Helaas ben ik er tot nu toe niet aan toegekomen de douanetelefoon te bellen. Telkens pas na vijven thuis van m'n werk afgelopen week. En helaas kom ik er net pas achter dat ze op ma t/m do tot 20.00 bereikbaar zijn. Zucht. Ik ging er automatisch van uit dat dit maar tot 17.00 zou zijn; stom van me.
Morgen ga ik dus bellen. Maar intussen heb ik vandaag een beetje ruzie gekregen op een verjaardag. Ik zat met de vrouw van de oom van mijn vriend (jaja) te kletsen over mijn webwinkeltje - zij is een ervaren onderneemster en accountant - en ik klaagde tussen neus en lippen door dat mijn leverancier de douanepapieren verkeerd had ingevuld, waardoor ik nu zelf achter de aangifte aan moet om de benodigde invoerrechten en belasting alsnog te betalen.
Ze was even stil en begon enorm te fronsen, om vervolgens te verkondigen dat ik helemaal geen belasting hoef te betalen. Invoerrechten ja, belasting nee. Dus ik zeg, nee inderdaad, ik moet het nu betalen en krijg het later terug, zegt zij weer, nee, je moet het helemaal niet betalen. Ik zeg, heb je wel eens geïmporteerd van buiten de EU?, zegt ze, ja, dat doet mijn bedrijf alleen máár. En ze zegt dat ze nog nooit btw over de inkoop heeft hoeven betalen/voorschieten. Ik hield vol dat ik had gelezen dat ik dat wel moest doen, en dat ik misschien op den duur een vergunning kan krijgen zodat ik die btw helemaal niet meer hoef te betalen en later terug te vragen, maar zij zegt dat dit echt niet waar is; dat zij vanaf het begin geen btw heeft hoeven te betalen over inkoop van buiten de EU en dat ik dat dus ook niet hoef te doen.
De discussie raakte aardig verhit... Vervolgens bemoeit mijn schoonvader, met wie ik het normaal echt supergoed kan vinden, zich ermee; hij riep tegen me dat zij HEAO heeft gedaan en dat het toch behoorlijk arrogant is van mij dat ik denk dat ik het beter weet. Ik zeg, volgens mij heb ik toch echt op het webwinkelforum gelezen dat ik die belasting in eerste instantie gewoon moet betalen; beginnen ze te klagen dat ik liever 'een stel leken op het internet' geloof dan 'familie die dicht bij me staat'. Nou, sorry hoor, maar zij is met haar diploma en ervaring toch niet heilig? Zij kan toch ook fouten maken? Maar nee, ik was arrogant dat ik dat dacht...
Als ik het mis heb, zal ik dat ruiterlijk toegeven... Maar ik dacht toch echt dat ik die btw in eerste instantie gewoon zelf moest voldoen?!

Ben er eerlijk gezegd best verdrietig van. Al heb ik het zelf mis... Niet tof als twee mensen zo overtuigd van hun gelijk tegen je gaan zitten schreeuwen dat je arrogant bent. En dan begint haar man - de oom van mijn vriend dus - als ik zeg dat ik morgen de douanetelefoon ga bellen, ook nog tegen me te mopperen dat de douane niets te maken heeft met de belasting. Diepe zucht.