Oneerlijke concurrentie

1
Hallo,

ik ben volstrekt nieuw hier. Ik ben hier terecht gekomen omdat ik met iets zit wat ik zo ontzettend oneerlijk vind dat ik meende dit voor te moeten leggen aan de mensen die al langer in deze wereld meedraaien.
Op die manier bedacht ik dat er vast en zeker een forum voor webshops zou zijn en dat bleek inderdaad het geval.

Ik draai nu een jaar een webshop in geheugenartikelen. Ik weet dat er daar veel meer van zijn, maar toch doe ik een poging en ik moet zeggen (tot op heden) niet onverdienstelijk.

Ik heb nu echter te maken met een groothandel / distributeur in een bepaald A-merk geheugenkaarten, die m.i. niet bepaald eerlijk zaken doet.
Deze groothandel / distributeur - of in ieder geval een medewerker daarvan (zoon van de eigenaar van de groothandel / distributeur) - runt een online webshop en verhandelt daar de geheugenkaarten voor (om en nabij) de groothandelsprijs.
Bovendien promoot hij deze producten op tweakers.net en - uiteraard - drukt hij concurrenten op die manier uit de markt.
De webshop is (bijna) altijd goedkoper dan alle concurrenten en heeft bovendien zicht op voorraden, prijswijzigingen en voornemens van de fabricant van de geheugenkaarten.

Ik heb inmiddels de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gevraagd om raad. Je snapt 'm al: zij kunnen niets doen (is gewoon een te kleine zaak voor hen).

Feit blijkt dat wij en mijn directe (maar eerlijke concurrenten) gewoon langs de kant staan en niets kunnen uithalen. Althans dat is de positie waar wij nu staan.

Vraag aan jullie: Is hier iets aan te doen? Mag de online webshop, die aantoonbaar gelieerd is aan de groothandel / distributeur, op deze wijze artikelen verkopen?
Het blijft overigens bij hen niet beperkt tot geheugenkaarten, maar vele andere computerartikelen worden door hen verkocht en daar wordt door hen hetzelfde gehandeld.

Overigens: de groothandel / distributeur en de online webshop hebben hetzelfde KVK-nummer en hetzelfde adres.
Ik heb hen inmiddels benaderd en zij geven aan hier geenszins kwaad in te zien.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie(s).

3
Helaas, het gebeurd vaker inderdaad. Voor een groothandel is de winkel niet zo belangrijk meestal. Het gaat ze niet altijd om de winst, meer om te zien wat klanten reageren, de klant te begrijpen, weten waar hun klanten mee te maken krijgen, en om gewoon hun volume of opslag wat beter onder controle te kunnen houden.

Ze kunnen enorm scherp zijn. De groothandel prijs is hun verkoopprijs dus daar maken ze al voldoende winst op. Gooi daar 1-2% bovenop en ze vinden het al snel prima. Een prijs die voor jou niet oke is.

Toch is dit volstrekt handel en eerlijk. Ik raad je aan er niet te druk om te maken. Gooi het niet op de prijs maar probeer in kwaliteit te winnen. Maak een betere, vriendelijkere winkel. Adverteer op andere plaatsen dan zij en probeer je niche te vinden. Tweakers kun je misschien even vergeten maar als je nou via Google gaat adverteren? Of Yahoo? Of computerbladen?

Probeer kwaliteit te leveren, meer informatie bij produkten etc. De groothandel haalt vast niet de hele markt binnen! Succes.

4
Dit zal in de toekomst meer toenemen dat groothandels zelf winkels gaan lanceren wat je kunt doen is om zelf te importeren alleen te doen of met nog een paar andere webshop houders importeer je uit china kan je ook een gedeelte voor je webwinkel houden en het andere goedkoop door verkopen voor de handel ik heb zelf ook de pest aan groothandels die dit doen daarom zullen collegas die webwinkels runnen zelf met oplossingen moeten kopen om de handel rechstreeks in te kopen bv zoek 5 a 8 collegas en koop gezamelijk in, eigenlijks zouden zulke groothandels door ondernemers geboycot moeten worden niet meer bij ze inkopen meschien een forum te beginnen met feedback voor groothandels.
Waarop dan een zwarte lijst komt met zulke groothandels.

groetjes Scandie
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

5
Ik heb al in die richting zitten denken.
Ik ben er al uit qua invoerrechten en omzetbelasting.
Dat heb ik inmiddels geregeld.
Nu nog het probleem van de zogeheten paralelle import oplossen.

Ik vind het zo ontzettend laag van de groothandel(s) dat ze dit doen. Ik ben het met je eens: het zal gaan toenemen. Is lekker dubbelop verdienen tenslotte.
In dit verband snap ik de leveranciers ook niet helemaal. Ik heb het bij een leverancier gemeld, maar die doet er ook gewoon niets mee. Het lijkt een kringetje van bekenden onder elkaar.

Enfin, men zal nog bedrogen uitkomen, maar daarover later meer.

Mochten zich al collega's geroepen voelen een inkoopcombinatie te starten dan hoor ik het graag.

scandie schreef:Dit zal in de toekomst meer toenemen dat groothandels zelf winkels gaan lanceren wat je kunt doen is om zelf te importeren alleen te doen of met nog een paar andere webshop houders importeer je uit china kan je ook een gedeelte voor je webwinkel houden en het andere goedkoop door verkopen voor de handel ik heb zelf ook de pest aan groothandels die dit doen daarom zullen collegas die webwinkels runnen zelf met oplossingen moeten kopen om de handel rechstreeks in te kopen bv zoek 5 a 8 collegas en koop gezamelijk in, eigenlijks zouden zulke groothandels door ondernemers geboycot moeten worden niet meer bij ze inkopen meschien een forum te beginnen met feedback voor groothandels.
Waarop dan een zwarte lijst komt met zulke groothandels.

groetjes Scandie