verzendkosten, belastingdienst btw???

1
Hi,

Ik snap steeds meer.
Alleen wat ik nog niet snap zijn de verzendkosten.

Ik twijvel dan ook moet ik 1 vast bedrag doen....
of tm 3 producten 1 vast bedrag en meer dan 3 producten pakketpost...

Of gewoon de daadwerkelijke kosten wat het weegt en wat tnt vraagt.

Dus stel ik verkoop een jurkje a 10,00. Verzendkosten zijn daadwerkelijk 2.50.
Dus koper betaald 2.50 verzendkosten.

Hoe moet ik dit dan doen met de administratie?
Moet ik aparte administratie bij houden van de verzendkosten?
Of moet ik het totaal bedrag als omzet zien, dus incl. verzendkosten dus totaal 12.50.

Stel klant moet daadwerkelijk 2,50 betalen en ik vraag 0,50 verpakkingsmateriaal... Hoe verwerk ik het dan administratief?

Bedankt alvast..

Re: verzendkosten, belastingdienst btw???

2
moossie schreef:Dus stel ik verkoop een jurkje a 10,00. Verzendkosten zijn daadwerkelijk 2.50.
Dus koper betaald 2.50 verzendkosten.
Wat de klant uiteindelijk betaalt, is je concrete omzet inclusief btw. Over deze totale omzet ben je omzetbelasting verschuldigd.

De berekening is dan:

• € 10 product + € 2,50 verzendkosten = € 12,50 inclusief btw.

• € 12,50 inclusief btw / 1,19 = € 10,50 exclusief 19% btw.

• Het verschil € 12,50 – € 10,50 = € 2,00 is de btw die je afdraagt in de aangifte omzetbelasting.

De btw die je zelf hebt betaald over inkoop en zakelijke kosten mag je daarvan aftrekken als voorbelasting. Moet je daarvan alleen wel een btw-factuur hebben.

Re: verzendkosten, belastingdienst btw???

3
Dank je wel voor je antwoord. Het is duidelijk.
Alleen was ik wel vergeten te melden :roll: dat ik aan de margeregeling mee doe, ik verkoop tweedehands kleding.

Dus ik betaal btw over het verschil tussen inkoop en verkoop.
Hoe zit het dan met de btw?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: verzendkosten, belastingdienst btw???

6
Laten we even bij het voorbeeld blijven:

• Je laat de klant € 10 voor het jurkje plus € 2,50 verzendkosten betalen, dus in totaal € 12,50.

• Heb je dat jurkje ingekocht voor € 4,00, dan is de marge inclusief btw € 12,50 – € 4,00 = € 8,50.

• € 8,50 inclusief btw kun je met delen door 1,19 tot slot uitsplitsen in € 7,14 winstmarge plus € 1,36 voor 19% btw.

Je moet ook btw rekenen over de verzendkosten, omdat je anders omzetbelasting zou kunnen ontduiken door te schuiven met posten.

Re: verzendkosten, belastingdienst btw???

8
moossie schreef:Maar als ik onder de kleine ondernemersregeling val, hoeft dit niet hé?
Ja en nee, want dat blijkt pas achteraf. De te betalen btw bepaalt namelijk of je onder de kleineondernemersregeling valt. En om dat achteraf daadwerkelijk te kunnen aantonen, moet je dus toch btw in rekening brengen en een btw-administratie bijhouden.

Het is inderdaad wat krom: je moet éérst weinig btw afdragen om te kunnen aantonen dat je helemaal geen btw hoeft af te dragen. Je gaat als starter dus éérst de mallemolen in van een normale btw-aangifte per kwartaal. Daarna volgt op basis van je aangiften de verdere invulling van jouw specifieke situatie.

Re: verzendkosten, belastingdienst btw???

9
Ward, dit laatste moet ik je helaas in tegen spreken. Je kunt bij de aangifte omzet belasting meteen aftrek onder kleine ondernemersregeling invullen. Indien je er dus van overtuigd bent, dat je onder het maximum voor de regeling valt, kun je altijd het te betalen bedrag daar invullen.

Je kunt dan ook later in het jaar, als je ziet, dat het toch beter gaat dan verwacht, een negatief bedrag bij de aftrek kleine ondernemersregeling invullen.

Als je bijvoorbeeld het eerste kwartaal 100,- had moeten betalen. Vul je dat bedrag bij aftrek onder kleine ondernemersregeling in. Als je dan opeens het 2e kwartaal zo goed gaat, dat je 1000,- moet betalen. Is het ook aannemelijk, dat als die lijn zich voort zet, je niet meer onder de kleine ondernemersregeling valt. Je kunt dan bij de aangifte van het 2e kwartaal -100,- als aftrek kleine ondernemersregeling invullen. Dan moet je dus 1100,- betalen en heb je het alsnog gecorrigeerd.

Dan nog een leuke kleine tip. Je kunt ook gewoon bij de aangifte bedragen gokken en invullen als je te laat dreigt te zijn. Dan stuur je daarna gewoon netjes een correctie in. Dit mag na de uiterste datum. Zo hoef je nooit een boete voor te laat invullen te betalen. De belastingdienst weet immers niet, dat je bij de eerste aangifte 'gegokt' hebt. Dus kunnen ze je ook niet op aanspreken. Heb ik inmiddels ook al 2 keer gedaan en krijg je absoluut geen klachten op.

Mocht ik ooit klachten krijgen van de belastingdienst, post ik het hier.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!