imago van je webwinkel

1
Hallo allemaal

ik was hier even bezig met een “over ons” pagina en vroeg me af wat verstandiger is voor je imago.
Ik neem even aan dat veel mensen hier de webwinkel alleen of met 2 a 3 man runnen, maar hoe pak je dat in voor de buitenwereld?
Ga je het inpakken als groot zakelijk bedrijf of geef je toe dat je een klein bedrijf bent dat vanuit een woning handelt?
Volgende vraag is natuurlijk als zo’n beslissing impact zal hebben op je omzet.

Mijn gevoel zegt dat een “groot zakelijk” imago beter past bij duurdere artikelen, maar bij duurdere artikelen neem ik aan dat mensen beter naar de site kijken, en als je adres midden in een woonwijk staat (lang leve google maps), werkt het dan niet tegen je?

Re: imago van je webwinkel

2
Wij hadden gewoon vermeld dat het bedrijf van Wouter en Vincent was en dat we dit bedrijf vanuit het huis van mijn ouders gerund werd. Wat foto's van ons er bij met wat pakketten en klaar.

Je kan er beter gewoon eerlijk in zijn en je eigen naam aan de shop verbinden. Dat voelt persoonlijker aan en is bovendien ook leuk voor je eigen naam. Bezoekers vinden het ook fijn om te zien met wie ze zaken doen. Er is niks negatiefs aan een zelfstandig ondernemer met hart voor de zaak die in zijn eentje een webwinkel draaiende houdt hoor! :)

3
Peet schreef:Mijn gevoel zegt dat een “groot zakelijk” imago beter past bij duurdere artikelen, maar bij duurdere artikelen neem ik aan dat mensen beter naar de site kijken, en als je adres midden in een woonwijk staat (lang leve google maps), werkt het dan niet tegen je?
Ben het met Wouter eens. Eerlijk duurt het langst.

Als bezoekers en potentiële klanten al de moeite nemen om te gaan graven in Google Maps, is dat veelal een symptoom van een ander imagoprobleem: ze vertrouwen het zaakje niet helemaal en gaan op zoek naar meer informatie. Niet je vestigingsadres leidt tot een imagoprobleem, maar dat probleem werd al in een eerder stadium veroorzaakt door iets anders in je webwinkel.

Verder hangt het nogal van de klant af. Persoonlijk wantrouw ik webwinkels die zich verbergen achter een anoniem contactformulier véél eerder dan zzp'ers die vanuit huis werken.

Laatste overweging is dat een imago niet slechts iets is dat je neerzet bij de start. Het beeld dat klanten van je hebben (de letterlijke betekenis van imago) wordt uiteindelijk bepaald door wat je voor ze hebt betekent. Voor een sterke reputatie moet je daarom maanden en jaren gewoon goed je werk doen als webwinkelier; op die 'over ons'-pagina zal het echt niet aankomen.
StoreCore.io

4
Het was niet echt de vraag om eerlijk of niet eerlijk te zijn. Niet eerlijk zijn lijkt me nogal funest voor je zaak. De vraag was meer hoe je het inkleurt, bijvoorbeeld door de "wij" vorm i.p.v. de "ik" vorm te gebruiken.
Ik had me misschien beter af kunnen vragen hoe webwinkelend Nederland tegenover kleine webwinkels staat. Worden ze hoofdzakelijk gezien als hobbymatige "zolderkamer-verkopers" of toch wel aangezien als volwaardige webwinkel?
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Peet schreef:Het was niet echt de vraag om eerlijk of niet eerlijk te zijn. Niet eerlijk zijn lijkt me nogal funest voor je zaak. De vraag was meer hoe je het inkleurt, bijvoorbeeld door de "wij" vorm i.p.v. de "ik" vorm te gebruiken.
Dat is daarom nu juist een goed voorbeeld. Als één persoon een eenmanszaak voert, is "wij" een leugen. Je kunt dat dan willen vergoeilijken als een "leugen om bestwil", maar het blijft een leugen.

Met creatief schrijven kom je een heel eind. De persoonsvormen "wij" en "ik" kun je op allerlei manieren omzeilen.

Los daarvan zijn er talrijke voorbeelden van succesvolle webwinkels waar klanten in de allereerste plaats vertrouwen op de ondernemer persoonlijk, niet zozeer zijn bedrijf. Klein of groot is geen zaligmakend onderscheid; goed of slecht is véél belangrijker.

6
Peet schreef:Het was niet echt de vraag om eerlijk of niet eerlijk te zijn. Niet eerlijk zijn lijkt me nogal funest voor je zaak. De vraag was meer hoe je het inkleurt, bijvoorbeeld door de "wij" vorm i.p.v. de "ik" vorm te gebruiken.
Ik had me misschien beter af kunnen vragen hoe webwinkelend Nederland tegenover kleine webwinkels staat. Worden ze hoofdzakelijk gezien als hobbymatige "zolderkamer-verkopers" of toch wel aangezien als volwaardige webwinkel?
Ik koop liever bij een kleine webwinkel die me persoonlijk te woord staat en de boel netjes afhandeld, dan een grote shop die onpersoonlijk is en waar je maar een nummer bent.
Gevoelsmatig voelt het gewoon beter. (ook afhankelijk van de voorwaarden e.d.)

Wat betreft je over ons pagina: Laat zien wie je bent, dat geeft vertrouwen. Je kan ook nog uitleggen hoe je bedrijf tot stand is gekomen en wat je bv nog in de toekomst ziet gebeuren.

8
Ward schreef:
Dat is daarom nu juist een goed voorbeeld. Als één persoon een eenmanszaak voert, is "wij" een leugen. Je kunt dat dan willen vergoeilijken als een "leugen om bestwil", maar het blijft een leugen.

Met creatief schrijven kom je een heel eind. De persoonsvormen "wij" en "ik" kun je op allerlei manieren omzeilen.

Los daarvan zijn er talrijke voorbeelden van succesvolle webwinkels waar klanten in de allereerste plaats vertrouwen op de ondernemer persoonlijk, niet zozeer zijn bedrijf. Klein of groot is geen zaligmakend onderscheid; goed of slecht is véél belangrijker.
Dacht dat jij ook alleen de webwinkel runde, of samen met je vrouw?

9
RicardoV schreef:Dacht dat jij ook alleen de webwinkel runde, of samen met je vrouw?
We runnen de meeste eigen webwinkels met drie gezinsleden en in drukken tijden ook andere familieleden. Daarnaast heb ik verschillende projecten samen met andere ondernemers.

10
Het is trouwens wel "wij" geworden. Waar overigens geen woord van gelogen is.
Ik heb een VOF hier, alleen is mijn vennoot door omstandigheden inactief. Het is wel de bedoeling dat hij het binnenkort weer oppakt dus laat ik daar maar alvast rekening mee houden.