Klant betaald niet

1
Wegens vervelende klanten die bestellen maar niks betalen heb ik mijn algemene voorwaarden van mijn webwinkel aangepast omdat ik anders anderen klanten al die tijd voor niks moest teleurstellen. Ik heb nu in mijn voorwaarden staan dat eenmaal besteld besteld is en dat de artikelen dan apart gezet worden en de klant 10 dagen krijgt om te betalen.

Tot zover ging dit goed en netjes; iedereen die bestelde was een serieuze klant en betaalden netjes op tijd.

Maar 4 dagen geleden kwam er weer zo'n pummel die de allerlaatsten exemplaren van objecten bestelde via mijn site. In die vier dagen heb ik velen klanten nee-verkopen aangeboden omdat die ene klant de laatste van deze artikelen had besteld. Vervolgens mailt hij me doodleuk na 4 dagen ''ik hoef de bestelling toch maar niet, annuleer alles maar'' wat inhoudt dat ik al die anderen klanten helemaal voor NIETS heb teleurgesteld al die tijd. Ik heb hem uitgelegd wat in mijn voorwaarden staat, maar hij beweert zegt daarop:

''Zolang ik niet betaald heb gelden die voorwaarden niet en zo wie zo geldt nog de wet op de colportage, dat je binnen 8 dagen alles mag terugbrengen. Ik snap het voor jullie vervelend is, maar tis wel wettelijk.''

Oke, dan van binnen-8-dagen-terugbrengen gedoe is niet waar, want dat staat nergens in mijn voorwaarden en telt niet voor iedere winkel.

Maar is het waar dat je een bestelling, waarvan in de voorwaarden nadrukkelijk staat dat eenmaal akkoord met de voorwaarden gaan dat je dan verplicht moet betalen binnen 10 dagen, ineens mag annuleren en deze voorwaarden overboord mag gooien? Mag ik dan nog wel een betaling van hem eisen?

Ik vroeg dit af in beiden deze gevallen met dezelfde algemene voorwaarden...

- Als de bestelling al opgestuurd is (op mijn kosten!)
- Als de bestelling nog niet opgestuurd is.

Re: Klant betaald niet

2
Ik weet niet wat je verkoopt en dus ook niet hoe je eventueel kan inkopen. Als ik het zo lees denk ik dat je de voorraad gewoon omhoog moet gooien. Met een of twee artikelen en enkele klanten die er naar vragen in een paar dagen doe je jezelf tekort als je het zo laag blijft houden. Nogmaals ik weet niet wat hierin je mogelijkheden zijn.

Wat betreft de algemene voorwaarden is het leuk bedacht, maar sta je nergens. Je kan men niet verplichten te betalen en doe je dat wel dan kunnen ze het doodleuk weer terug sturen. Binnen 7 dagen mag met een koop ontbinden en na ontvangst mag het altijd worden geretourneerd. (enkele uitzonderingen daargelaten zoals o.a. op maat gemaakte producten en voedingsmiddelen).

Dit soort dingen zijn lastig, maar je kan er niets aan doen. Behalve dan je voorraad ophogen zodat het (hopelijk) niet meer zo vlug zal gebeuren.

Re: Klant betaald niet

3
Iedere consument die in een webwinkel koopt (dus koop op afstand) heeft het recht om dit binnen 7 werkdagen na ontvangst (dus niet na verzending door jou) terug te sturen via de post.

In principe is er een overeenkomst wanneer de klant een bestelling plaatst, deze gaat akkoord met de algemene voorwaarden. Kiest de klant voor bankoverschrijving kun jij inderdaad gewoon de producten opsturen en betaling eisen. Echter zal de klant de producten dan gewoon binnen de wettelijke zichttermijn terugsturen. Je hebt er uiteindelijk dus alleen jezelf mee.

Rudy zegt dat je ze niet mag verplichten tot betaling zolang jij niets opstuurt, dat zal wel. Zou het wel mogen, dan is het niet erg klantvriendelijk naar mijn mening om van de klant een betaling te eisen. Je bent er dan goedkoper mee uit door de bestelling gewoon te annuleren. Daarmee bespaar je kosten voor verzending en tevens wordt jouw service door de klant gewaardeerd.

Je kan er daarnaast zoals Rudy aangaf, voor kiezen om een grotere voorraad aan te houden. Als je na 1 bestelling al vele klanten moet teleurstellen, lijkt het me geen probleem om er een aantal meer van op voorraad te houden.

Re: Klant betaald niet

4
Ik verkoop collectorsitems. Veel van die spullen zijn er maar in kleine oplage, dus kunnen niet meer worden bijbesteld omdat ze limited zijn. Game merchandise is daar een voorbeeld van. Ik hoorde ook iets van een wet op ruilen etc, maar het probleem bij game merchandise is dat mensen hun oude kapotte knuffels proberen te ''ruilen'' voor onze nieuwe door ze ''te retourneren''. Daarom heb ik sinds maanden terug in mijn voorwaarden gezet dat artikelen nooit geruild kunnen worden, tenzij het breuk onderweg betreft of een verkeerd artikel die niet besteld was.

Maar dat 7-dagen-terugbreng gedoe, telt dat ook voor objecten als dat van mij? Het is geen t-shirt of barbiepop waar we het over hebben.

Als een klant aanvinkt ''ik ga akkoord met de voorwaarden'' mag hij de voorwaarden alsnog overboord gooien als hij toch maar niet wilt betalen achteraf? Ik wordt dat soort klanten echt spuugzat!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Klant betaald niet

5
Dat jij je algemene voorwaarden in jou voordeel aanpast wilt niet zeggen dat ze in orde zijn volgens de wet en regelgeving. Ik zou die maar herzien voor je hier mee in de vla valt.
Dus nee, dat in jou AV plaatsen wilt niet zeggen dat dat ook geldig is als iemand "ermee" akkoord gaat.
Een rechter zal dat per direct van de tafel zwieren.

Sterker nog, doordat je AV niet rechtsgeldig is hebben ze 3 maanden het recht om te retourneren ipv 7 dagen..

enkele uitzonderingen erop:
- Maatwerk producten (dat is bestaande merchandise niet, ook al is het collector item)
- Bederfelijke producten
- Maandbladen, krasloten (tijdsgebonden producten dus)
- B2B
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Klant betaald niet

6
Zo zit het dus. Bedankt voor de antwoorden iedereen.
Alleen zulke klanten blijven vervelend, vooral als ze hun bestelling heel lang laten hangen en er pas na dagen er vanaf zien, dan heb je alle serieuze klanten voor niks teleurgesteld en alles voor niets ingepakt. (zou het niet erg vinden als het om klanten ging die per ongeluk wat besteld hadden en er gelijk na de bestelling vanaf zagen, maar dit was een ander geval) Wat doen jullie tegen zulke klanten?

Re: Klant betaald niet

7
wat je -eventueel- wel kan doen

er bij plaatsen, wie als eerste betaald, wie eerste maalt.
en dat als iemand dan alsnog betaald -> terug storten van geld.
dan heb je in elk geval je product wel verkocht maar wel je eigen ingedekt.

weet niet 100% of mogelijk is maar iets in die trent even uitzoeken
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Klant betaald niet

8
Goed idee, Maurice. Zal ik onthouden.

EDIT: Heb dit stuk hieronder even verplaatst trouwens, want ik denk dat het te off-topic is.

Re: Klant betaald niet

11
HorseTopShop schreef:
Lolo schreef:Ik verkoop collectorsitems. Veel van die spullen zijn er maar in kleine oplage, dus kunnen niet meer worden bijbesteld omdat ze limited zijn.
Wij halen zulke dingen (tijdelijk) van de website af zodat we niemand teleurstellen.
Zo zou ik het inderdaad ook doen.

En ja, er zitten een paar mensen tussen... heb het zelf ook eens gehad, ik annuleer bestellingen die na 2 weken niet betaald zijn. Dus iemand had wat besteld, twee weken later was het niet betaald, dus heb ik de bestelling geannuleerd en het product terug op voorraad gezet (was er maar 1 van). De volgende dag bestelt dezelfde klant hetzelfde product, weer met betalen via een overschrijving. Twee weken later heb ik het weer geannuleerd wegens niet-betalen. Ik heb dus vier weken een product 'on hold' gehad voor deze "klant". Dat soort dingen gebeuren, en ja, het is irriant, maar je kunt er weinig aan doen.

Re: Klant betaald niet

12
Ik wacht max 3 dagen en ik heb zelfs geen producten waar ik er maar 1 van op voorraad heb.
Vind het irritant die openstaande betalingen. Of je wil iets kopen of niet, maar niet even rusten 14 dagen er over nadenken