KOR, belasting en verzendkosten (BTW?)

1
Hallo,

Ik ben van plan om in januari een webwinkel te beginnen. (Omdat je per jaar betaald bij KVK)
Dit wordt meer een soort van hobby, momenteel heb verkoop ik al wat spullen. Maar omdat het professioneler staat met KVK + meer vertrouwen bij de klant wil ik het officieel gaan doen. En zodat je geen gezeik krijgt met de belastingdienst.

Nu verwacht ik dat ik gebruik kan maken van de KOR. (Kleineondernemingsregeling) Dit houdt in dat je afdracht van je BTW minder is dan E1.345 per jaar. Als daar spraken van is hoef je geen BTW af te dragen.

Aangezien deze wereld helemaal nieuw voor mij is heb ik een paar vragen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de start;

Wordt je automatisch op de hoogte gebracht door de belastingdienst wanneer je je aangifte moet doen? En heeft er iemand een voorbeeld formulier/programma hoe je dit moet doen?

Als ik via TNT verzend kost mij dit 6.75, dit bedrag is natuurlijk excl. BTW. Ik neem aan dat ik dit dan naar de klant kan facturen als 6.75 incl. BTW? Vanwege de KOR

Ik had nog een paar vragen maar die schieten mij nu even niet te binnen, eventueel stel ik deze later nog in dit topic!

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Wouter Hol op 25 september 2011, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verduidelijkt.

Re: Webwinkel beginnen

2
Van de belastingdienst krijg je elk kwartaal of elke maand een formulier waarop je de aangifte kan invullen. Dit kan ook online.

Je bent verplicht om altijd BTW te rekenen, ook al zou je onder de KOR vallen. Dat je de BTW niet zou hoeven af te dragen betekent niet dat je hem opeens niet in rekening hoeft te brengen. Verzending breng je dus in rekening als (6.75 * 1.19 = 8.0325) 8.03 euro incl. BTW, als je de kosten van PostNL 1 op 1 wilt doorberekenen naar je klant. Er is al veel geschreven over verzendkosten en BTW, mocht je daar nog vragen over hebben, het antwoord staat al op dit forum :)

Re: KOR, belasting en verzendkosten (BTW?)

4
Wouterjan schreef:Het is toch niet zo dat je met de KOR wel btw rekent en het niet hoeft af te dragen? Dan zou je de btw opeens in eigen zak mogen steken?
Je moet gewoon btw rekenen én administreren. Je hebt alleen recht op een vermindering, die tot en met € 1.345 gelijk is aan het btw-bedrag.

http://belastingdienst.nl/zakelijk/omze ... ng-02.html

Je moet overigens de voorbelasting (terug te vragen btw) meerekenen, wat vooral interessant is als je in een bepaald jaar fors investeert, zoals bij de start nogal eens het geval is:

http://belastingdienst.nl/zakelijk/omze ... ng-04.html
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: KOR, belasting en verzendkosten (BTW?)

7
Wil mij nergens mee bemoeien misschien offtopic,
maar denk ook even aan het minimum aantal uren wat je in jouw bedrijf moet werken om de status van ondernemer te behouden.

De KOR en deze regeling is wat lastig om samen te hanteren :wink:

Tis maar een tip.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: KOR, belasting en verzendkosten (BTW?)

8
opabert schreef:Wil mij nergens mee bemoeien misschien offtopic,
maar denk ook even aan het minimum aantal uren wat je in jouw bedrijf moet werken om de status van ondernemer te behouden.

De KOR en deze regeling is wat lastig om samen te hanteren :wink:

Tis maar een tip.
Wat als je deze uren niet haalt? Geld dan de KOR niet?

Re: KOR, belasting en verzendkosten (BTW?)

9
het minimum aantal uren wat je in jouw bedrijf moet werken om de status van ondernemer te behouden.
Er is geen minimum aantal uren om als ondernemer te werken om een "ondernemer status" te hebben!
Het minimum aantal uren is alleen om aanspraak te maken op bepaalde belastingvoordelen.
Heeft er dus niets mee te maken verder.

Re: KOR, belasting en verzendkosten (BTW?)

13
uitleg wat ik bedoel:
Als jij langdurig gebruikt maakt vd KOR gaat de belasting vragen hoeveel uur jij maakt
in jouw onderneming.
Als jij gedurende meerdere jaren gebruik maakt van KOR maar niet komt aan het aantal minimum uren om door de belasting als ondernemer gezien te worden
ziet de belasting jou niet meer als bedrijf maar als een hobbyist.

De inkomsten moet je dan per jaar via IB opgeven.
Ook geen OB plicht meer.
Maar recht op KOR en andere voordelen heb je dan ook niet meer.

De belasting is natuurlijk geen geld vertrekker maar wil geld incasseren.
( als je begrijpt wat ik bedoel )

Zou daarom eens heel goed informeren ;)
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: KOR, belasting en verzendkosten (BTW?)

14
ziet de belasting jou niet meer als bedrijf maar als een hobbyist.
Was het maar zo'n feest!
Dan zou je ook als particulier (hobbyist) geen btw meer mogen rekenen en kun je lekker makkelijk onder de prijs van anderen zitten.
En dan ga je steeds meer verdienen en dan ben je opeens weer ondernemer, en zak je weer in en man wat wordt dat een spiraal waar je niet uitkomt.
De belastingdienst maakt het niet uit als je weinig uren werkt, alleen aftrekposten/voordelen krijg je minder.

Re: KOR, belasting en verzendkosten (BTW?)

15
Voor volledige informatie over uren en bij de belastingdienst geregistreerd staan als ondernemer,
informeer even bij de belastingdienst.

Hier alvast een start pagina:
http://belastingdienst.nl/zakelijk/onde ... en-02.html

Hier nog een vd twijfelaars onder u zie de lijst op deze pagina:
http://www.startbedrijf.nl/artikel/Belasting
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: KOR, belasting en verzendkosten (BTW?)

16
PaulG schreef:
ziet de belasting jou niet meer als bedrijf maar als een hobbyist.
Was het maar zo'n feest!
Dan zou je ook als particulier (hobbyist) geen btw meer mogen rekenen en kun je lekker makkelijk onder de prijs van anderen zitten.
En dan ga je steeds meer verdienen en dan ben je opeens weer ondernemer, en zak je weer in en man wat wordt dat een spiraal waar je niet uitkomt.
De belastingdienst maakt het niet uit als je weinig uren werkt, alleen aftrekposten/voordelen krijg je minder.
Echt he, ik lees her en der zoveel vreemde uitspraken die kant nog wal raken... weet de gemiddelde ondernemer wel waar hij/zij mee bezig is??

Re: KOR, belasting en verzendkosten (BTW?)

18
Ik wil ook reageren,

Je moet wel degelijk rekening houden met je uren! Je meld al dat het een hobby betreft. Als je omzet gering is of een verlies, dan oordeelt de Inspecteur dat je geen ondernemer bent voor de belastingen.

Hiermee ben je de aftrek van je inkomen (bij geval van verlies) krijt. Mocht je de zelfstandigheidsaftrek, Startersaftrek & MKB aftrek hebben toegepast, mag je gaan bewijzen hoe je aan je "uren criterium" hebt voldaan. Als dat niet lukt mag je het resultaat gaan corrigeren met een kleine EUR 11.000 (ongeveer)!!

Ontopic: Stel dat je de KOR hebt toegepast mag je dit ook gaan terug betalen.

Dus best een relevante opmerking!

En niet vergeten dat de Fiscus erg let op het uren criterium de afgelopen jaren.
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing