Lastig situatie ( constructie opties )

1
Ik heb in mijn voorsteltopic al genoemd dat ik samen met een vriendin een webwinkel wil beginnen om te proberen uit respectievelijk de wia en de bijstand te kunnen komen.
Nu is het probleem dat ik de komende 3 jaar officieel niet als zelfstandige mag werken wegens de wnsp.
( daar ben ik in gekomen wegens schulden opgedaan wegens ziekte )

Nu leek het wel een optie als de zaak op mijn vriendin haar naam zou komen te staan tot alles zo goed zou draaien dat ik de wnsp kon aflossen en me in te kopen
Maar dan zou ik bij haar in loondienst moeten komen en dat is natuurlijk geen optie bij een startende webwinkel.
Dus zijn we op zoek naar andere contructies.

Hebben jullie misschien ideeën ?

Alvast bedankt

Re: Lastig situatie ( constructie opties )

2
Oei, klinkt inderdaad al wat ingewikkelder. Houd er wel rekening mee dat de mensen op dit forum ervaring hebben met ondernemen (op afstand) maar mogelijk minder met specifiek voor jou geldende belastingregels. Adviezen vragen staat je natuurlijk vrij, en je zult er vast ook wel een paar goedbedoelde krijgen, maar juristen of accountants mag je hier eigenlijk niet verwachten. Daarvoor kun je beter om tafel met de UWV of Belastingdienst zelf.

Los daarvan: Hoever ben je nu écht? Veel voorbereidend werk hoeft niet professioneel te zijn. Het schrijven van een ondernemingsplan is zakelijk vanuit het UWV. Maar het schrijven van jouw plan om weer aan de bak te gaan (whats in a name) kan natuurlijk wel en is inhoudelijk precies hetzelfde. Als je graag weer wilt werken en van die situatie af wilt, is voorbereiding het halve werk!

Succes in deze periode.

Re: Lastig situatie ( constructie opties )

3
L.jansen schreef:Nu leek het wel een optie als de zaak op mijn vriendin haar naam zou komen te staan tot alles zo goed zou draaien dat ik de wnsp kon aflossen en me in te kopen
Maar dan zou ik bij haar in loondienst moeten komen en dat is natuurlijk geen optie bij een startende webwinkel.
Dus zijn we op zoek naar andere contructies.
Er lijkt weinig anders op te zitten je vriendin voorlopig te laten starten met een eenmanszaak en daarvan later een gemeenschappelijke VoF te maken. Bij een hogere omzet en winst zou je vriendin ook een BV kunnen opstarten waarvan je pas later DGA (directeur-grootaandeelhouder) wordt.
www.wsnp.rvr.org schreef:Het is in principe niet mogelijk een bedrijf op te starten tijdens de Wsnp. Ook is het niet mogelijk een zelfstandig beroep uit te oefenen.

Het voeren van een bedrijf of zelfstandig beroep betekent over het algemeen dat u geen regelmatig inkomen heeft. Tevens is er sprake van een ondernemersrisico. Er is dus een verhoogd risico dat u nieuwe schulden maakt. Dit is de reden waarom het starten van een bedrijf of het uitoefenen van een zelfstandig beroep over het algemeen niet wordt toegestaan.

Re: Lastig situatie ( constructie opties )

4
Eerste opzet voor de webwinkel is al af ( nog niet online ) heb al leveranciers gevonden wiens producten voldoen aan onze opzet en een investeerder om dit te bekostigen.

Mijn vriendin die over de administatie/boekhouding zal gaan heeft ook al alles wat ze nodig heeft Dus nu is het vooral de constructie die we moeten bepalen zodat we dat in het ondernemingsplan kunnen zetten

Er lijkt weinig anders op te zitten je vriendin voorlopig te laten starten met een eenmanszaak en daarvan later een gemeenschappelijke VoF te maken. Bij een hogere omzet en winst zou je vriendin ook een BV kunnen opstarten waarvan je pas later DGA (directeur-grootaandeelhouder) wordt
Idd dit hadden we al bedacht maar in de tussentijd zullen we beiden wel evenveel werk in de winkel steken en dus alles gezamenlijk doen Zonder winst in het eerste jaar

Nu heb ik iets gehoord over Sweat equity maar daar kan ik niks over terugvinden
Misschien is dit geen optie in nederland
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Lastig situatie ( constructie opties )

5
P.s

Er is geen risiko op lager inkomen gezien wia mijn inkomen zou kunnen aanvullen tot bijstandnivo als ik geen volledig salaris kan verdienen
Ik ben 100% afgekeurd dus ze verwachten niet dat ik volledig aan het werk kan

Re: Lastig situatie ( constructie opties )

6
Kijk dat met werken en WIA goed na.
Een vriend van me heeft een Wajong en wil graag werken, maar weet ook dat hij na bepaalde periode weer terug zal moeten naar zijn uitkering. Het probleem is dat bij die overgang het een paar maanden kan duren voordat alle papieren rond zijn en dus zit hij in die overgang weer compleet zonder geld. Blijkbaar gaat dat niet met terugwerkende kracht en dus begint hij maar helemaal niet aan werken.

Het zal wel verschillen per soort uitkering, maar zorg dat je in ieder geval niet voor verrassingen komt te staan mocht je met de webwinkel stoppen.

Re: Lastig situatie ( constructie opties )

7
Ik weet het fijne er niet vanaf, maar ik heb via via gehoord dat na een faillissement je in Nederland ook niet zomaar een onderneming mag starten, men start dan een LTD om dit probleem te om omzeilen, is wat anders dan jou situatie....

Maar goed, ik weet niet precies hoe het zit, maar wilde je het toch even laten weten. Mogelijk dat hier een optie voor je inzit? Misschien dat iemand anders op dit forum pecies weet hoe het zit.

Het betreft een LTD een engelse onderneming in Nederland, misschien kun je er even op googlen.

Succes

Re: Lastig situatie ( constructie opties )

8
wajong weet ik niet veel van af

De wia werkt zo dat als je voor jezelf wil beginnen dan moet je eerst een prognose doorgeven
Hoeveel je denkt te gaan verdienen
Het eerste jaar is dat natuurlijk minimaal dus schat je het zo laag mogelijk in
als voorbeeld 300 euro
Dan krijg je dat jaar gewoon je uitkering misschien iets minder door het bedrag dat je in je prognose hebt opgegeven
Na dat jaar word dan berekent hoeveel je echt hebt verdiend en moet je het verschil terugbetalen
Dus alles opzijzetten wat je meer verdiend dan die 300




Ik zal op ltd googlen bedankt
maar klinkt inderdaad heel anders dan mijn situatie

Re: Lastig situatie ( constructie opties )

9
Aan zogenaamde Europese BV's kleven vaak meer nadelen dan voordelen, het enige wat je er echt mee omzeilt zijn de regels voor het opzetten van een NL BV verder voor belastingen ed. lijkt het weinig uit te maken.

In de situatie als geschetst kan ik maar 1 optie bedenken en dat is de vriendin de webwinkel laten opzetten en dat jij eerst uit naastenliefde meehelpt als een soort vrijwilliger.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Lastig situatie ( constructie opties )

10
Dirkjan schreef:Oei, klinkt inderdaad al wat ingewikkelder. Houd er wel rekening mee dat de mensen op dit forum ervaring hebben met ondernemen (op afstand) maar mogelijk minder met specifiek voor jou geldende belastingregels. Adviezen vragen staat je natuurlijk vrij, en je zult er vast ook wel een paar goedbedoelde krijgen, maar juristen of accountants mag je hier eigenlijk niet verwachten. Daarvoor kun je beter om tafel met de UWV of Belastingdienst zelf.
Ik weet niet of ik hier mag linken naar een ander forum, maar op het ondernemersforum http://www.higherlevel.nl zitten zeker juristen en accountants en worden vaker vragen over bedrijfsvormen beantwoord. Misschien kan iemand je daar op weg helpen?

Re: Lastig situatie ( constructie opties )

12
Blijkbaar ben ik zeer dom geweesd
ik zit wel in de schuldsanering maar niet officieel in de wnsp.
Degene die me begeleid in mijn traject had het wel over de wnsp
Maar tot dusver is alles minnelijk geschikt
Zonder tussenkomst van een rechter.

edit
Ik kan niet terugvinden in hoevere dit mijn situatie wijzigt maar ik vermoed dat ik nu meer opties heb.