Verwachte schatting inkomstenbelas als startende ondernemer

1
Hallo,

Ik ben bezig om een webwinkel te beginnen.
Ik wil mij inschrijven bij de KvK. Dus ook tevens bij de belastingdienst. Ik maak geen ondernemersplan, ben van plan zo te beginnen.
Maar nu moet ik gegevens invullen o.a.

1} maak een schatting van de winst of verlies v/d onderneming in een volledig kalenderjaar.
2} Maak een schatting van uw omzet in een volledig kalenderjaar
3} Maak een schatting v/d kosten/inkopen/investeringen in een volledig kalenderjaar.

Wat hebben jullie hier voor een bedrag neer gezet.
Hoe kan ik aan een schatting komen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Yvonne

Re: Verwachte schatting inkomstenbelas als startende onderne

2
Yvonne2013 schreef:Ik maak geen ondernemersplan, ben van plan zo te beginnen. […] Hoe kan ik aan een schatting komen.
Een ondernemingsplan is mede bedoeld om dit soort cijfers boven water te krijgen. Al zijn het maar twee kantjes, enkel voor jezelf.

Maar een reële schatting is dat je het eerste jaar verlies maakt en het tweede jaar break-even draait. De geschatte winst uit onderneming kun je daarom op nihil zetten.

Voor omzet en kosten kun je verschillende scenario's maken: negatief, neutraal en positief. Gebruik de voorzichtige variant voor de schatting. Je hebt immers wel ongeveer een idee van wat je minimaal kunt verkopen, anders loop je doelloos rond als een kip zonder kop.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Verwachte schatting inkomstenbelas als startende onderne

5
Ik ben in maart begonnen, toen heb ik me ook ingeschreven bij de KvK, maar ben niet bekend met dat je dan een verwachting door moet geven. Wel heb ik voor Qredits een uitbreid bedrijfsplan gemaakt. Ik dacht ook te rooskleurig - sowieso over het eerste jaar.

Schat het zeker niet te hoog in, want dan beland je in een positie zoals ik. Om je goed voor te bereiden zou ik als ik jou was wel een ondernemingsplan schrijven. Dit is zo gedaan en geeft jou en andere mensen een goed beeld van wat je precies van plan bent.
Zo heb je ook voor mensen die er in geïnteresseerd zijn, een plan dat je kunt laten zien. Zoveel werk is het niet, als je maar weet hoe je hem moet maken.

Heel veel succes,
Linde
Bijna Nieuw - (web)winkel Tweedehands kleding en speelgoed. Fournituren, brei- en haakgarens.

Re: Verwachte schatting inkomstenbelas als startende onderne

6
Maar hoe rooskleuriger je het maakt hoe meer je dingen voor elkaar krijgt en vooral ook qua financiering. Terwijl het totaal niet rooskleurig is de eerste 3 jaar en je zelfs in de problemen kunt komen. Helaas ken ik er wel een aantal die paar jaar geleden lekker financiering losgepeuterd hebben gekregen, maar nu met verschrikkelijke schulden zitten en de webshop al niet meer hebben.
En sommige heel moeilijk nu een financiering krijgen, omdat zij juist realistisch zijn en niet kunnen zeggen dat ze dan wel bijvoorbeeld al €5000,- per maand binnen halen.

De verwachte inkomsten had ik al niet hoog, want je moet inkopen doen en dat zijn kosten maken. Je moet een website hebben en dat zijn ook kosten en je gaat aan marketing doen en dat zijn ook kosten en ga zo maar door.

Mij werd ook bij KvK vertelt dat daar niet zo heel erg naar gekeken werd alleen i.v.m. BTW-nummer en of je dus BTW-plichtig bent, want onder een bepaald bedrag hoef je weer geen BTW af te dragen (kleine ondernemersregeling).

Re: Verwachte schatting inkomstenbelas als startende onderne

7
Yvonne2013 schreef:Hallo,

Ik ben bezig om een webwinkel te beginnen.
Ik wil mij inschrijven bij de KvK. Dus ook tevens bij de belastingdienst. Ik maak geen ondernemersplan, ben van plan zo te beginnen.
Maar nu moet ik gegevens invullen o.a.

1} maak een schatting van de winst of verlies v/d onderneming in een volledig kalenderjaar.
2} Maak een schatting van uw omzet in een volledig kalenderjaar
3} Maak een schatting v/d kosten/inkopen/investeringen in een volledig kalenderjaar.

Wat hebben jullie hier voor een bedrag neer gezet.
Hoe kan ik aan een schatting komen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
Je doet er goed aan om hier over na te gaan denken en reële berekeningen te maken, als je dit namelijk kan schatten dan betekent het dat je nagedacht hebt over waar je klanten vandaan gaan komen en hoeveel deze besteden.

Als je dit niet kan schatten dan betekent het eigenlijk dat je een beetje in het duister tast en dan kan je nog weleens voor verrassingen komen te staan.

Ik mag toch hopen dat als je een bedrijf start dat je ongeveer weet hoeveel het gaat opleveren, hier zijn genoeg modellen voor.
Gx. Media

Re: Verwachte schatting inkomstenbelas als startende onderne

8
Zyra schreef:Mij werd ook bij KvK vertelt dat daar niet zo heel erg naar gekeken werd alleen i.v.m. BTW-nummer en of je dus BTW-plichtig bent, want onder een bepaald bedrag hoef je weer geen BTW af te dragen (kleine ondernemersregeling).
Als je in het buitenland inkoopt en/of op Google Adwords adverteert, dan kom je heel snel boven de grens van de kleine ondernemersregeling. Je kan dan namelijk weinig voorbelasting aftrekken.
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten

Re: Verwachte schatting inkomstenbelas als startende onderne

10
Ludger schreef:Volgens mij is dit alleen om te bepalen hoe vaak je BTW moet afdragen; maandelijks, elk kwartaal of jaarlijks.
Nee, ook voor de inkomstenbelasting en premies volksverzekering. Die betaal je maandelijks vooraf, ook als je eens een maand minder winst hebt. Vandaar dat te hoog schatten slechts in je nadeel is.

Re: Verwachte schatting inkomstenbelas als startende onderne

11
Die inschatting van je inkomsten is inderdaad zodat de belastingdienst je vooraf kan aanslaan. Mijn belastingadviseur heeft mij altijd verteld dat het niet verplicht is om dit in te vullen. Dat heb ik dus ook nooit gedaan en ik hoef nooit vooraf te betalen. De belastingdienst heeft in meer dan 15 jaar hier nooit moeilijk over gedaan, dus het zal wel goed zijn zo. Als je dan toch wat wilt invullen, dan kun je altijd €0 invullen. Zorg wel dat je een aanslag achteraf kan betalen.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Verwachte schatting inkomstenbelas als startende onderne

12
Jeroen__ schreef:
Zyra schreef:Mij werd ook bij KvK vertelt dat daar niet zo heel erg naar gekeken werd alleen i.v.m. BTW-nummer en of je dus BTW-plichtig bent, want onder een bepaald bedrag hoef je weer geen BTW af te dragen (kleine ondernemersregeling).
Als je in het buitenland inkoopt en/of op Google Adwords adverteert, dan kom je heel snel boven de grens van de kleine ondernemersregeling. Je kan dan namelijk weinig voorbelasting aftrekken.
Ligt er aan hoeveel je investeert, niet iedereen investeert maandelijks honderden euro's aan Adwords bijvoorbeeld.

Re: Verwachte schatting inkomstenbelas als startende onderne

13
Cardexchange.com schreef:Die inschatting van je inkomsten is inderdaad zodat de belastingdienst je vooraf kan aanslaan. Mijn belastingadviseur heeft mij altijd verteld dat het niet verplicht is om dit in te vullen. Dat heb ik dus ook nooit gedaan en ik hoef nooit vooraf te betalen. De belastingdienst heeft in meer dan 15 jaar hier nooit moeilijk over gedaan, dus het zal wel goed zijn zo. Als je dan toch wat wilt invullen, dan kun je altijd €0 invullen. Zorg wel dat je een aanslag achteraf kan betalen.
Het is een schatting en de belastingdienst doet er echt niet veel mee. Als dat wel zo was zou de KvK mensen beter in moeten lichten, het gaat er alleen om of je in aanmerking komt BTW-plichtig te zijn of niet (dus BTW-nummer moet krijgen of niet).

En zelfs bij KvK krijg je adviezen die een beetje om te huilen zijn. Je wilt een bedrijf beginnen en beginnen ze over Marktplaats. Als ik producten 2-hands wilde verkopen (verlies draaien of voor dubbele prijs verkopen, dus niets verkoop) had ik daar wel gezeten, maar heb niet voor niets maanden eraan gewerkt om een shop te beginnen. Bij de KvK denken ze soms nog dat je zonder KvK-nummer gewoon bij groothandels kunt inslaan. Misschien in bepaalde branches, maar niet in mijn branche.