Webshopdagen

1
Zojuist ongevraagd in de mail: reclame voor Webshop Dagen.

Dit is een driedaagse beurs voor webwinkeliers. Je kan er vanaf slechts 975 euro ex. BTW, (162,50 euro per m2) een stand huren om je webshop ten toon te stellen aan consumenten die de beurs bezoeken.

Consumenten komen na 15 euro entree geld (of met de 50% kortingsvoucher die jij als webshop eigenaar aan je klanten geeft, voor 7,50 euro) betaald te hebben binnen.

Wat vinden jullie?

Re: Webshopdagen

2
Dan gelijk ook maar alvast mijn mening er achteraan:

De meeste webshops zijn van ZZP-ers. Er is dus geen personeel. Op een beurs sta je nooit alleen maar meestal met 3 tot 5 man. Er moet dus tijdelijk personeel aangenomen worden. Verder moet de webshop zelf ook nog blijven draaien dus daar is ook extra mankracht voor nodig. Kortom, er komen nog aardig wat personeelskosten bij als je daar aanwezig wilt zijn.

Ik denk niet dat er mensen zijn die naar een beurs met een paar willekeurige webshops willen komen, laat staan als daar entree voor betaald moet worden. Het idee van een webshop was juist dat je lekker vanaf je bureau, bank of werk kan bestellen en dat je bestelling thuis geleverd wordt. Mensen die een product eerst in het echt willen zien die zullen eerder naar een gewone winkel in de stad gaan in plaats van naar een beurs waar entree betaald moet worden, denk ik zo.

Op de site van de webshop dagen wordt een vergelijking gemaakt met de Libelle en Margriet dagen en dat de beurs daarom een succes gaat worden. Ze vergeten dat het publiek van die twee evenementen lid zijn van een tijdschrift en er dus een heel duidelijke doelgroep is. Deze focus mist volledig bij de Webshop Dagen.

Eerder was er al een dergelijk initiatief, de Touch and Buy beurs in de beurshal Haaglanden. Wij kregen begin 2011 een uitnodiging hiervoor. Deze beurs werd eerst in oktober 2011 georganiseerd, maar dit schijnt verplaatst te zijn naar februari 2012. Prijsstellingen waren grofweg gelijk aan die van de Webshopdagen. De volgende editie staat al gepland, namelijk al over 2 jaar, in februari 2014. Ik heb er verder nooit meer wat van gehoord en ik moest aardig mijn best doen om op internet iets terug te vinden over dit evenement. Daarom durf ik, samen met het feit dat de volgende editie pas over 2 jaar plaats zal gaan vinden, voorzichtig aan te nemen dat dit een niet al te groot succes was.

Kortom, ik heb er een hard hoofd in. Of ben ik nou te negatief over een juist heel mooi initiatief?

Re: Webshopdagen

3
Wouter, ik kan de insteek niet helemaal volgen. Moeten consumenten nu € 15 :!: betalen om op een beurs naar een webshop te kijken? Voor naar-webshops-kijken hebben we toch internet? Of is dit een vakbeurs?
StoreCore.io

Re: Webshopdagen

4
Ward schreef:Wouter, ik kan de insteek niet helemaal volgen. Moeten consumenten nu € 15 :!: betalen om op een beurs naar een webshop te kijken? Voor naar-webshops-kijken hebben we toch internet? Of is dit een vakbeurs?
Mensen, "consumenten" moeten inderdaad 15 euro betalen om een webshop "in het echt" te kunnen zien. Het is geen vakbeurs zoals de webwinkel vakdagen zijn. Heb de startpost iets verduidelijkt mbt. het publiek.

Maar goed, entree vragen voor zo'n beurs is belachelijk, als je het mij vraagt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Webshopdagen

5
Ik snap het concept niet helemaal... maar dat kan aan mij liggen... als webshop wil ik helemaal niet op een beurs of ergens anders... daarom ben ik een webshop... en al helemaal niet op een algemene beurs waar dus de auto onderdelen naast de sexshop kan staan... (kan aan mij liggen)
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Webshopdagen

7
Ik vond de Webwinkel Vakdagen in Utrecht interessant. Een hoop relevante informatie en nieuwe ontwikkelingen om te bekijken.

Dit is eigenlijk het tegenovergestelde. Een markt zonder thema die alleen verbaasde weekend shoppers zal aantrekken.

Een beurs waar je geld aan uitgeeft en meer tijd hebt om te praten met je concullega's dan om nieuwe klanten te vinden.

De meeste web winkels (de grote uitgesloten) werken in een niche. Een niche die vaak niet aantrekkelijk genoeg is voor een winkel op een vaste locatie, maar via het internet heel Nederland kunnen bedienen.

Het laatste wat je dan moet gaan doen is op een veredelde marktkraam gaan staan.
http://www.hollandwinkel.nl

Re: Webshopdagen

8
Het concept is gemaakt om de organisatoren rijk te maken en niet de web-winkelier of de consument.

Je kan net zo goed wachten op 30 april, dan sta je gratis met je webwinkel tegen over een groter publiek :P

Re: Webshopdagen

9
@vampirelord dat klopt volgens mij. De organisatie is namelijk "stichting" webshop keur. ;)

Op twitter zeggen ze op 25.000 bezoekers te mikken. Wie biedt!?

EDIT: even de vergelijking doortrekken naar je webshop. Stel dat je 25.000 willekeurige bezoekers -dus geen goed gemikte bezoekers die adhv. zoekwoorden op jouw shop komen- krijgt, wat is dan jouw conversie? Stel dat je 0.2 % conversie hebt, dat zou enorm goed zijn op rauwe traffic. Dan heb je 50 klanten in 3 dagen tijd voor minimaal 1000 euro, maar waarschijnlijk een veelvoud daarvan, aan kosten. Dan mag je wel een dikke marge hebben wil je dat kunnen betalen.

Andere benadering; elke bezoeker koopt bij 2 stands wat. Geen idee of dat reëel is, maar dat zou mijn schatting zijn. Elke bezoeker heeft tenslotte de drempel van 15 euro entree ook al overwonnen dus dan zullen ze ook wel bij 2 stands wat kopen. Dan heeft elke stand dus 250 klanten. Al iets beter, maar alsnog minimaal 5 euro per klant wat het je kost.

Re: Webshopdagen

10
Ik ga nu ook al naar beurzen met dezelfde gedachtengang. Echter is er dan wèl een thema en heb ik van te voren een idee wat ik zou willen kopen en bekijken. En als je dan toch een thema hebt kan het zijn dat ik nieuwe webshops naar mijn smaak vind. Bovendien kan ik me bij zo'n stand niet ergeren aan slechte navigatie.

Maar zonder thema, toegangsprijs die buiten de maat is voor wat je krijgt en webshops die ook nog eens veel moeten betalen: Ga lekker iemand anders afzetten.

Voor de vergelijking: Ik ga graag naar Castlefest, Keltfest en andere fantasy festivals. Daar betaal je dezelfde toegang voor, de standhouders betalen 300 tot 500€, er is een duidelijk thema èn live muziek passend bij het thema.

Re: Webshopdagen

11
Precies, als er nou een duidelijk thema is zoals met een fantasy festival of een margriet winter fair.. OK. Dan kan je als webshop altijd kiezen om daar te gaan staan en weet je zeker dat je goed publiek krijgt en weet het publiek ook wat ze krijgt. Maar een beurs voor webwinkels omdat het webwinkels zijn..

Nou goed, mijn punt is op zich wel gemaakt denk ik. Ben benieuwd of we misschien een verhelderend licht krijgen van de organisatie van de beurs. Neem aan dat ze dit topic ondertussen gezien hebben.

Re: Webshopdagen

12
Met 6 negatieve berichten achter elkaar heb je je punt wel gemaakt ja. Ik vind het veel te negatief. Ik vind het hartstikke goed dat Webshop Keurmerk zich meer laat zien. In hun nieuwsbrief zeggen ze ook dat het mede gaat om de naamsbekendheid en het vertrouwen in de winkels die bij het keurmerk zitten te vergroten. En ook al ben je eenpitter, geen enkele eenpitter zit iedere dag de hele dag achter de computer te wachten op een bestelling. Maar er zijn ook sowieso zat winkels met meer mensen erachter die dan wel daar kunnen gaan staan. Het is trouwens in een weekend. Helemaal geen probleem dus.

Ik zie het een beetje als de huishoudbeurs voor internet. Op de huishoudbeurs wordt niet veel verdiend. Er wordt veel weggegeven en gewerkt aan de naamsbekendheid.

Mijn product leent zich niet echt voor de beurs, maar ik overweeg het wel serieus. Alle lof dat ze dit doen. Jammer dat mensen altijd zo negatief zijn op internet. Negatieve dingen kan ik ook verzinnen, maar je hoeft toch niet mee te doen!?

Re: Webshopdagen

13
Het negatieve zit er in dat het bedrag hoog is voor een beurs die zich nog moet bewijzen en wij eerlijk gezegd geen enkele manier kunnen bedenken waarom deze beurs een succes zou worden...
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Webshopdagen

14
Vaag verhaal...

Als ik de website bekijk hebben ze het over 'Ruim 200 webwinkels' maar als je naar 'exposanten' gaat om te kijken welke dat staat er een berichtje dat het pas geopend is er er nog geen lijst is.... 200 vind ik trouwens al erg weinig. Daar ben je met een uurtje wel langsgelopen.

Ook zijn ze nog druk bezig met een 'waanzinnig' programma maar kunnen daar pas eind augustus meer over zeggen.

Wie gaat er met zulke vage info zoveel geld uitgeven? Zou zomaar een gevalletje 'met de noorderzon vertrokken' kunnen worden
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Webshopdagen

15
idd vaag verhaal..

Dit kost je meer dan het oplevert. als je naar een beurs gaat, ga dan naar een beurs waar de sfeer en mensen zijn van jou doelgroep. als de expositie niet doorgaat onverhoopt een paar dagen vantevoren zeggen ze ja die 975 EUR die hebben we toch moeten gebruiken voor de kosten, maar zal het evenement niet doorgaan.

ik heb een webshop in auto styling onderdeeltjes, ik ga graag naar een autosport evenement met doelgroep 18-35 jaar. dat is leuk, dat is dé sfeer. dat zijn dé mensen die massaal gek zijn op mijn produkten.

Re: Webshopdagen

16
Mijn naam is Carlo van Meel en namens organisatie bureau Expolaan ben ik mede verantwoordelijk voor de Webshopdagen 2012 in de Jaarbeurs te Utrecht. Expolaan is een organisatie bureau met meer dan 35 jaar ervaring in het organiseren van consumenten- en vakbeurzen in Nederland en België. Op http://www.expolaan.nl ziet u het complete overzicht van onze beurs agenda.

Helaas maar begrijpelijk, zijn er wat onduidelijkheden over de intentie van de Webshopdagen. Wij bieden webshops de mogelijkheid om zich voor een breed publiek te presenteren: kennis maken met bestaande klanten en nieuwe klanten ontmoeten. Hierbij versterk je de band met je huidige klanten en kun je nieuwe klanten overtuigen van de kracht van je webshop. Veel consumenten hebben nog geen 100% vertrouwen in het online bestellen. De Webshopdagen is de uitgelezen mogelijkheid om de consument te overtuigen van de betrouwbaarheid van het online bestellen. Ze zullen dan eerder geneigd zijn om bij een webshop te bestellen die ze (persoonlijk) hebben leren kennen.

De vergelijking die ErikV maakt met de Huishoudbeurs is hierbij geheel waar. Je promoot je webshop en kunt direct je producten/diensten aanbieden aan de consument. Veel webshops hebben niet de mogelijkheid om op een eigen locatie in contact te komen met hun klanten. Door de beurs centraal in het land te organiseren is het voor iedere webshop haalbaar om deel te nemen.

De Jaarbeurs in Utrecht is bij veel consumenten bekend omdat ze er bijvoorbeeld al een keer geweest zijn voor een andere beurs of concert. Centraal gelegen, goed bereikbaar en landelijk bekend: dit zijn de belangrijkste redenen geweest dat we gekozen hebben voor deze locatie. Je kunt je voorstellen dat een dergelijke locatie andere kosten met zich mee brengt dan bijvoorbeeld een sporthal. De locatie kosten worden voor een deel gedragen door de deelnemende bedrijven en het andere deel door de bezoekers. Voor €15,- / €7,50 kunnen bezoekers de gehele dag shoppen, informatie verkrijgen en kennis maken met hun favoriete webshops. Ter vergelijking: de entree van de Huishoudbeurs bedraagt €18,-.

Als organisatie bureau werken wij nauw samen met Stichting Webshop Keurmerk en hierbij is de kwaliteit van de beurs het aller belangrijkste. Tijdens de eerste jaren van een beurs is het voornamelijk zaaien (investeren), waarbij het opbouwen van een landelijke bekendheid en betrouwbaarheid belangrijk is. Zo organiseren we in januari 2013 voor de 11de maal in samenwerking met KBO Brabant, de Senioren Expo te Veldhoven. Dit houden wij zo lang vol doordat we luisteren naar kritiek en dit weer mee nemen tijdens de organisatie van een volgende editie. Geen beurs is perfect en ook wij leren bij iedere editie van een beurs of evenement.

De Webshopdagen is een relatief goedkope manier om uw bedrijf te promoten onder een breed publiek. Wij komen graag met u in contact: telefonisch, email of via twitter. Samen met Stichting Webshop Keurmerk, waar 2600 webshops bij zijn aangesloten, zitten we klaar om uw vraag/opmerking te beantwoorden.

Alvast bedankt en wellicht tot ziens op de Webshopdagen van 5 t/m 7 oktober in de Jaarbeurs te Utrecht. http://www.webshopdagen.nl

Re: Webshopdagen

17
Voor €15,- / €7,50 kunnen bezoekers de gehele dag shoppen, informatie verkrijgen en kennis maken met hun favoriete webshops. Ter vergelijking: de entree van de Huishoudbeurs bedraagt €18,-.
Kan aan mij liggen, maar in het centrum kan je ook de hele dag shoppen en dan betaald je geen 15 euro ... ik denk dat jullie de drempel met die 15 euro wel erg hoog maken.

De vergelijkings met de huidhoudbeurs is natuurlijk niet echt te maken, deze beurs bestaat al jaren.

Re: Webshopdagen

18
Het staat wel gewoon duidelijk tussen de regels in de reactie van Expolaan.
Expolaan schreef:De locatie kosten worden voor een deel gedragen door de deelnemende bedrijven en het andere deel door de bezoekers. [...] Als organisatie bureau werken wij nauw samen met Stichting Webshop Keurmerk en hierbij is de kwaliteit van de beurs het aller belangrijkste. Tijdens de eerste jaren van een beurs is het voornamelijk zaaien (investeren), waarbij het opbouwen van een landelijke bekendheid en betrouwbaarheid belangrijk is.
Er moet dus "geïnvesteerd" worden in online shopping, maar dat moet wel "budget-neutraal": de exposanten en bezoekers dragen de kosten, het keurmerk kost het niets en de organisator moet er ook een boterham aan verdienen.
StoreCore.io

Re: Webshopdagen

21
@ Carlo,

Ik denk dat jullie het beter ' De Shopdagen' kunnen noemen met kleine letters erbij mogelijk gemaakt door de Webwinkels van Nederland of iets dergelijks. Denk dat daar mee consumenten op afkomen. Op zich vind ik 975 voor een stand niet zoveel hoor een driedaags event met stand bouw erbij is een schijntje, maar maak het dan 12 vierkante meter per stuk of zo, 2x3 kun je niet echt producten kwijt. Met subsidie van KvK moet dat zeker haalbaar zijn. Hier hebben we in de Ahoy de kofferbak verkoop dagen, kun je je bedrijf vanuit je auto presenteren. Voor bezoekers gratis en voor ondernemers 175 euro. Komt niet heel veel op af maar wel leuk om te doen en leerzaam.

Re: Webshopdagen

22
Twitter account van webshopdagen is weg en het is verdwenen van de agenda van de Jaarbeurs en Expolaan. Het lijkt er op dat de beurs niet door gaat?

Re: Webshopdagen

23
..en de site is offline.

Toch blijft het concept mij wel bezig houden. Zou zo iets wel werken als de kosten lager zijn en anders verdeeld? Ik denk aan;

Gratis entree voor bezoekers
Lage huur voor kaal stukje grond voor webwinkels die zelf stand mee nemen en bouwen
Optioneel door de organisatie verstrekt materiaal om de stand op te bouwen
Catering wordt verpacht aan cateringbedrijf
Sponsors (grote webwinkels, retail ketens, ..) dragen extra kosten.

Of zou zo iets toch in het geheel niet werken? Wat denken jullie?

Re: Webshopdagen

24
Ik ben bang dat webwinkels gewoon niet aantrekkelijk zijn, zonder iets speciaals. Met een avondje googlen kun je de meeste webwinkels ook wel vinden. En zo'n ritje naar het midden van het land kost ook best veel tijd en geld.
Daar bovenop alle bovengenoemde punten of het voor de webwinkel eigenaren rendabel is, je had al een paar sterke punten in je 2de bericht.
Dus zonder echt een publieks trekker of onderdeel van een bestaande beurs zie ik het duister in.

Re: Webshopdagen

25
Ik denk als je het aardig organiseert en misschien wel mensen betaald om te komen( free goodies/gifts ) Het een succes kan worden.

Maar het is net als met webwinkels, het hangt er sterk vanaf wie er achter zit.


Ook lijkt het me verstandig om mensen te targetten die normaal niet zo snel online bestellen. Want voor de doorgewinterde E-Shopper heeft het weinig meer waarde (denk ik)

Re: Webshopdagen

26
Ik zie persoonlijk meer in het idee van PopUp Stores. Die zitten midden in de winkelstraten waar mensen toch al aan het shoppen zijn.

Re: Webshopdagen

27
Tanya schreef:Ik zie persoonlijk meer in het idee van PopUp Stores. Die zitten midden in de winkelstraten waar mensen toch al aan het shoppen zijn.
Dat zou inderdaad ideaal zijn. Op een plein of in een winkelstraat midden in de stad de stands neerzetten. Dan hoeft niemand er speciaal naar toe.