

2
Hylke, dat is een lastige, want zodra je iets meer verzendt, kun je bij alle vervoerders én tussenpartijen een offerte op maat krijgen. Daarin spelen vervolgens verschillende variabelen een hoofdrol, bijvoorbeeld:
  • aantal zendingen per dag/week/maand/jaar;
  • gewicht (gemiddeld, minimum, maximum);
  • volume (verhouding gewicht/afmetingen);
  • aanvullende diensten (handtekening voor ontvangst, verzekerd vervoer...)
  • aanlevering (van losse dozen ophalen tot en met rolcontainers rechtstreeks naar distributiecentrum)
Lijkt mij stug dat je voor een realistische prijsvergelijking een sluitend model kunt opzetten, ook omdat die prijzen voortdurend veranderen.
StoreCore.io

Re: Prijsvergelijkingen vervoersdiensten

3
Dit is echt iets wat de webwinkelier zelf moet onderhandelen met de verschillende vervoerders. Zelfs al zou je zo'n vergelijking gemaakt hebben met daarin het gemiddelde wat elke winkelier betaalt, dan nog zou de webwinkelier om de tafel moeten om zelf ook dat bedrag te kunnen behalen.
Vraag ze dus allemaal eens op de koffie (niet tegelijkertijd natuurlijk) en kijk hoeveel je van de prijs af kan schaven.

Kortom, nee, ik zie het nut van zo'n prijsvergelijking niet.

Re: Prijsvergelijkingen vervoersdiensten

4
Bedankt voor deze reacties.

Een extra toelichting: Ons idee is dat je prijzen gaat vergelijken met gelijk soortige bedrijven. Dus je vergelijkt met bedrijven die evenveel verzenden, zowel in aantal als in volume en gewicht etc. Het model gaat dan meer richting het delen van informatie tussen gebruikers. Je deelt bijvoorbeeld de kortingen die je bij jouw vervoerder hebt gekregen (anoniem). Wanneer meer mensen dat doen, kan je achterhalen hoe jouw huidige afspraken staan t.o.v. anderen. Een vervoerder zou natuurlijk nooit aangeven hoeveel korting hij geeft aan anderen. Dat wordt op deze manier wél duidelijk.

Zien jullie toegevoegde waarde inzichtelijkheid van elkaars prijsafspraken? Wil je dat überhaupt wel delen?

Ik kan niet inschatten naar welke regio’s jullie versturen, maar het kan goed zijn dat het versturen binnen Nederland voordeliger is via bv. DHL. En naar Duitsland via bv. DPD. Alles bij 1 vervoerder kan je dan ook geld kosten.

Zijn dit soort gegevens al inzichtelijk? Of heb je hier geen behoefte aan dan?

groeten
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Prijsvergelijkingen vervoersdiensten

5
jyt432 schreef:Zien jullie toegevoegde waarde inzichtelijkheid van elkaars prijsafspraken? Wil je dat überhaupt wel delen?
Als je er inderdaad een soort notarisformule van maakt (zoals multinationals verkoop- en marktgegevens geanonimiseerd delen), dan zie ik de prijsvergelijking wel zitten.

Je zult alleen wel een voldoende grote dataset moeten opbouwen. Als ik zelf mijn jaarlijkse offerte van PostNL ontvang, maak ik even een "rondje langs de velden" onder vrienden en kennissen om te verifiëren hoe de prijzen bij hen uitvallen. Daar zitten soms grote en soms kleine verschillen in op verschillende onderdelen.

Als je dus goed in kaart wilt brengen hoe de prijzen bij verschillende vervoerders liggen, heb je enkele tientallen variabelen. Als je die allemaal wilt invullen met een voldoende groot betrouwbaarheidsinterval, zullen er honderden webwinkels moeten meedoen en moeten die allemaal een formulier van twee kantjes invullen.

Mijn zegen heb je (ik vind het in deze vorm een leuk idee), maar ik vraag me af of je voldoende deelnemers vindt die stuk voor stuk voldoende data aanleveren.
StoreCore.io