Goed dat je het probleempunt vermeld. Je kan het ook anders doen, schiet me te binnen!
Stel:
Je hebt domein.nl;
Maak dan allemaal subfolders aan, zoals:
domein.nl/naam-franchise/
en geef elke franchise dan zijn eigen URL. Dus iedere ondernemer krijgt dan een eigen subfolder ---> /naam/
En dan koop je dat affiliateprogramma (idevaffiliate of postaffiliatepro bijvoorbeeld). Installeer de software op je domein.
Het programma geeft links uit als:
domein.nl?id=affiliate1
En elke link die het programma je geeft, koppel je aan de betreffende subfolder.
BIJVOORBEELD:
Ik ben een franchisee en jij geeft mij domein.nl/james/.
Alle klanten krijgen een folder waarop staat: BESTEL NU VIA DOMEIN.NL/JAMES/ EN KRIJG XX KORTING! (je moet mensen motiveren om naar /james/ te gaan en niet naar de homepage domein.nl, anders wordt die sale van die franchiser niet gemeten).
En voordat je mij die URL geeft (domein.nl/james), stel je via je CMS of op serverniveau of hostingniveau een forwarder in: domein.nl?id=affiliate1 moet doorgeschakeld worden naar domein.nl/james/.
De klant typt in de browser domein.nl/james/ in. De server ziet dat er een forwarder onder zit naar ?id=affiliate=1. Het affiliateprogramma weet nu: okay, deze bezoeker is doorverwezen door affiliate 1. En affiliate 1, dat is de Franchisee.
Het lijkt complex, maar heel goed te doen. Op de folders bedruk je gewoon: domein.nl/naam-franchisee/. Je installeert het trackingsysteem, stelt de forwarders in en je kan gáán!
Test vooraf of idevaffiliate, alle sales correct registreert, nadat je de forwarders hebt ingesteld.
bedrijfsnaam.nl vind ik wel professioneler dan domein.nl/james. Maar hier zal je een afweging in moeten maken. Ik denk wel dat een klant /james/ soms weg zal laten als ze het nut er niet van inzien om naar die subcategorie te gaan. In dat geval, vind er dan geen tracking plaats en wordt de sale niet vastgelegd, een serieus zakelijk risico lijkt mij (kan onenigheid door ontstaan?).
Bij bedrijfsnaam.nl kan je dit probleem natuurlijk nooit ervaren. bedrijfsnaam.nl kan de klant immers niet uit de URL weglaten.
200 domeinen is natuurlijk wel flink. Misschien met 10 starten en het effect meten? (.nl is momenteel 1 euro 1ste jaar bij mijndomein.nl).