Concurrenten die nep artikelen verkopen

1
Hallo,

De producten die wij verkopen zijn licentie vrij of zijn echt. Waardoor prijs natuurlijk hoger ligt dan een aantal concurrenten. Ze verkopen duidelijk nep artikelen omdat prijs ruim om groothandelsprijs ligt, voorbeeld B2C prijs 99,99 euro, ze verkopen het voor 29,99 euro. Bij sommige is het zo erg dan denk 95% van assortiment nep is het is dus ook geen 'vergissing'.

Het is voor ons natuurlijk extreem ongunstig omdat die artikelen als echt verkocht worden. En als consumenten dan prijzen vergelijken zullen ze niet snel bij ons kopen.

Iemand hier ervaring mee? Hoe hier iets tegen te doen?

Re: Concurrenten die nep artikelen verkopen

3
Ik zou het anders benaderen.

Wat is de meerwaarde van de echte variant? Is de meerprijs boven de fake producten in overeenstemming met die meerwaarde? Benadruk die meerwaarde in al je uitingen. Referentie aan neppers zou ik vermijden, maar meer in de trant van "15 jaar garantie" en "24/7 service" oid.
Als die meerwaarde gering is zou ik me afvragen of je het goede product hebt.

Je vertelt niet om wat voor producten het gaat, maar je zou ook de consument de keuze kunnen bieden: "B merk voor 29 euro, A merk voor 99 euro". Maar of je dat kunt doen hangt natuurlijk heel erg van het product af.

Tenzij je je leverancier/producent aan jouw kant kunt krijgen en die er zin in heeft om alle neppers van de markt te krijgen, lijkt het mij onbegonnen werk. Al win je het, dan ben je failliet aan de bijbehorende juridische kosten. Vechten tegen de bierkaai.

Re: Concurrenten die nep artikelen verkopen

4
Ewout schreef:Ik zou het anders benaderen.

Wat is de meerwaarde van de echte variant? Is de meerprijs boven de fake producten in overeenstemming met die meerwaarde? Benadruk die meerwaarde in al je uitingen. Referentie aan neppers zou ik vermijden, maar meer in de trant van "15 jaar garantie" en "24/7 service" oid.
Als die meerwaarde gering is zou ik me afvragen of je het goede product hebt.

Je vertelt niet om wat voor producten het gaat, maar je zou ook de consument de keuze kunnen bieden: "B merk voor 29 euro, A merk voor 99 euro". Maar of je dat kunt doen hangt natuurlijk heel erg van het product af.

Tenzij je je leverancier/producent aan jouw kant kunt krijgen en die er zin in heeft om alle neppers van de markt te krijgen, lijkt het mij onbegonnen werk. Al win je het, dan ben je failliet aan de bijbehorende juridische kosten. Vechten tegen de bierkaai.
Het betreft namelijk trademarked/copyright producten en het verkopen van deze producten dus wettelijk niet mag. En als de douane je pakt met import van deze nep artikelen het je snel paar duizend euro kost. (Denk merkkleding, handtassen etc)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Concurrenten die nep artikelen verkopen

5
Nogmaals, neem contact op met SNB-REACT. Zij handelen altijd dit soort zaken af. Ze bestrijden dagelijks namaakbestrijding via oa. Marktplaats en webwinkels, maar ook marken.
Bel ze even op en vraag wat je het beste kunt doen. Grote kans dat ze er werk van maken en de webwinkelier een dikke boete uitschrijven.
Actief in webshopontwikkeling

Re: Concurrenten die nep artikelen verkopen

6
Jordi schreef:Nogmaals, neem contact op met SNB-REACT. Zij handelen altijd dit soort zaken af. Ze bestrijden dagelijks namaakbestrijding via oa. Marktplaats en webwinkels, maar ook marken.
Bel ze even op en vraag wat je het beste kunt doen. Grote kans dat ze er werk van maken en de webwinkelier een dikke boete uitschrijven.
Bedankt voor de tip Jordi! Excuus was al van plan dat toen doen.

Maar wilde toch even op Ewout reageren.
Merk dat veel kleine websites zijn (eenmanszaakjes) dus als die een dikke boete aan de broek krijgen lijkt me dat die ook meteen klaar zijn. Dus lijkt me zeker niet vechten tegen bierkaai ;)

Re: Concurrenten die nep artikelen verkopen

7
Klopt, Boetes kunnen vrij hoog oplopen bij SNB REACT, daar kun je nog van achterover vallen.
Maar aangezien hij bedrijfsmatig handelt in illegale producten mag hij zich voor de rechter verschijnen. Kun je tegenwoordig een jaartje of 4 celstraf voor krijgen.

Naast de boete van SNB REACT of van het OM, kunnen de merken zelf een proces tegen de webwinkelier opzetten. Want ze lopen elk jaar miljoenen mis door de verkoop van namaak producten.
Actief in webshopontwikkeling

Re: Concurrenten die nep artikelen verkopen

8
Jordi schreef:Klopt, Boetes kunnen vrij hoog oplopen bij SNB REACT, daar kun je nog van achterover vallen.
Maar aangezien hij bedrijfsmatig handelt in illegale producten mag hij zich voor de rechter verschijnen. Kun je tegenwoordig een jaartje of 4 celstraf voor krijgen.

Naast de boete van SNB REACT of van het OM, kunnen de merken zelf een proces tegen de webwinkelier opzetten. Want ze lopen elk jaar miljoenen mis door de verkoop van namaak producten.
Zie dat je lid moet worden van REACT. Of zit ik op de verkeerde site http://react.org/ ?

What does a membership cost?
National Membership: fixed annual fee € 1.500

Re: Concurrenten die nep artikelen verkopen

10
N30 schreef:Het betreft namelijk trademarked/copyright producten en het verkopen van deze producten dus wettelijk niet mag. En als de douane je pakt met import van deze nep artikelen het je snel paar duizend euro kost. (Denk merkkleding, handtassen etc)
Ik zat meer te denken in de hoek van toners/cardridges oid, maar als het echt namaak is met het merkje erop, dan wordt het een ander verhaal. Klinkt goed van REACT, ben benieuwd wat zij voor jou kunnen betekenen! Uit ervaring weet ik dat het tussen fabrikanten soms nog aardig wat voeten in aarde kan hebben (financieel/juridisch), maar dat kan met wederverkopers (kleine jongens) natuurlijk heel anders zijn. Die rollen waarschijnlijk snel hun dekentje op en rennen weg ;)

Re: Concurrenten die nep artikelen verkopen

11
@jordi ok alweer bedankt ;)
Ewout schreef:
N30 schreef:Het betreft namelijk trademarked/copyright producten en het verkopen van deze producten dus wettelijk niet mag. En als de douane je pakt met import van deze nep artikelen het je snel paar duizend euro kost. (Denk merkkleding, handtassen etc)
Ik zat meer te denken in de hoek van toners/cardridges oid, maar als het echt namaak is met het merkje erop, dan wordt het een ander verhaal. Klinkt goed van REACT, ben benieuwd wat zij voor jou kunnen betekenen! Uit ervaring weet ik dat het tussen fabrikanten soms nog aardig wat voeten in aarde kan hebben (financieel/juridisch), maar dat kan met wederverkopers (kleine jongens) natuurlijk heel anders zijn. Die rollen waarschijnlijk snel hun dekentje op en rennen weg ;)
Zover ik kan zien zijn al deze bedrijfjes wel KVK geregistreerd en hebben ze ook bestaande adressen in hun contactgegevens. Dan is het gemakkelijk genoeg te achterhalen lijkt me voor REACT of justitie of wie dan ook. Of ze hebben een zwerver fles vodka gegeven voor zijn info en bedrijf staat op zijn naam ;)

Re: Concurrenten die nep artikelen verkopen

12
Vervalsingen van merkartikelen kun je daarnaast natuurlijk melden bij de merkhouder, meestal de fabrikant. Die heeft er namelijk een direct belang bij dat er snel wordt opgetreden. En een fabrikant heeft daarvoor meestal ook de mensen, middelen en expertise.

Als merkartikelen ver onder je eigen groothandelsprijs worden verkocht, hoeft het overigens zeker niet altijd om vervalsingen te gaan. Daarvoor kunnen uiteenlopende volkomen legale redenen zijn. Als je een directe concurrent beticht van oplichting of oneerlijke handelspraktijken, moet je wel sterk in de schoenen staan, anders maak je jezelf schuldig aan smaad of laster.

Re: Concurrenten die nep artikelen verkopen

13
Ward schreef:Vervalsingen van merkartikelen kun je daarnaast natuurlijk melden bij de merkhouder, meestal de fabrikant. Die heeft er namelijk een direct belang bij dat er snel wordt opgetreden. En een fabrikant heeft daarvoor meestal ook de mensen, middelen en expertise.

Als merkartikelen ver onder je eigen groothandelsprijs worden verkocht, hoeft het overigens zeker niet altijd om vervalsingen te gaan. Daarvoor kunnen uiteenlopende volkomen legale redenen zijn. Als je een directe concurrent beticht van oplichting of oneerlijke handelspraktijken, moet je wel sterk in de schoenen staan, anders maak je jezelf schuldig aan smaad of laster.
Dank voor je reactie, goed punt inderdaad moet wel zeker zijn. Bij sommige ben ik inderdaad niet 100% zeker maar wel 95%. Aantal is gewoon te duidelijk en merk dat 1 site ook opeens weg is, was 3-4 dagen geleden nog online. Maar goed wil natuurlijk geen mensen vals beschuldigen.

Re: Concurrenten die nep artikelen verkopen

14
Ik zou me er persoonlijk niet zo druk over maken. Het zullen geen shops zijn die bizar groot worden of een substantieel groot marktaandeel van jou wegsnoepen. Zij zullen op een dag door de mand vallen en dan met de gebakken peren zitten (hoge boetes, ontevreden klanten), terwijl jij naar eer en geweten je eigen toko hebt opgebouwd.
Uitgaan van je eigen kracht. Hoe frustrerend het soms ook is dat anderen maar wat aanklooien en sjoemelen met de regels. Jij bouwt iets voor de lange termijn en zij niet, toch? ;).

Re: Concurrenten die nep artikelen verkopen

15
Tanya schreef:Ik zou me er persoonlijk niet zo druk over maken. Het zullen geen shops zijn die bizar groot worden of een substantieel groot marktaandeel van jou wegsnoepen. Zij zullen op een dag door de mand vallen en dan met de gebakken peren zitten (hoge boetes, ontevreden klanten), terwijl jij naar eer en geweten je eigen toko hebt opgebouwd.
Uitgaan van je eigen kracht. Hoe frustrerend het soms ook is dat anderen maar wat aanklooien en sjoemelen met de regels. Jij bouwt iets voor de lange termijn en zij niet, toch? ;).
haha dat is ook mooie zen manier om erna te kijken. Natuurlijk willen wij graag lang bestaan ;)

Zal het eens aankijken verder sommige lijken me inderdaad heel klein met amper marktaandeel. Alhoewel sommige bestaan toch aardig lang.