Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Roel123
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2014

Webshop plan, weinig ervaring.

22 mei 2014

Hallo,

Ik heb vrijwel geen ervaring met het onderhouden of starten van een webshop.
Momenteel volg ik een opleiding web development, hierdoor weet ik hoe ik een uitgebreide webshop kan maken en hoe ik deze hoog in de lijst van zoekmachines kan krijgen.
Op mijn stage heb ik verschillende webshops opgezet voor ondernemers, tot mijn verbazing was hun omzet hoger dan ik had verwacht, daardoor heb ik interesse om zelf ook een webshop te beginnen, natuurlijk weet ik dat het niet zo gemakkelijk is als het lijkt, maar het is het proberen waard.
Het probleem is dat ik nog maar een student ben en dus geen vetpot heb om te investeren...
Maar ik heb een idee waardoor ik dat niet hoef, alleen vraag ik mij af of dat volgens de wet mag en of dit zou kunnen gaan werken.
Een of meerdere contracten afsluiten met lokale winkels, en hun producten aanbieden op mijn webshop, zodra er een product wordt besteld zal de winkel dat product direct of via mij opsturen naar de koper, en zal ik het bedrag van het product (verzendkosten) uitbetalen aan de winkel, als dit goed zou lopen zou ik na een tijd een deel van de omzet die de winkel maakt via mijn webshop kunnen eisen, of een vast bedrag per maand.

Dit is slechts een idee, en ik zal vast niet de eerste zijn , maar ik vraag mij af in hoe verre het mogelijk is.
Met vriendelijke groet,
Roel
 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: Webshop plan, weinig ervaring.

22 mei 2014

Lijkt mij een prima plan; en zie niet in waarom het niet kan.

Vraag is waarom winkels dit zouden doen, en hoe je dit logistiek gaat doen.
Ga je bij alle winkels langs om de bestellingen op te halen; naar jouw locatie te brengen, in te pakken, en vervolgens te versturen?

Je moet rekening houden met verzendtijd en kosten. Men wil niet wachten, dus je zou vrijwel dagelijks langs de winkels moeten rijden.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
 
Roel123
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2014

Re: Webshop plan, weinig ervaring.

22 mei 2014

Bedankt voor de reactie.

Om te beginnen voeg ik slechts een winkel toe aan de webshop als dat lukt, deze winkel zal ik dan zo dicht mogelijk uit de buurt zoeken, zodat ik op het begin de producten zelf ophaal, inpak en verstuur naar een bezorgdienst, als er na loop van tijd meer wordt verkocht via de webshop zal ik misschien het verpakkingsmateriaal achterlaten bij de winkel en het hunzelf laten inpakken, en het laten ophalen door een bezorgdienst, dit zal natuurlijk alleen werken als er veel verkocht wordt waardoor het voor de winkel ook de moeite waard is om dit zelf te doen.

Alleen wat ik mij afvraag is hoeveel winst een winkel gemiddeld maakt op een product, is dit 10% of is dit eerder 30%?
Als dit slechts 10% is, en ik daar dan ook nog eens 5% van wil hebben als het via mij webshop verkocht wordt, is het waarschijnlijk niet interessant voor een winkel.
 
i-mobile
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 februari 2012

Re: Webshop plan, weinig ervaring.

22 mei 2014

Goedemiddag Roel,

Marge op producten is sterk afhankelijk van de branche. Kleding misschien wel 200%, computers wellicht een 10%. Ik denk dat als je winkels opzoekt in de buurt die geen website hebben maar dat wel zouden willen je een kans van slagen hebt. Jij maakt de winkel in de huisstijl van die winkel, met enkel producten van die winkel en pakt een royalty per verkocht product. Dat zou een win win kunnen zijn. Als je een webwinkel ontwerpt in je eigen stijl en daar tal van producten verkoopt en die ophaalt bij winkels in de buurt ben je gewoon aan het dropshippen en lijkt me totaal oninteressant voor deze zaken. Maar dat is hoe ik er tegen aan kijk hoor. Laat je niet weerhouden en ga je eigen weg wat dat betreft. Welke regio zit je?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: Webshop plan, weinig ervaring.

22 mei 2014

Ja de winstmarge is erg belangrijk; en ook flink variabel per markt.

Een winkel zal dit niet zo snel open en bloot met je delen (denk ik). Het kan varieren van 2% tot 300%.

Je zou wat onderzoek kunnen doen naar die markt. Probeer contact te krijgen met een leverancier en kijk eens voor hoeveel zij de producten verkopen. Vergelijk dit met de prijs in de winkel en je ziet het verschil. Houd dan nog rekening met een allerlei andere onkosten die de winkel natuurlijk nog heeft en moet meenemen in zijn winstmarge.

Belangrijk gaat zijn dat je betrouwbaar overkomt voor de winkel; en met name, wat gaat er gebeuren als je succesvol bent? Heeft deze winkel zichzelf dan eruit gewerkt? Wordt jij zijn grootste concurrent?
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
 
Roel123
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2014

Re: Webshop plan, weinig ervaring.

22 mei 2014

Bedankt voor de reacties.

Ik zou inderdaad een website kunnen maken voor enkel een winkel, maar dan wordt het een heel ander verhaal, dan ga ik (wat heel veel andere bedrijven doen) een webwinkel maken, en daar eenmalig een bedrag aan verdienen en eventueel onderhoudskosten, dit kan natuurlijk ook, maar ik denk dat als een winkel dat zou willen zij dat allang hadden gedaan omdat er enorm veel aanbod is.
Wat ik juist wil is geen kosten berekenen over de website en hosting voor de winkel, maar een deel van de winst berekenen, hierdoor is het eigenlijk altijd een win win situatie, aangezien de winkel niets verliest als de webshop niet slaagt, maar wel winst maakt als de webshop wel slaagt.
Eigenlijk het enigste dat de winkel moet doen, is de producten beschikbaar stellen.
Ik ben wel nog aan het twijfelen hoeveel ik ga doen, en hoeveel ik de winkel laat doen, naarmate er meer producten van verschillende winkels op mijn webshop komen zal ik het op gegeven moment niet meer bij kunnen houden, daarom ga ik misschien een paneel maken waarop winkels zelf producten kunnen toevoegen en wijzigen.

Het liefst maak ik enkel een webshop voor enkel een of twee winkels, en dat ik dan zelf alles doe, alleen dan denk ik dat ik er relatief weinig aan overhoud.
 
Roel123
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2014

Re: Webshop plan, weinig ervaring.

22 mei 2014

Ik heb nog even nagedacht, en ik vraag me af of dit idee wel wat wordt, en daarom wil ik ook de optie open houden om een webshop te beginnen direct via een leverancier, dus zonder winkel, zoals de meeste webshops, alleen ik vraag mij af hoeveel dit ongeveer gaat kosten, hoeveel voorraad moet ik inkopen. Het gaat om een webshop voor hengelsport, dit zijn relatief duren producten.
Hieronder is een van de leveranciers die ik heb gevonden;

http://www.albatroshengelsport.com/

Ik verwacht niet dat leveranciers mij producten voorschieten, dus zal ik wss klein moeten beginnen, met enkel een categorie en deze steeds verder uitbreiden naarmate ik meer winst maak.
Of moet ik investeerders gaan zoeken?
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Webshop plan, weinig ervaring.

22 mei 2014

Dat hangt van de eisen van je leverancier af. Kun je lisse producten komen, of heb je een minimale afname (per product of totaal)? Als jeleverancier los verkoopt en snel kan leveren kun je ook een dag extra levertijd aan te houden en pas bij je leverancier bestellen als een product verkocht is.

Verkopen vanuit lokale winkels zie ik niets in. De winkel pakt al teveel marge om op internet nog voor een goede/realistische prijs te kunnen verkopen.
 
Roel123
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2014

Re: Webshop plan, weinig ervaring.

22 mei 2014

Dat hangt van de eisen van je leverancier af. Kun je lisse producten komen, of heb je een minimale afname (per product of totaal)? Als jeleverancier los verkoopt en snel kan leveren kun je ook een dag extra levertijd aan te houden en pas bij je leverancier bestellen als een product verkocht is.

Verkopen vanuit lokale winkels zie ik niets in. De winkel pakt al teveel marge om op internet nog voor een goede/realistische prijs te kunnen verkopen.
Daar zit wat in, alleen ik denk dat je niet makkelijk een leverancier vindt die losse producten verkoopt en snel levert, want dan gaan consumenten daar toch ook bestellen? Aangezien dat normaal gesproken goedkoper is.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Webshop plan, weinig ervaring.

22 mei 2014

Daar zit wat in, alleen ik denk dat je niet makkelijk een leverancier vindt die losse producten verkoopt en snel levert, want dan gaan consumenten daar toch ook bestellen? Aangezien dat normaal gesproken goedkoper is.
Ja, die zijn er wel, alleen moet je even goed zoeken. Er zijn groothandels waar je met pasje naar binnen kunt lopen en dan een kar kunt volladen met losse stuks.

Maar ik denk wel dat je duidelijk voor ogen moet hebben wát je wilt gaan verkopen, bijvoorbeeld omdat je daarvan kennis hebt of er veel affiniteit mee hebt.

Deze week een webwinkel in onderbroeken beginnen en volgende week eentje in lampenkappen enkel en alleen omdat je daarvoor toevallig een leverancier hebt gevonden, is meestal geen goed idee.
 
ngeersing
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 januari 2014

Re: Webshop plan, weinig ervaring.

22 mei 2014

Roel,

Het idee wat je hier noemt heeft iemand hier in de buurt ook een tijdje geleden uitgevoerd.
De website kun je vinden via http://www.onlinedorp.nl. Hoe de zaken lopen weet ik echter niet.

Meerdere winkels uit het dorp Roden zijn aangesloten bij deze webshop.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Webshop plan, weinig ervaring.

22 mei 2014

Roel,

Het idee wat je hier noemt heeft iemand hier in de buurt ook een tijdje geleden uitgevoerd.
De website kun je vinden via http://www.onlinedorp.nl. Hoe de zaken lopen weet ik echter niet.

Meerdere winkels uit het dorp Roden zijn aangesloten bij deze webshop.
Dan wonen we in hetzelfde dorp :D
 
Roel123
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2014

Re: Webshop plan, weinig ervaring.

22 mei 2014

Roel,

Het idee wat je hier noemt heeft iemand hier in de buurt ook een tijdje geleden uitgevoerd.
De website kun je vinden via http://www.onlinedorp.nl. Hoe de zaken lopen weet ik echter niet.

Meerdere winkels uit het dorp Roden zijn aangesloten bij deze webshop.
Dat is inderdaad meer in de richting wat ik van plan was, en dit is misschien nog een beter idee dan dat ik zelf had.
Nu is het waarschijnlijk zo, dat winkels op die website worden toegevoegd, en vervolgens hun producten daarop kunnen verkopen, en zelf kunnen zien wat er gekocht is zodat ze het zelf kunnen opsturen (denk ik), dat is een mooi idee, ik houdt het in mijn achterhoofd.
 
ngeersing
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 januari 2014

Re: Webshop plan, weinig ervaring.

22 mei 2014

Volgens mij verstuurd onlinedorp de bestelling. Of ze het bij de betreffende winkel ophalen of dat de winkel het naar onlinedorp brengt weet ik niet.

@henk-k klein wereldje :wink:
 
Ludger
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 juli 2012

Re: Webshop plan, weinig ervaring.

22 mei 2014

Ik heb nog even nagedacht, en ik vraag me af of dit idee wel wat wordt, en daarom wil ik ook de optie open houden om een webshop te beginnen direct via een leverancier, dus zonder winkel, zoals de meeste webshops, alleen ik vraag mij af hoeveel dit ongeveer gaat kosten, hoeveel voorraad moet ik inkopen. Het gaat om een webshop voor hengelsport, dit zijn relatief duren producten.
Hieronder is een van de leveranciers die ik heb gevonden;

http://www.albatroshengelsport.com/

Ik verwacht niet dat leveranciers mij producten voorschieten, dus zal ik wss klein moeten beginnen, met enkel een categorie en deze steeds verder uitbreiden naarmate ik meer winst maak.
Of moet ik investeerders gaan zoeken?
Ik heb wel eens gehoord dat de hengelsport branche vrij gesloten is, dus ik betwijfel of je daar zomaar tussen komt indien je niet veel in één keer wilt afnamen. Volgens eisen ze ook vaak dat je een fysieke winkel hebt.

Zie: http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic. ... ort#p52193
 
Roel123
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2014

Re: Webshop plan, weinig ervaring.

23 mei 2014

Ik heb nog even nagedacht, en ik vraag me af of dit idee wel wat wordt, en daarom wil ik ook de optie open houden om een webshop te beginnen direct via een leverancier, dus zonder winkel, zoals de meeste webshops, alleen ik vraag mij af hoeveel dit ongeveer gaat kosten, hoeveel voorraad moet ik inkopen. Het gaat om een webshop voor hengelsport, dit zijn relatief duren producten.
Hieronder is een van de leveranciers die ik heb gevonden;

http://www.albatroshengelsport.com/

Ik verwacht niet dat leveranciers mij producten voorschieten, dus zal ik wss klein moeten beginnen, met enkel een categorie en deze steeds verder uitbreiden naarmate ik meer winst maak.
Of moet ik investeerders gaan zoeken?
Ik heb wel eens gehoord dat de hengelsport branche vrij gesloten is, dus ik betwijfel of je daar zomaar tussen komt indien je niet veel in één keer wilt afnamen. Volgens eisen ze ook vaak dat je een fysieke winkel hebt.

Zie: http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic. ... ort#p52193

Inderdaad, dit topic had ik ook gelezen ja, daarom vraag ik me af of het allemaal gaat lukken, maargoed anders zoek ik een ander product.
Ik ben voorlopig nog zoet met het maken van de webshop waar veel tijd in gaat zitten.
 
Gebruikersavatar
Whutnut
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 maart 2014

Re: Webshop plan, weinig ervaring.

24 mei 2014

Nearshop.be is een gelijkaardig concept in België.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht