Welke beeldschermresolutie kies ik voor mijn website?

1
Zoals enkelen weten ben ik niet zo handig als velen van jullie met webdesign. Toch ben ik momenteel de website van mijn kapsalon aan het restylen. Nu wil ik deze site opnieuw gaan opzetten maar weet niet welk pixelformaat ik het beste kan kiezen. Mijn website is nu 1366 x 768 pixels. Maar door de vele breedbeeldschermen met vaak een hoge resolutie zou ik ook voor 1680 x 1050 pixels kunnen kiezen. Op de manier zoals ik deze website maak kan ik de site wel centreren maar niet laten aanpassen aan de juiste beeldschermresolutie. Alhoewel mijn website op mijn smartphone en bij sommige gebruikers van de nieuwste browsers wel keurig aangepast op de juiste beeldschermresolutie in beeld komt.

Weet iemand hoe dit allemaal werkt en welk pixelformaat ik het beste kan nemen voor een gemiddeld aantal PC, pad en smartphonegebruikers?

De verschillende beeldschermresoluties:

1024×768, 1280×1024, 1366×768, 1400×1050, 1680×1050 en 1920×1080

Re: Welke beeldschermresolutie kies ik voor mijn website?

3
Wat Ward zegt. Als jij jouw website 1680px breed gaat maken dan wordt jouw website totaal onbruikbaar op een tablet of zelfs al een laptop.

Probleem is alleen dat een responsive design wel een kleine technische kennis vereist, en ik geloof dat je nu alles in dreamweaver oid maakt?

Ik gebruik voor vrijwel al mijn websites Bootstrap als basis. Bootstrap heeft een ingebouwd grid-systeem wat het responsive maken van een website echt een stuk makkelijker maakt. Je hebt overigens veel meer van dit soort gridsystemen.

http://gumbyframework.com/
http://www.responsivegridsystem.com/

Re: Welke beeldschermresolutie kies ik voor mijn website?

4
Dat begrijp ik Ward. Maar ik zou niet weten hoe ik dat moet doen en wilde het voorlopig even houden bij het programma waar ik nu mee werk. Ik vroeg me gewoon af hoe het kan dat mijn website op sommige pads, smartphones en bij sommige browsers keurig strak in beeld komt en bij sommige browsers te klein of te groot.

Weet iemand hoe dat werkt met die browsers, pads en smartphones?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Welke beeldschermresolutie kies ik voor mijn website?

7
Op een 'desktop site' kun je ook eenvoudig via je smartphone browsen
Eigenlijk alleen als je niet horizontaal hoeft te scrollen. Het kan dan wel maar werkt minder vriendelijk.
Veel design gaat van vaste pixels uit. Als je dat niet doet gaan de meeste dingen wel goed. Plaatjes kunnen te groot worden. Maar dan heb je wel een heel klein scherm.
Zeker een site voor een kapsalon moet geen breedte vastzetten. Je hebt ook geen artikelen die je op de site verkoopt dus alles kan meeschalen.
Ik vroeg me gewoon af hoe het kan dat mijn website op sommige pads, smartphones en bij sommige browsers keurig strak in beeld komt en bij sommige browsers te klein of te groot.
Veel mobiele apparaten kunnen de breedte van (of gehele) website direct in beeld tonen (dit is een optie) Maar dan is het vaak niet te lezen. Staat de gsm ingesteld op pixels voor de website dan kan hij te groot zijn voor het scherm en zie je niet alles.
Een heel simpele website met tussen <body> en </body> alleen tekst zal altijd mooi schalen op elke schermresolutie. En dat kan je verder uitbreiden zodat het altijd goed schaalt.

Re: Welke beeldschermresolutie kies ik voor mijn website?

8
RicardoV schreef:Ik begrijp het nut van mobiele sites niet, ze zijn onhandig en vaak onpraktisch.
- Sommige websites zijn te zwaar om op een mobiel weer te geven. Desktop AdWords op iPhone = instant crash.
- Je hebt het probleem van de databundel. Een website van 1 mb is toch al 0,2% van mijn databundel.
- Overigens ben ik het wel eens dat het soms irritant is, bijvoorbeeld wanneer de mobiele website compleet flut is en de informatie die je nodig hebt enkel op de desktop site staat. Maar bij de website van een kapperszaak kan er volgens mij weinig mis gaan.

Re: Welke beeldschermresolutie kies ik voor mijn website?

9
Mobiele sites vind ik zelf ook irritant. Ik heb niet voor niets een prima smartphone waar ik zoveel kan in zoemen als ik wil. Het is dan wel belangrijk dat er op de betreffende website niet te veel leestekst staat.

Ik heb begin deze avond mijn kapsalon website wat aangepast naar grotere beeldschermen door een iets hogere beeldschermresolutie te gebruiken. Op smartphones en diverse pads en mini laptops zou mijn website gecentreerd en geheel leesbaar in beeld moeten komen. Alleen oudere browsers op oude XP pc's en nog ouder hebben een resolutie van 1024 x 768. En dat is te weinig om mijn website goed in beeld te krijgen.

http://www.kapsalonschoenmakers.nl

Re: Welke beeldschermresolutie kies ik voor mijn website?

10
Boordevolstijl.nl schreef:Mobiele sites vind ik zelf ook irritant. Ik heb niet voor niets een prima smartphone waar ik zoveel kan in zoemen als ik wil. Het is dan wel belangrijk dat er op de betreffende website niet te veel leestekst staat.

Ik heb begin deze avond mijn kapsalon website wat ....verhaal.. te krijgen.

http://www.kapsalonschoenmakers.nl
Hoe vaak schrijf je in dit stukje 'ik' ?

Het gaat erom wat je bezoeker ervan denkt
die misschien geen prima smartphone heeft
die een mobile site juist prettig vindt

Of ben je zelf precies representatief voor je doelgroep?
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Welke beeldschermresolutie kies ik voor mijn website?

12
Alleen oudere browsers op oude XP pc's en nog ouder hebben een resolutie van 1024 x 768.
Wat een misser. Ook de nieuwste pc's werken nog wel met 1024. Het hangt namelijk van het beeldscherm af en niet van de pc. Ook van de gebruiker die naar het scherm kijkt. Met wat slechtere ogen nemen ze geen super hoge resolutie ook al kan het beeldscherm dat wel aan.
Je moet je laten leiden door statistieken. Welke schermresoluties gebruiken je bezoekers?
Bij mij is 55% met een kleinere resolutie dan 1366×768. Dus als ik naar 1366 optimaliseer dan heeft meer dan de helft van mijn bezoekers een probleem. En als hun een probleem hebben, dan heb ik een probleem.

Re: Welke beeldschermresolutie kies ik voor mijn website?

14
Mijn website past zich voor zover ik weet aan aan de beeldschermen van diverse pads, minilaptops en smartphones. Dat zit nu eenmaal in die browsers. Dus dat probleem heb ik alvast niet. Daarnaast is mijn website die nu 1366 x 1000 pixels groot is nog prima leesbaar op een lagere resolutie van bijvoorbeeld 1024 x 768 pixels. De klant kan alle belangrijke tekst lezen zonder van links naar rechts te hoeven scrollen. Tarieven, openingstijden en vakanties. Meer hoeft mijn klant niet te weten.

Ik denk dus dat ik met een vast pixelformaat van 1366 x 1000 pixels prima zit.

Re: Welke beeldschermresolutie kies ik voor mijn website?

16
Responsive design is de toekomst.
Ik maak al jaren zakelijke websites en webwinkels voor diverse klanten en de meesten willen nu een responsive design. Voordeel van responsive is o.a. dat Google de site als 1 beschouwd en geen boete geeft voor kopiëren van dezelfde content.
Ander voordeel is dat je geen content hoeft aan te passen voor elke schermresolutie.


De mobiele versie blijft een uitdaging om te maken en deze zullen we steeds verder moeten ontwikkelen om functionaliteit en navigatie te verbeteren.

Re: Welke beeldschermresolutie kies ik voor mijn website?

17
Precies wat Jan de speelgoedboer zegt. Het gaat niet om wat 'jij' vindt, maar wat de gebruiker vindt.
Mijn website is sinds kort ook gelukkig responsief. Deze noodzaak zag ik nadat ik in mijn google analytics keek naar het bounce-percentage van gebruikers op mobiel en tablet. Dit was maar liefst 70% terwijl het op de desktop onder de 40% was. Je bounce percentage is het aantal mensen dat op de instappagina meteen weer je website verlaat. Met andere woorden, mensen die of per ongeluk op je site terecht zijn gekomen, of mensen die zich stuk irriteren aan het feit dat de website niet makkelijk navigeert vanwege het niet bij blijven met de nieuwe technologieën.

Het feit dat 'jij' niet voor niets zo'n dure smartphone hebt waarmee je eindeloos kan zoomen betekent niet dat 'ik' dat zo zie. Ik zelf heb een gruwelijk hekel aan zoomen.

Spijker je zelf eens bij over het internet gedrag van mensen, de gebruiker is lui, kritisch, veel-eisend, vindt hij niet snel wat hij zoekt, is hij weg. Je moet er vanuit gaan dat je gebruikers oer-dom zijn. En zelfs dan moeten ze zonder problemen kunnen vinden wat ze zoeken op je site.

Als jij een website van 1360 px breed hebt, en ik zou die bezoeken op de telefoon, je moet dan de enige zijn die wat ik zoek, heeft op het net wil ik jouw site gaan omspitten om het te vinden.

Ik zou graag de verminderingen van mijn bounce-percentage geven nadat ik mijn site geoptimaliseerd heb, maar dit is nog zo recent dat er nauwelijks verandering is. (4 a 5 dagen geleden)
Het percentage is wel verminderd met 1% procent tot nu toe.

Vergeet het 'ik' perspectief, want daar heb je helemaal niks aan.

Succes!
Arabische parfumolie & Alcoholvrije geuren
http://www.arabianscent.nl

Re: Welke beeldschermresolutie kies ik voor mijn website?

18
RicardoV schreef:En toch heb ik liever design A op mijn smartphone in tegenstelling tot design C.
Ik begrijp het nut van mobiele sites niet, ze zijn onhandig en vaak onpraktisch. Op een 'desktop site' kun je ook eenvoudig via je smartphone browsen.
Ik ben het overigens wel met je eens, het blijft natuurlijk een persoonlijke kwestie.
Overigens zie ik dat op 1 van mijn websites, waar ik de keuze geef voor een mobiele site of de "normale" site, dat bijna 30% de normale site wil zien.
* Handleiding voor de opzet van een WooCommerce webshop
* Deel 2: Producten versturen en verzendkosten berekenen binnen WooCommerce.

Re: Welke beeldschermresolutie kies ik voor mijn website?

19
Responsive is toch wel echt de key. Je kunt tegenwoordig eigenlijk geen website voor 1 beeldscherm maken. Met in veel gevallen 40% verkeer op mobiel en tablet is het verschil gewoon te groot met grote beeldschermen met meer dan 1600 pixels. Zonder responsive website ga je altijd een compromis zoeken wat zowel mobiel als groot beeldscherm niet ten volle benut. Dat is gewoon jammer en kost je uiteindelijk omzet.

Nu is een kapsalon website iets wat ik per definitie op zou zoeken op mijn tablet. Even snel de openingstijden bekijken, etc. Je zult echter niet veel conversie verliezen zolang de website maar bruikbaar is op je tablet. Dat die website niet direct responsive is maakt dus niet uit, kijk echter wel wat er gebeurt op je telefoon of op je tablet.

Voor een webwinkel is het iets anders. Kun je daar niet fijn op browsen, dan gaat de klant gewoon naar de concurrent waar het wel kan. Dus dat kost je gewoon geld aan het eind van de streep.

Zelf werk ik ook hard om alles zoveel mogelijk responsive te krijgen. Eigen websites zijn dit ook nog niet. Het is echter de toekomst dus ik zou je aanraden daar je kennis ook op te doen.

PS: Ward heeft het niet over een tweede mobiele site, maar over een responsive design wat zich aanpast aan het scherm. Dat is toch wat anders. Beide heeft daarin zijn eigen voordeel. Naar mijn gevoel gaat responsive echter toch de norm worden.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m