Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
mike1212
Berichten: 117
Lid geworden op: 17 mei 2010

Leveren aan ( zorg ) instellingen ( non-profit )

30 september 2010

Hallo allen,

Mijn webshop is ( nog steeds ) in ontwikkeling, mijn doelgroepen waar ik mij op wil richten zijn: particulieren en instellingen ( ouderenwerk / welzijnswerk ).

Nu is mijn idee om voor de particulieren klanten een verplichte vooruit betaling te vragen ( Ideal ) en voor de instellingen een achteraf betaling ( factuur )

Nu heb ik weleens begrepen dat instellingen het op prijs stellen dat het totaal bedrag incl. btw op de factuur word vermeld. Zolang er maar geen vermeldingen van btw ( incl of excl ) worden vermeld.

Zijn er hier webshopondernemers die zaken doen met instellingen? Zouden die zo lief willen zijn om mijn vragen te beantwoorden...

Klopt het dat: Instellingen enkel een factuur willen? En dat zei daar het liefst geen btw vermeldingen op willen zien?

Hoe is jullie ervaring betreft het betalen van de verzonden facturen? Betalen deze instellingen netjes en op tijd?

Ik hoop dat ik wat antwoorden en inspiratie kan krijgen van jullie...

In iedergeval alvast bedankt voor het lezen van mijn lap tekst :)

Met veel groeten,

Mike
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

30 september 2010

Ik heb geen idee, maar raad je aan ook even met een jurist te praten. Webwinkels met de optie tot enkel vooruit betaling zijn eigenlijk niet toegestaan. De Nederlandse wetgeving verplicht bij verkoop op afstand dat de verkoper de mogelijkheid geeft tot (deels) achteraf betalen.

Daarnaast verplicht de Belastingdienst om BTW bedragen apart te vermelden op facturen.

Juridisch dus niet zo'n sterke zet.

Mijn ervaring met de publieke sector (onderwijs, gemeenten, ministeries) is dat ze altijd betalen, en nooit op tijd. Het wordt beter, maar ik moet nog de eerste instelling uit de publieke sector tegenkomen die een factuur binnen mijn betalingstermijn (is bij mij 8 dagen :-)) overmaakt.
 
Frans Sijtsma
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 juli 2010
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

30 september 2010

Ik verkoop een redelijk groot deel van mijn assortiment aan instellingen in de zorg en het onderwijs.

Ik heb nog nooit gehoord dat ze geen BTW op de factuur willen hebben, dus ik ben wel benieuwd waarom dat zo zou zijn.

Zorg- en onderwijsinstellingen krijgen bij ons een factuur na levering met een betalingstermijn van 30 dagen. Meestal gaat dat goed, maar er zullen er altijd een paar zijn die 45 dagen of 60 dagen hanteren of 'vergeten' te betalen.

Dat is lastig, maar volledig vooruit betalen doen ze over het algemeen niet (althans, bij de bedragen die bij mij besteld worden).

De wet koop op afstand is trouwens voor consumenten en geldt bij mijn weten niet voor instellingen zoals de zorg en het onderwijs. Daar is dus geen specifieke verplichting vanuit de wet, zodat je wellicht een 50/50 betaaltermijn kunt voorstellen.

Bottom-line: BTW vermelden en proefondervindelijk vaststellen of het voordeel van achteraf factureren opweegt tegen het nadeel van een te laat betaalde order
[url=http://www.lockershop.nl/categorie/lockers.aspx]lockers[/url] en [url=http://www.lockershop.nl/categorie/garderobekasten.aspx]garderobekasten[/url] bestel je bij Lockershop