Pre-order

1
Omdat ik veel verzoeken om geuren krijg zat ik te denken aan een soort van pre-orders zodat ik kan inschatten welke geur men graag zou willen zien in het assortiment.
Weet alleen niet zo goed hoe ik dit aan zal pakken.
Heeft iemand tips? :D
http://www.scentdelight.com

Re: Pre-order

2
Hoeft op zich niet anders te zijn dan een normale bestelling. Je verzendt de bestelling alleen later.

Je moet dus wel een goede administratie hebben van welke orders er wel en niet al verzonden zijn. Op zich is dit een basis functionaliteit van elke webwinkel software, maar zorg er voor dat je dit goed administreert.

Eventueel zou je ook in de toekomst moeten factureren. Men bestelt bijvoorbeeld op 4 december, maar krijgt 10 februari pas geleverd en dat wordt dan ook de factuurdatum.

Re: Pre-order

3
Een pre-order is echter wél een concrete order met een leveringsverplichting. Dat is minder vrijblijvend dan het “graag zou willen zien” uit je vraag:
Scent Delight schreef:[...] zodat ik kan inschatten welke geur men graag zou willen zien in het assortiment.
StoreCore.io

Re: Pre-order

4
Dat bijhouden lukt wel.
Zit alleen te denken. Stel dat op 1 geur 10 personen reageren en een andere geur 1 dan is die geur niet populair en wil ik die eigenlijk niet bestellen. Maar dan kan ik moeilijk zeggen tegen de klant sorry die komt er niet.
Daar moet ik dan een oplossing voor hebben. Misschien is het woord pre-order niet goed gekozen maar hoe noem en doe ik het dan?
http://www.scentdelight.com
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Pre-order

5
Scent Delight schreef:Zit alleen te denken. Stel dat op 1 geur 10 personen reageren en een andere geur 1 dan is die geur niet populair en wil ik die eigenlijk niet bestellen. Maar dan kan ik moeilijk zeggen tegen de klant sorry die komt er niet.
Daar moet ik dan een oplossing voor hebben. Misschien is het woord pre-order niet goed gekozen maar hoe noem en doe ik het dan?
Dan is het bijvoorbeeld een exclusieve suggestie of een speciaal verzoek of een bijzondere wens. Verzin maar wat; kopers zijn doel op superlatieven in bijvoeglijke naamwoorden.

Een pre-order is echter een redelijk afgebakend gebied, zelfs al is het woord dan niet Nederlands. Het is een concrete order en het is een order voor iets dat later wordt geleverd, meestal dus van iets nieuws dat nog moet worden uitgebracht. Het is ook niet ongebruikelijk om een bepaalde verschijningsdatum te noemen en om op een pre-order korting te geven (omdat je groter kunt inkopen als je een gevulde orderportefeuille hebt: de vroegboekkorting uit de reiswereld).

Met anderssoortige suggesties zou ik wel een beetje voorzichtig zijn. Je wilt uiteindelijk de geuren verkopen die je kunt leveren. Echte kopers zijn belangrijker dan belangstellenden voor geuren die je misschien ooit aan het assortiment zult gaan toevoegen mits-maar-indien daarvoor voldoende belangstelling is van andere belangstellenden...
StoreCore.io

Re: Pre-order

6
Scent Delight schreef:Dat bijhouden lukt wel.
Zit alleen te denken. Stel dat op 1 geur 10 personen reageren en een andere geur 1 dan is die geur niet populair en wil ik die eigenlijk niet bestellen. Maar dan kan ik moeilijk zeggen tegen de klant sorry die komt er niet.
Daar moet ik dan een oplossing voor hebben. Misschien is het woord pre-order niet goed gekozen maar hoe noem en doe ik het dan?
Een poll, welke geur zou je graag in ons assortiment zien.

Zoals Ward zegt, als je aangeeft dat het een pre-order is, dan houdt dat in dat er een leverdatum bekend is in de toekomst. Of 1 persoon of 10 personen het product pre-orderen doet er niet toe.

Risico van het vak. Er is geen andere manier (naast die poll/onderzoek) om uit te vinden hoeveel er van geur x zouden worden besteld in een periode van een maand zonder deze ook daadwerkelijk te laten bestellen. Ik denk dat je zelf toch wel een inschatting kan maken van minder en meerdere populaire geuren?

Je kan misschien een systeem inbouwen zoals vaak bij biedingsites wordt gedaan. Worden er 10 producten verkocht gaat de koop door. Wordt er maar 1 stuk verkocht gaat de koop niet door. Moet je dan wel duidelijk aangeven en dat heeft ook geen zin om het over een periode van een maand uit te smeren, veels te lang.

Re: Pre-order

7
RicardoV schreef:Er is geen andere manier (naast die poll/onderzoek) om uit te vinden hoeveel er van geur x zouden worden besteld in een periode van een maand zonder deze ook daadwerkelijk te laten bestellen. Ik denk dat je zelf toch wel een inschatting kan maken van minder en meerdere populaire geuren?
Misschien toch wel... Je kunt 10 geuren die niet leverbaar zijn online zetten. De geur die na een maand of twee de meeste hits ving, is kandidaat nummer 1 voor een uitbreiding van het assortiment.
StoreCore.io

Re: Pre-order

8
Ward schreef:
RicardoV schreef:Er is geen andere manier (naast die poll/onderzoek) om uit te vinden hoeveel er van geur x zouden worden besteld in een periode van een maand zonder deze ook daadwerkelijk te laten bestellen. Ik denk dat je zelf toch wel een inschatting kan maken van minder en meerdere populaire geuren?
Misschien toch wel... Je kunt 10 geuren die niet leverbaar zijn online zetten. De geur die na een maand of twee de meeste hits ving, is kandidaat nummer 1 voor een uitbreiding van het assortiment.
Dat kan inderdaad een interessante oplossing zijn. Maar de meeste kliks hoeven niet direct de meeste verkopen te zijn, dat zou je dan goed moeten filteren.

Bijv. geur 3 heeft een link op een blog gekregen om wat voor reden dan ook en er komen ineens een hoop mensen vanaf die blog naar deze geur. Ze vinden het niks en verlaten de site direct waardoor je wel een hoop views krijgt maar uiteindelijk zeggen die niet veel.

Re: Pre-order

9
RicardoV schreef:Dat kan inderdaad een interessante oplossing zijn. Maar de meeste kliks hoeven niet direct de meeste verkopen te zijn, dat zou je dan goed moeten filteren.
Uiteraard kan dat van alles betekenen, bijvoorbeeld dat je een van de eersten bent die Google content over een nieuw product voorschotelt…

Goed filteren is inderdaad dan een absolute must. En voor een kwalitatieve analyse van kwantitatieve gegevens moet je niet bij Google Analytics zijn. Maar dan nog hoef je niet altijd econometrie voor gevorderden te bedrijven: als één of twee producten in pageviews en dergelijke met kop en schouders boven de rest uitsteken, hebben die sowieso een streepje voor.
StoreCore.io

Re: Pre-order

10
Ward schreef:Misschien toch wel... Je kunt 10 geuren die niet leverbaar zijn online zetten. De geur die na een maand of twee de meeste hits ving, is kandidaat nummer 1 voor een uitbreiding van het assortiment.
Dan zit je twee maanden met 10 producten die uitverkocht zijn op je website waar mensen misschien wel interesse in hebben. Dan kopen ze een ander product wellicht niet omdat ze gaan wachten op het product wat is uitverkocht. Lijkt mij niet echt een ideale oplossing.

Re: Pre-order

11
Als je een eerlijke leverancier hebt kan je hem ook vragen wat hij het meeste verkoopt. Misschien kan je aan de hand daarvan wat extra producten uitzoeken voor je shop.

Re: Pre-order

12
Rudy schreef:Dan zit je twee maanden met 10 producten die uitverkocht zijn op je website waar mensen misschien wel interesse in hebben. Dan kopen ze een ander product wellicht niet omdat ze gaan wachten op het product wat is uitverkocht. Lijkt mij niet echt een ideale oplossing.
Niet ideaal, maar als je het product helemaal niet opneemt, komen er helemaal geen bezoekers op af. Bij geuren kun je bovendien voldoende alternatieven bieden: andere geur van hetzelfde merk, vergelijkbare geur, vergelijkbare prijsklasse, vergelijkbare doelgroep...

Je webwinkel moet ergens altijd een virtuele verkoper zijn: "Deze geur hebben we helaas (nog) niet, maar wat dacht u van deze en deze en deze?" Ondertussen leg je in je database een lijstje aan van kopers die ook naar de nieuwe geur hebben gekeken en in je volgende nieuwsbrief of bij hun volgende bezoek is het bingo!
StoreCore.io

Re: Pre-order

13
De moeilijkheid zit hem voor mij in de keuze uit duizenden geuren waar ik uit kan kiezen. De ene klant vraagt hierom, de andere klant vraagt weer daarom.
De populaire geuren heb ik redelijk in het assortiment. Maar nieuwe geuren is veel moeilijker.
Alle geuren die ik in dit geval dan in de shop zou zetten zijn voor mij te bestellen dus een klant zal nooit een geur kiezen die ik niet kan leveren.
Ik verkoop geen parfums of iets dergelijks maar parfumolie. Dus dat is een koekjesgeur of een pepermuntgeur. Noem het maar op of er is wel een geur van. En smaken daarin zijn zo verschillend. Daarom wilde ik bijvoorbeeld elke maand 20 nieuwe geuren die ik kan bestellen online zetten en dan zeg maar 10 geuren kiezen om te bestellen die het meest gekozen zijn.
Dan ga ik toch eens iets bedenken als suggestie artikel. Eens kijken hoe ik dat kan uitvoeren.
http://www.scentdelight.com

Re: Pre-order

14
Ik organiseer ook regelmatig een pre order. Niet alleen om te testen wat wel of minder goed zou verkopen maar ook om een grote bestelling bij de leverancier te kunnen plaatsen zodoende je vaak een leuke korting krijgt en toch geen te grote stock moet inslaan.

Ik maak dan zelf een voor selectie en zet die te koop met de melding dat het een pre-order is. Bestellen kan tot ... datum en verzending is voorzien rond ... datum. Met een korting natuurlijk.
Dan kan het idd zijn dat je van één bepaalde soort maar 1 stuk verkoopt tijdens deze pre order en 9 stuks over hebt, maar dat is nu toch geen onoverkomelijk aantal om te stockeren/betalen? Kaarsen worden ten slotte niet slecht en kosten geen ettelijke euro's?

Re: Pre-order

15
biancib schreef:Ik organiseer ook regelmatig een pre order. Niet alleen om te testen wat wel of minder goed zou verkopen maar ook om een grote bestelling bij de leverancier te kunnen plaatsen zodoende je vaak een leuke korting krijgt en toch geen te grote stock moet inslaan.

Ik maak dan zelf een voor selectie en zet die te koop met de melding dat het een pre-order is. Bestellen kan tot ... datum en verzending is voorzien rond ... datum. Met een korting natuurlijk.
Dan kan het idd zijn dat je van één bepaalde soort maar 1 stuk verkoopt tijdens deze pre order en 9 stuks over hebt, maar dat is nu toch geen onoverkomelijk aantal om te stockeren/betalen? Kaarsen worden ten slotte niet slecht en kosten geen ettelijke euro's?
Mijn bedoeling is dus zoals al eerder aangegeven geen pre-order. ik wil kunnen inschatten welke geuren op dat moment aanspreekt bij de klanten en daar dan een keuze uit maken. Dus zal het gaan om suggesties op de site die men aan kan klikken en dat ik daar dan een keuze uit maak om te bestellen of meer als leidraad. Dit verandert trouwens per seizoen merk ik al.
Ik verkoop geen kaarsen maar geuren en bestel niet in stuks die ik verkoop maar koop in meerdere liters. Geuren hebben een tht datum daar moet ik dus wel degelijk rekening mee houden.
http://www.scentdelight.com