zwartmaken van je webwinkel door onbekenden

1
Zojuist kwam ik een bericht tegen op een forum van kassa.

Er heeft iemand gepost dat ie bij onze shop iets heeft besteld, en nooit geleverd heeft gekregen.

Vervolgens met een heel zielig verhaal erbij over oplichting, criminelen, geen reactie per telefoon, op de mail, slapeloze nachten etc etc.

Totale onzin natuurlijk want sowieso hebben we nog nooit een klant iets neit geleverd, en zijn we 7 dagen per week te bereiken per mail of per telefoon. Daarnaast heeft hij het over een multimedia systeem voor in de auto, en hier hebben we nog nooit bestellingen voor gehad (staat er vooral in als shopvulling)

Wat kan ik tegen zo'n persoon doen? Ik ga er vanuit dat hij zich onder een valse naam heeft geregistreerd o.i.d. bij het forum van kassa...

Re: zwartmaken van je webwinkel door onbekenden

4
Art. 262 van het strafrecht stelt dat:

- Hij die het misdrijf van smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is, wordt, als schuldig aan laster, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 2 jaren of geldboete van de vierde categorie.
- Ontzetting van de in art. 28, 1e lid, onder 1 en 2, vermelde rechten kan worden uitgesproken.

Je kan er dus mee naar de rechter gaan als het uit de hand loopt. Maar begrijpelijk is dat dat niet iets is waar je op zit te wachten. Dan kan je verder niet veel, hopen dat Kassa het bericht verwijderd en een nette reactie plaatsen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: zwartmaken van je webwinkel door onbekenden

5
Ben inmiddels achter zijn email adres. Het blijkt idd een concurrent te zijn.

NAW gegevens moeten dus ook niet zo moeilijk te achterhalen zijn.

Hij is trouwens zelf diverse keren terug te vinden op het forum van kassa, vandaar zijn frustratie denk. Blijft toch erg dat mensen onder een valse naam onwaarheden kunnen verspreiden daar blijf ik bij.

Die fora moeten daar toch ook een bepaalde verantwoordelijkheid voor nemen?

Re: zwartmaken van je webwinkel door onbekenden

6
Zelf een bericht er onder plaatsen dat je de eigenaar van de shop bent en dat je de meneer of mevrouw niet kent als klant en er geen lopende geschillen bij jullie bekend zijn. Mochten ze er toch van overtuigd zijn dat ze bij jouw gekocht hebben, dan kunnen telefonisch of per mail contact met je op nemen om het alsnog op te lossen. Eventueel kan je melden dat ze je waarschijnlijk verwarren met een andere shop.

Vervolgens zal er niemand contact met je op nemen over dit geschil -ze hebben immers niet bij jouw gekocht-. Twee weken later kan je dan een bericht plaatsen dat diegene die klaagt op het forum van Kassa nog geen contact met je opgenomen heeft en dus op zijn minst jouw shop verwart met een andere, of het bericht zelfs geheel onjuist geplaatst heeft.

EDIT
Nav. je bericht die je in de tussentijd geplaatst hebt.
Als je zeker weet dat het adres klopt en dat hij dat zelf geplaatst heeft -wellicht is het een derde die jullie tegen elkaar uit wilt spelen- dan zou je ze kunnen bellen en vragen waarom hij zo doet. Eventueel zou je hem ook publiekelijk kunnen ontmaskeren. Nogmaals, doe dat alleen als je echt zeker weet dat hij dat ook daadwerkelijk is, anders ben je verder van huis.

Re: zwartmaken van je webwinkel door onbekenden

7
Bedankt voor de reacties.

Ik heb mijn concurrent inmiddels een mail gestuurd en op het kassaforum is men er volgens mij ook wel een beetje achter dat deze persoon niet de waarheid spreekt.

Vind het zo ontzettend jammer dat dit soort dingen kunnen...

Re: zwartmaken van je webwinkel door onbekenden

9
Ik denk dat je zelfs heel goed uit de verf kunt komen met zoiets als je publiekelijk laat weten alles aan het euvel te doen. Ik heb juist respect die bij Kassa openbaar een probleem durven aan te pakken. Die bedrijven die dan niet eens op een probleem willen reageren bij kassa gaan bij mij per direct op de lijst met onbetrouwbare bedrijven.

Re: zwartmaken van je webwinkel door onbekenden

10
@Tink

Volgende geval bij een klant van mij:

Mijn klant, bedrijf X, levert custom made materiaal waar een levertijd op zit. Levertijd staat vermeld bij het product dat het 5 tot 10 werkdagen is.

Meneer Y bestelt op donderdag iets bij bedrijf X, niet het simpelste product, levertijd word geschat op 9 a 10 werkdagen en dit word meneer Y in een email medegedeeld.

Meneer Y begint op dinsdag na de bestelling te mailen aan bedrijf X dat hij het product nog niet heeft gekregen, waarop word geantwoord dat het minimaal nog een week gaat duren voordat meneer Y zijn product krijgt.

Op woensdag nog een mail van meneer Y, weer een vriendelijke reactie met verwachte leverdatum is dan en dan.

Op donderdag nog een mail van meneer Y, bedijf X reageert weer. Op vrijdag nog een boze mail van meneer Y, bedrijf X besluit te bellen. Het door meneer Y opgegeven telefoonnummer blijkt niet te bestaan en in het telefoonboek staat meneer Y niet en ook geen telefoongegevens op het door meneer Y opgegeven adres.

In het weekend duiken er overal berichten op, bij Kassa, Tros Radar en een heleboel andere fora en review sites. Meneer Y heeft waarschijnlijk geen sociaal leven.

Zodra bedrijf X hier op reageert met het verhaal dat levertijd zoveel werkdagen is en dat zij verschillende malen heeft gemaild en geprobeerd te bellen komt er alleen maar een tirade dat dit niet waar is, meneer Y heeft nooit een mail ontvangen, geen telefoontje gehad etc. Stelletje oplichters allemaal bij dat bedrijf. Dit standpunt word door de meeste forumleden gedeeld.

Op maandag komt er een email van het keurmerk waarbij bedrijf X is aangesloten dat er een klacht is van meneer Y. Bedrijf X geeft aan wat het geval is en stuurt kopieën van de mails mee naar het keurmerk. Ondertussen word op alle fora etc. vermeld dat hij (meneer Y) een geschil is begonnen bij het keurmerk.

Keurmerk bericht meneer Y op dinsdag wat er loos is. Product is ondertussen klaar voor verzending en word op dinsdag verstuurd. Op donderdag meld meneer Y op slechts 1 forum dat dankzij het keurmerk er nu toch een pakketje is.

Bedrijf X komt naar mij en vraagt hoe kan dit, we hebben de mailserver logs nagekeken en de mails zijn inderdaad verstuurd en niet teruggekomen.

Aangezien meneer Y wel reageerde op mails van het keurmerk heeft het keurmerk hem verzocht om te kijken in zijn SPAM map en wat denk je? Alle mails staan er in.

Denk je dat meneer Y dit heeft gemeld op de verschillende fora? Nee. Dus blijven deze berichten tot in alle eeuwigheid zichtbaar.

Dus ja die fora zijn misschien wel goed alleen zou er ook een protocol moeten zijn zodat dit soort draadjes verwijderd worden als er aantoonbaar iets niet klopt, helaas reageren fora beheerders meestal niet of met de standaard mededeling dat zij niet verantwoordelijk zijn voor hetgeen hun leden posten.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: zwartmaken van je webwinkel door onbekenden

11
Ik heb ooit eens iets voorgehad met een webshop waar ik iets kocht. In eerste instantie werd ik doorverwezen naar de producent voor de garantie, maar deze vertelde me dat er maar 6 maand garantie was voorzien.
Dus had ik een vriendelijke post gemaakt op een forum met de vraag dat dit zomaar kon en na enige tijd kreeg ik een reactie van iemand van de shop dat zij het product nog zouden vervangen.

De winkel heeft sindsdien al meerdere bestellingen van mij gehad en zoiets komt volgens mij heel positief over als je zoekt naar ervaringen over een bepaalde winkel.

Re: zwartmaken van je webwinkel door onbekenden

12
Eentje, waarom richt je dat aan mij?

In het geval van de topicstarter is het zeker een goed idee om op rustige toon te reageren. Het geval wat jij noemt is wel erg anders. De klant 1: doet geen moeite om verder te kijken dan zijn inbox lang is 2: geeft verkeerde contactinformatie op en 3: is wel heel erg overdreven in reactie 1 forum lijkt me genoeg.
Als er dan op diverse fora klachten opduiken is het wel heel lastig om overal op te gaan reageren. Maar zelfs dan nog kan een uitleg dat je hebt geprobeerd te bellen maar het telefoonnummer klopte niet, of meneer even via een pb of mailtje zijn juiste telefoonnummer wil geven. Dan kun je het probleem per telefoon direct oplossen.
Als je zoiets doet kan de klant reageren met dat het bedrijf gewoon een oplichter is en geen telefoonnummer geven en verliest zijn geloofwaardigheid op het forum. Waar dan hopelijk moderators wat mee doen. Of de klant kan zijn telefoonnummer geven, je lost het probleem op en als de klant de uiteindelijke uitkomst niet op het forum zet, zou je dat altijd nog zelf kunnen doen. Dat is natuurlijk niet zo geloofwaardig als dat de klant het zelf zou doen, maar als je echt staat te liegen zou de boze klant daarna toch ook wel reageren?

Ik heb het dan ook over bedrijven die niet willen reageren in een uitzending van Kassa na een compleet artikel.

Re: zwartmaken van je webwinkel door onbekenden

13
Ik kan me echt niet voorstellen dat dit positieve reclame oplevert. Het geval wil nu, dat als men de naam van mijn webwinkel invoert bij google, op positie 2 komt te staan: hierbij wil ik iedereen waarschuwen voor oplichter XXX (naam webwinkel)

Tuurlijk zijn er mensen op dit forum - ondergetekende is daar een van - die dit soort draadjes doorlezen en heel neutraal beoordelen of deze webwinkel wel of niet betrouwbaar is, maar ik weet 100% zeker dat heel veel mensen schrikken van zo'n bericht.

In dit geval is het dan ook een bericht waar niet inhoudelijk over een geval gesproken wordt en een klacht wordt gemeld, de topicstarter verteld alleen even dat hij iedereen wil waarschuwen omdat hij maanden geleden iets heeft gekocht en nooit heeft gekregen. Hij plaatst dat bericht omdat hij de samenleving wil beschermen tegen deze 'doorgewinterde criminelen'.

Dit soort ongefundeerde berichten moeten toch direct van forums als kassa, radar etc verwijdert worden? Ze slaan in mijn optiek namelijk dan de plank flink mis. Ze willen de consument beschermen, maar in deze gevallen helpen ze een kleine ondernemer om zeep.

Gewoon omdat iedereen maar kan plaatsen wat ie wil...Ik heb nog wel een lijstje met concurrenten die kun je gewoon op deze manier uitschakelen hatsee. Echt zonde dat een redactie van zo een forum er niets aan doet.

Re: zwartmaken van je webwinkel door onbekenden

15
Leonard,

Ik kan me je frustratie zo ontzettend goed indenken! En ik ben het er mee eens dat als aangetoond (of in ieder geval aannemelijk gemaakt) kan worden dat een bericht niet klopt, moderators van dergelijke fora actie zouden moeten ondernemen.

Programma's als Kassa en Radar zijn er om consumenten te beschermen, maar hebben ook een verantwoordelijkheid om misbruik van hun media tegen te gaan.

Ik walg van figuren die met dergelijke oneerlijke praktijken consumenten bewust op het verkeerde been zetten.

Re: zwartmaken van je webwinkel door onbekenden

16
Wouter Hol schreef:Wees blij dat het kan. Als het niet zo kunnen dan kon niemand kunnen zeggen wat hij wilde. Denk dat dat erger is dan iemand die iets kan zeggen wat niet klopt.
Ben helemaal niet blij dat dit allemaal zomaar ( anoniem ) kan.

Ook wij hebben hier regelmatig last van en het kost serieus omzet deze ongein. Ook als het geen ' grappenmaker' is maar een gefrustreerde klant die gewoon zijn zin niet krijgt kun je er hoegenaamd weinig tot niets tegen doen. In 12 jaar tijd hebben we denk ik elk jaar wel een idioot er tussen zitten.

Kassa en radar forum zijn niet rechtstreeks benaderbaar. Heel af en toe halen ze op ons verzoek een bericht weg, maar even de telefoon pakken is er niet bij om snel iets te regelen. (wij zijn wel verplicht tel. bereikbaar te zijn!) Ik vindt het echt te gek voor woorden dat dit allemaal maar zo kan. Hoor en wederhoor kent men daar niet. Hun eigen regels worden soms met voeten getreden en toch wordt niet ingegrepen.

Een klant zou alleen via een webwinkel keurmerk of andere officiële instantie mogen klagen is mijn mening. Die kunnen als intermediair iets voor de klant betekenen. En daar kunnen wij ook wat mee. Met ongezouten en ongefundeerde lasterpraat zorg je alleen voor inkomsten derving en stress en anders niets.

Realiseer je je wel dat dit soort berichten hoog scoren in Google?
1999 eerste webshop met 2000 artikelen - 2012 5 webshops met meer dan 30.000 artikelen.

Re: zwartmaken van je webwinkel door onbekenden

17
Mensen klagen graag op het internet. Zie bijvoorbeeld sites zoals nujij.nl dagelijks honderden, misschien wel duizenden negatieve berichten. Er is niet heel erg veel aan te doen. Internet is een vrij (?) medium waar mensen hun mening achter kunnen laten. Wanneer het ongegrond is vind ik het altijd netjes om te lezen wanneer een bedrijf erop een goede manier op reageert en uitleg geeft over de desbetreffende situatie.
Alles over webwinkels vind je op http://www.webshop-informatie.nl

Re: zwartmaken van je webwinkel door onbekenden

18
Een ontevreden klant is alleen maar een mogelijkheid om je dienstverlening te verbeteren. Ik zou het niet allemaal zo negatief zien.

Ik zou ze niet meteen een idioot noemen. De klant heeft vast een reden om zijn verontwaardiging over het bedrijf uit te spreken.