NAS ; zijn er ook andere mogelijkheden voor een netwerk ?

1
Dag allemaal,

Ik ben nu bezig met de begroting van mijn webwinkel, maar we lopen enigszins vast. Ik zit nu al boven het budget, dus ik moet gaan kijken waar ik het e.e.a. kan bezuinigen.

Het adviesbureau vroeg of zo'n NAS wel echt noodzakelijk is. Ik begin mij dat nu zelf ook af te vragen. Bij een NAS heb je een externe harde schijf nodig en je moet hem ook nog laten installeren, wat veel geld kost ( vooral als je verteld dat het voor zakelijk gebruik is. :) ).

Nu vraag ik mij af of ik inderdaad een NAS nodig heb. Zowieso wil ik een externe harde schijf van 2TB. Ik heb een laptop en vaste pc. Mijn laptop gebruik ik uiteraard in het magazijn, onderweg en als ik eens op de bank wil werken etc.

Uiteraard wordt de hosting door een hosting bedrijf gedaan en gebruik ik mijn pc's voor foto's, klantenbackup, nieuwsbrieven, administratie en privégebruik.

Wie kan mij helpen ? Wat zal ik ook kunnen doen ?

Re: NAS ; zijn er ook andere mogelijkheden voor een netwerk

2
Bij ons is de NAS juist de spil in het netwerk!
-printserver
-cloudopslag
-backup functie
-testserver
-delen bestanden netwerk (doh..)
-enz

Als die uitvalt dan breng ik direct de oude online.

Een laptop is veel minder belangrijk, relatief goedkoop; weinig rekenkracht nodig. Als dat ding uitvalt pakken we een ander systeem en ben je met 10 minuten weer aan het werk. De omgeving is dan hetzelfde, wordt geregeld vanuit de Synololy-NAS. Toppie!

Ik heb in het verleden ook hardware verkocht en te vaak meegemaakt dat de verkoper wil verkopen wat hij wil maar geen idee heeft wat de behoefte's van de klant nou echt zijn. jammer.
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: NAS ; zijn er ook andere mogelijkheden voor een netwerk

5
Dag Jan Speelgoedboer,

Je bedoelt dat ik eventueel kan bezuinigen op een laptop ?

Ik vraag mij ook af of zo'n NAS + harde schijf echt 400,- moet kosten. Ik word immers ZZP-er.
Heb op het gebied van NAS, router en harde schijf info. aangevraagd bij Coolblue. We zijn 4 dagen verder en ze hebben nog steeds niet gereageerd. Ik vraag mij dus af of het duurste van het duurste echt nodig is.

Re: NAS ; zijn er ook andere mogelijkheden voor een netwerk

7
Wat een aardige reacties zeg ! Nu begrijp ik Ward ook beter. :)

Zal zometeen even op deze site zetten wat ik nodig denk te hebben. Ben bang dat ik straks ook moet snijden in het webdesign en de marketingkosten. En dit terwijl het bij het webdesignbureau direct al goed voelde.

Zelf denk ik dat mijn vaste pc wel krachtig moet zijn, maar dat mijn laptop goedkoper kan.

Ik kom ca. 3000,- boven mijn begroting, maar het zal sneu zijn, dat ik niet van start kan gaan om dit bedrag.

Het marketingbureau gaf aan dat het zo'n 6700,- zal gaan kosten voor zo'n eerste jaar.

Re: NAS ; zijn er ook andere mogelijkheden voor een netwerk

9
Zonnig schreef:Wat een aardige reacties zeg ! Nu begrijp ik Ward ook beter. :)

Zal zometeen even op deze site zetten wat ik nodig denk te hebben. Ben bang dat ik straks ook moet snijden in het webdesign en de marketingkosten. En dit terwijl het bij het webdesignbureau direct al goed voelde.
Zo bedoelde ik het uiteraard: als je de twijfelgevallen noemt, kunnen we er misschien iets over zeggen.
Zonnig schreef:Zelf denk ik dat mijn vaste pc wel krachtig moet zijn, maar dat mijn laptop goedkoper kan.
Kwestie van wat je zelf prettig vindt werken, maar je zou ook de pc kunnen schrappen en meer uitgeven aan een laptop, zodat je een desktop-vervanger kunt aanschaffen.

Of je neemt een docking station voor de laptop; dan kun je daarop de verwisselbare harde schijf aansluiten en stel je de aanschaf van een NAS uit.

Ik snap dat je goed beslagen ten ijs wilt komen, maar ik zou iets minder investeren voorafgaand aan de start en een potje achter de hand houden, want er is altijd wel iets dat in de praktijk anders blijkt te werken dan je vooraf had bedacht.
StoreCore.io

Re: NAS ; zijn er ook andere mogelijkheden voor een netwerk

10
Zonnig schreef:Wat een aardige reacties zeg ! Nu begrijp ik Ward ook beter. :)

Zelf denk ik dat mijn vaste pc wel krachtig moet zijn, maar dat mijn laptop goedkoper kan.
WAAROM? Ja, als je gaat video/foto bewerken, dan is een behoorlijke machine handig.
Als je veel in de cloud gebruikt dan is een laptop van 3 jaar ook toereikend.


Ik kom ca. 3000,- boven mijn begroting, maar het zal sneu zijn, dat ik niet van start kan gaan om dit bedrag.
Heb je zelf in de hand.

Het marketingbureau gaf aan dat het zo'n 6700,- zal gaan kosten voor zo'n eerste jaar.
Wat zegt je eigen gezonde, ondernemende handelsgeest?
ZO.
Even minder aardig maar wel duidelijk ;)
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: NAS ; zijn er ook andere mogelijkheden voor een netwerk

11
Ik ben écht blij met jullie antwoorden ! Ik ben ook blij dat ik het e.e.a. heb gecheckt.
Ik denk dat zo´n laptop met dockingstation een heel goed idee is. Ik kan er dan altijd nog een monitor en toetsenbord op aansluiten en heb dan niet direct een NAS nodig.

Ik ga vanmiddag op onderzoek uit. Uitgangspunt is nu een krachtige laptop en dockingstation.

Ik wilde er aanvankelijk een 2e pc naast nemen, omdat iemand aangaf dat dit noodzakelijk is, mocht mijn pc crashen.

Ik realiseer mij nu, dat ik mijn huidige pc achter de hand kan houden, mocht er iets met mijn toekomstige laptop aan de hand zijn. Mijn huidige pc is wel aan vervanging toe, maar als mijn laptop crasht, dan kan het altijd nog prima. Een externe hard schijf neem ik zowieso.

((( Coolblue was degene die had gezegd dat ik een NAS nodig heb. )))

Re: NAS ; zijn er ook andere mogelijkheden voor een netwerk

12
I.p.v. Coolblue kan je dan beter een "echte" computerzaak om advies vragen zoals Azerty, Alternate, Salland, etc. om er maar een paar te noemen.

Ik heb zelf ook een NAS waar ik af en toe bestand op wegschrijf en heb een dagelijkse back-up door KPN backup online. Maar ga bijvoorbeeld in de Cloud werken met Dropbox en je bestanden zijn beschikbaar op elke computer.

Re: NAS ; zijn er ook andere mogelijkheden voor een netwerk

13
frafra schreef:I.p.v. Coolblue kan je dan beter een "echte" computerzaak om advies vragen zoals Azerty, Alternate, Salland, etc. om er maar een paar te noemen.
Ik zou het met de meningen van hier doen. Wij hebben er geen belang bij dat je een NAS koopt. De meeste verkopers zijn nu eenmaal niet echt objectief in een verkoopgesprek.

Persoonlijk zou ik (nog) geen NAS kopen. Zie eerst maar op te starten en probeer of je het wel echt nodig hebt. Heel belangrijke bestanden kan je ook tijdelijk op dvd'tjes branden bijvoorbeeld. Je kan met vrij beperkte middelen ook een leuke start maken. Als er eenmaal geld binnen komt is het veel gemakkelijker om wat grotere uitgaves te doen. Dat geldt niet alleen voor de NAS, maar ook voor andere onderdelen op de begroting. Vraag je bij elk onderdeel af of het echt nodig is om te kunnen starten, of dat het best even kan wachten.

Re: NAS ; zijn er ook andere mogelijkheden voor een netwerk

15
Dag allemaal,

Hier even een update; mijn begroting is klaar ! Ik zit onder mijn budget en ik heb een krachtige laptop met dockingstation en verder is de rest ook helemaal afgerond. Heerlijk !

Het adviesbureau zat alleen maar te stressen en deed helemaal niks ( behalve zonder overleg dingen verwijderen; waardoor de irritatie al toesloeg ) en feitelijk heb ik alles zelf gedaan door jullie hulp ! Heel erg bedankt.

Als startende ondernemer heb je gewoon beperkte mogelijkheden. Beter kan natuurlijk altijd nog. Hoeft natuurlijk niet van de één op de andere dag. :)

Re: NAS ; zijn er ook andere mogelijkheden voor een netwerk

18
Denk je fijn klaar te zijn met de begroting, kom je tot de conclusie dat de btw tarieven per oktober worden verhoogd naar 21%.

Dus mocht ik zojuist weer mijn begroting aan gaan passen. 2% extra, is wel even € 1000,- extra btw. € 1000,- is veel geld. Dus, uiteindelijk heb ik i.p.v. 6 maanden magazijnruimte maar 3 maanden magazijnruimte ingecalculeerd.

Heb soms het gevoel dat je aan alle kanten geflest wordt. Ik denk dat mijn frustratie spreekt. Als startende ondernemer / zpp'er moet je overal dubbel en dwars voor betalen. Staat vaak niet in verhouding tot de grote bedrijven.

Maar wat doe je eraan ??? Helemaal niks. Je kunt niks doen. Je bent simpelweg te klein en bent niet belangrijk genoeg. Nu begrijp ik MKB Nederland wat beter m.b.t. het hoge btw tarief.

Re: NAS ; zijn er ook andere mogelijkheden voor een netwerk

20
Dat klopt. Dat had het adviesbureau mij ook uitgelegd. Toch wil ze het zo in de begroting terugzien. 'Voorfinanciering btw' zit in de begroting meegenomen.
Best irritant dat ik hier nog niet in thuis ben. Wel geleerd dat ik minder moet vertrouwen op het adviesbureau en meer op mezelf.
Zij geven advies, maar zijn zelf geen ondernemer. Ik denk soms dat je beter een adviseur kan hebben die ervaring heeft als ondernemer.

Ze zat gisteren over details te zeuren. Voordat ik het wist, ging ik mee in haar gedrag en deed ik exact hetzelfde. We hadden het maar over een paar euro's.

Zij begrijpt niet dat je bepaalde zaken niet 100% letterlijk moet nemen, maar dat je marges moet incalculeren voor het geval er eens iets misgaat. Ze wil weten wat voor auto ik straks ga kopen, terwijl ik natuurlijk niet weet wat er op dat moment te koop is.
Uiteindelijk draait het om mijn bedrijf en ben ik de baas. Ik moest haar ook nog uitleggen waarom ik een printer nodig had. :) :) :)

Re: NAS ; zijn er ook andere mogelijkheden voor een netwerk

23
Ben ik het ook mee eens. :)
Zaterdagochtend een email gestuurd naar het adviesbureau. Heb aangegeven dat het wat mij betreft definitief is. M.a.w. : het gezeur over kleine details wil ik hiermee beeïndigen.

Nu wil ze de begroting ook nog aan haar collega laten lezen. :( Ik zie de bui al hangen, maar ik ben niet van plan om klakkeloos alles over te nemen. Denk dat ze meer met hun eigen angst bezig zijn, dan dat het nog om mij gaat.

Ik denk dat ik mijn ondernemingsplan niet meer aan het bureau laat zien, want het is nu al 2x gecheckt en ergens ligt toch echt de grens ! Toch vind ik het best spannend om het naar de bank te sturen zonder een laatste check.