Verkeerde persoon ontvangt pakket en zet het op Marktplaats!

1
Naar een klant hadden wij een artikelX gestuurd en deze was per abuis bij een tegenoverliggend adres afgegeven, voor getekend en al. De (kopende) klant trok gisteravond aan de bel bij ons omdat ze het pakket nog niet had ontvangen. Wij kwamen er achter dat het op een ander huisnummer lag. Zij kreeg daar echter geen gehoor (deur werd steeds niet opengedaan terwijl er wel iemand thuis was). Vanochtend belde deze klant me op om te zeggen dat ze op Marktplaats een advertentie had gezien van datzelfde artikelX, er op gezet een uur na (verkeerd) bezorgen, in dezelfde woonplaats als de klant.

Ik heb de bewuste adverteerder op Marktplaats gebeld en gevraagd of ik het kon kopen en waar ik het kon afhalen. Er was al wel 40 euro geboden en die persoon zou het vanmiddag komen afhalen, maar als ik 50 euro zou bieden dan wilde hij het wel aan mij verkopen. Ik zei toen dat ik dat wel wilde bieden. Ik vroeg toen om de reden van verkoop. Ze hadden het dubbel ontvangen. Ook vroeg ik om de originele bon maar deze hadden ze niet meer, was gekocht op E-bay. Ik heb toen maar gevraagd of dit wel klopte en of het niet zo was dat ze toevallig gisteren verkeerd bezorgd was door GLS? Toen was het even stil. Ik heb toen aangegeven dat er is geconstateerd dat dit een illegale transactie is. Met veel excuses en "we willen er vooral geen politie bij" kreeg ik de belofte dat het z.s.m. naar de juiste persoon werd gebracht (aan de overkant van de straat!). Binnen 10 minuten had onze klant het in huis. Daarmee was het opgelost.

Was een erg spannende actie maar wat een brutaliteit tegenwoordig..
(Wij verkopen een specifiek product dus de kans dat dit van ons afkwam was zeer groot)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Verkeerde persoon ontvangt pakket en zet het op Marktpla

5
Dat heb ik ook wel overwogen maar het probleem was (ik heb het verhaal maar even kort gehouden hierboven) dat de persoon die het verkeerd had ontvangen, het aan zijn broer had gegeven om het op Marktplaats te zetten. Het adreslabel was verwijderd (hoorde ik van de rechthebbende klant). Daarnaast was het door mijn fout op het verkeerde nummer bezorgd want ik had het huisnummer niet goed overgenomen in het GLS systeem (ik kan het binnenkort volledig automatisch inlezen maar nu moet ik straatnaam en huisnummer loskoppelen in mijn uitleesbestand,=foutgevoelig).

In feite was het bezorgadres dus correct op het label maar de onrechtmatige ontvanger (jong ventje van max 20 jaar oud heb ik begrepen) is de fout ingegaan door het op Marktplaats te zetten. Als hij netjes was had hij het geweigerd aan de deur zo van dat is niet voor mij (naam juiste ontvanger stond er op).

Maar uit bescherming van de rechthebbende klant (ze woont er tegenover) doe ik er niets mee. Ik heb er verder geen last van maar dit kan als buren onderling wel een vervelend staartje krijgen. Plus de broer (die in feite er voor adverteerde) is zeer welwillend geweest om het op te lossen dus daarom heb ik het er maar bij gelaten. Maar ik begrijp jullie reacties, ik heb ook even getwijfeld. Ik denk dat het niet meer recht aan kunnen kijken van je buren ook een straf is.

Weet iemand toevallig was ons recht is als webwinkel als je zelf bv een verkeerd huisnummer er op zet en het pakket wordt aangenomen (met handtekening) door de bewoner van het verkeerde adres? Terughalen wordt dan wel heel lastig denk ik. Maar ja ze kunnen aan de buitenkant zien (bij ons artikel) wat het is dus begrijpen dat het niet voor hen is plus er staat een andere naam op. Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt voor jullie reacties.

Re: Verkeerde persoon ontvangt pakket en zet het op Marktpla

6
Webwinkelhouder schreef:Weet iemand toevallig was ons recht is als webwinkel als je zelf bv een verkeerd huisnummer er op zet en het pakket wordt aangenomen (met handtekening) door de bewoner van het verkeerde adres? Terughalen wordt dan wel heel lastig denk ik. Maar ja ze kunnen aan de buitenkant zien (bij ons artikel) wat het is dus begrijpen dat het niet voor hen is plus er staat een andere naam op. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja, daarvoor heb je verschillende routes, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen:

Valsheid in geschrifte (strafrecht). Er wordt een pakket bezorgd voor mevrouw Jansen en mevrouw Pietersen die het aanneemt, zegt dat zij Jansen heet en tekent met de naam Jansen. Aangifte doen, meervoudige strafkamer, strafblad.

:idea: Tip van de week. Dit is óók de route waarop je pakketdiensten aanpakt op stelend personeel: misdragingen van het personeel die onder het strafrecht vallen, kunnen nooit contractueel, in algemene voorwaarden of in een CAO worden uitgesloten.

Ervaren bezorgers lossen dit slim op: ze vragen éérst naar je naam, voordat je de geaddresseerde te zien krijgt. Zo kan mevrouw Pietersen veel moeilijker vooraf weten dat zij zich als mevrouw Jansen moet voordoen.

Niet-vertegenwoordigingsbevoegd (privaatrecht). Er wordt een pakket bezorgd voor mevrouw Jansen, mijnheer Pietersen neemt het voor haar aan en tekent ervoor. Dat kán gewoon, zolang mijnheer Pietersen inderdaad mag handelen namens mevrouw Jansen.

Een bezorger gaat die vertegenwoordigheidsbevoegdheid nooit controleren en, nog belangrijker, meestal hoeft dat helemaal niet: mannen nemen pakketten aan voor hun vrouwen, buren doen dat voor hun buren, enzovoort. Formeel gaat dan bij problemen toch de vervoerder over de schreef. Die heeft jouw pakket ten onrechte afgestaan aan iemand die niet-vertegenwoordigingsbevoegd was. Zijn probleem: had hij de bevoegdheid maar moeten controleren, je betaalt er ook nog voor.

Identiteitsvervalsing (strafrecht). Lijkt op de eerste route, maar vraagt om de hulp van een eerlijke en verontwaardigde koper. Als mevrouw Pietersen ten onrechte beweert dat zij mevrouw Jansen is en nog tekent als Jansen ook, is mevrouw Jansen de dupe van identiteitsdiefstal. Als webwinkelier kun je er verder niet veel mee, omdat je geen benadeelde partij bent. Toch is het iets om rekening mee te houden: jij wordt feitelijk bestolen van je goederen, maar een eerlijke klant die erop zat te wachten heeft minstens een even groot probleem.