Belang van productnaam in URL voor Google

1
Hoi allemaal,
Vaak lees je dat een website-URL belangrijk is voor Google om een site op relevantie (vaak relevantie voor product of dienst) te waarderen. Nu vraag ik mij een aantal dingen af:

- Er zijn talloze winkels die hun winkelnaam als URL hebben bijv.: "Redcoon" of "Bobshop" en die lijken goed te lopen. Zouden die slechts weinig via verkeer via Google binnenhalen?

- Wanneer je een product hebt waarvan je denkt dat er een online markt voor is, wat zou je dan kunnen doen wanneer alle goede URL's al "weg" zijn?

- Maakt het voor de ranking in Google Adwords minder uit wat je URL is, zolang je maar genoeg betaald voor je zoekwoord(en)?

Iemand die zijn licht kan laten schijnen over 1 van deze vragen?
alvast bedankt!
Martin

Re: Belang van productnaam in URL voor Google

2
Martin321 schreef: - Er zijn talloze winkels die hun winkelnaam als URL hebben bijv.: "Redcoon" of "Bobshop" en die lijken goed te lopen. Zouden die slechts weinig via verkeer via Google binnenhalen?
Die krijgen ook veel verkeer via Google en richten zich meestal op de longtail. Vaak gebruiken ze dus URLs als redcoon.nl/schoenen/sneakers.html waardoor er toch trefwoorden in de URL zijn. Alleen de merknaam is dan geen trefwoord.
Martin321 schreef: - Wanneer je een product hebt waarvan je denkt dat er een online markt voor is, wat zou je dan kunnen doen wanneer alle goede URL's al "weg" zijn?
Ik zou me bij de merknaam (nog) niet altijd te druk maken over de vindbaarheid want het is maar een van de duizenden factoren. Ook zonder kan je goed genoeg scoren. Mijn bedrijf heeft veel generieke websites (zoals dit Webwinkel Forum) maar ik krijg net zoveel bezoekers op websites die een merk zijn dus alleen de URL zou niet doorslaggevend hoeven te zijn. Wel is het vaak een goed idee de paginastructuur van trefwoorden te voorzien. Deze URL zou dus beter zijn als ie webwinkelforum.nl/belang-productnaam-in-url.html zou zijn.
Martin321 schreef: - Maakt het voor de ranking in Google Adwords minder uit wat je URL is, zolang je maar genoeg betaald voor je zoekwoord(en)?
Je positie in Google adwords is een combinatie van je bod/CTR. Als er maar genoeg mensen op klikken sta je dus voor weinig geld bovenaan ongeacht wat je betaalt of wat je URL is. Vooral bij het opzetten is het belangrijk dat je genoeg biedt, en dat je tekst/trefwoord combinaties genoeg klikbaar zijn. Je URL is dan minder belangrijk.
Nu op mijn weblogs:

Re: Belang van productnaam in URL voor Google

3
Ahh, dank je wel Dirkjan. Een erg helder antwoord.

Weet iemand, een goeie link waar ik wat meer kan lezen over het Google Adwords hulpprogramma voor zoekwoorden en hoe je de resultaten daarvan moet interpreteren (en in hoeverre je de resultaten evt. met "een korrel zout" moet nemen)?

Re: Belang van productnaam in URL voor Google

4
Martin321 schreef:Weet iemand, een goeie link waar ik wat meer kan lezen over het Google Adwords hulpprogramma voor zoekwoorden en hoe je de resultaten daarvan moet interpreteren (en in hoeverre je de resultaten evt. met "een korrel zout" moet nemen)?
De zoekwoorden die Google AdWords aanbeveelt, moet je met een korreltje zout nemen. Dat zijn te vaak zoekwoorden waaraan in de allereerste plaats vooral Google zelf goed verdient... Je serverstatistieken vertellen je (vaak gratis) op welke zoekwoorden er uiteindelijk concreet iets wordt verkocht. Leg die dus, voor een objectieve second opinion, naast de aanbevelingen van Google.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Belang van productnaam in URL voor Google

5
Ah ja, slim, dus deels bijstellen op basis van de eigen ervaring gedurende de tijd. Ik ben erg benieuwd hoe het werkt. Kan bijna niet wachten. Het is dat ik nog geen lopende sites heb, anders zou ik misschien al met Google Adwords beginnen te spelen ;).

Re: Belang van productnaam in URL voor Google

6
Sommige aanbevelingen van Google zijn raak, andere slaan de plank mis. Ergens is dat ook logisch: als Google méér weet van je klanten, je producten en je concurrenten dan jij zelf, dan heb je echt een probleem.

Ik heb één keer, om het eens te proberen, een AdWords-campagne gedraaid waarin ik braaf alle aanbevelingen van Google opvolgde. Dat gaf inderdaad vele tienduizenden impressies en duizenden klikken, prima. Maar de conversie zakte ook in als een plumpudding en een paar honderd euro armer stond ik per saldo op verlies. Sindsdien "luister" ik wel naar de aanbevelingen van AdWords, maar negeer ik die ook als Google duidelijk in de verkeerde vijver zit te vissen.
StoreCore.io

Re: Belang van productnaam in URL voor Google

7
Martin321 schreef: - Maakt het voor de ranking in Google Adwords minder uit wat je URL is, zolang je maar genoeg betaald voor je zoekwoord(en)?
Je positie in Google adwords is een combinatie van je bod/CTR. Als er maar genoeg mensen op klikken sta je dus voor weinig geld bovenaan ongeacht wat je betaalt of wat je URL is. Vooral bij het opzetten is het belangrijk dat je genoeg biedt, en dat je tekst/trefwoord combinaties genoeg klikbaar zijn. Je URL is dan minder belangrijk.[/quote]

Mijn ervaring is anders; Het zoekwoord in een TLD heeft wel degelijk invloed op de kwaliteitsscore.