Gratis verzend bij bestelling X bedrag, deels geretourneerd

1
Ik heb een vraag; ik bied gratis verzendkosten aan boven een bepaald bedrag. Nu merk ik dat er mensen een aantal dingen bestellen zodat ze hieraan voldoen. Dan retourneren zij de meeste artikelen op 1 of 2 stuks na. Dit kost mij verzendkosten voor een pakket. Kan ik in de voorwaarden opnemen dat als zij dit doen ik alsnog een deel van de verzendkosten kan rekenen? Dit is voor mij een flinke kostenpost.

Re: Gratis verzend bij bestelling X bedrag, deels geretourne

3
Je mag geen kosten in rekening brengen bij retouren dus dat kan je waarschijnlijk niet doorvoeren.

Je zou je verlies kunnen nemen, wat de eenvoudigste optie is.

Een andere, ingewikkeldere maar misschien wel mooie oplossing, is dat je korting op de producten geeft bij een bepaald bedrag. Je geeft dan boven een bepaald bedrag een korting die gelijk is aan de verzendkosten, welke je evenredig over alle artikelen verspreidt. Reken je bijvoorbeeld 10 euro verzendkosten en bestelt iemand 4 artikelen, dan geef je op elk artikel bijvoorbeeld 2,50 euro korting. Nog mooier is als je de verzendkosten procentueel verdeelt over de bedragen van de producten. Bestelt iemand 1 artikel van 50 euro en 2 artikelen van 25 euro, dan geef je 5 euro korting op het 50 euro product en 2,50 euro korting op de twee andere artikelen.

Daardoor blijven de verzendkosten op de factuur staan waardoor je daar niet (volledig) voor hoeft op te draaien als de bestelling gedeeltelijk teruggestuurd wordt.

Re: Gratis verzend bij bestelling X bedrag, deels geretourne

4
Wouter Hol schreef:Je mag geen kosten in rekening brengen bij retouren dus dat kan je waarschijnlijk niet doorvoeren.
Als consument A voor €50 besteld, waarbij 2 artikelen van €10 en 1 van €30,- en Maris hanteert gratis verzending boven €30 euro waardoor de koper gratis verzending geniet maar vervolgens voor €40 retourneert en 1 artikel houdt, dan kunnen die verzendkosten gewoon in rekening gebracht worden.

Dus stel verzendkosten zijn normaal €5,- en koper retourneert voor €40, dan krijgt de koper €35 retour. Want voor 1 artikel van €10 moet de koper €5 verzendkosten betalen. Dat zijn niet zo zeer kosten voor retourneren mijn inziens maar gewoon kosten die de koper anders ook had moeten betalen wanneer hij/zij voor €10 zou bestellen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Gratis verzend bij bestelling X bedrag, deels geretourne

6
Tijdje geleden was hier ook een discussie over (vanuit mijzelf:P):

http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?f=29&t=12356

Zelf ik heb in mijn algemene voorwaarden opgenomen dat wanneer men retour stuurt en het bedrag komt dan onder de gratis verzendkosten grens dat het dan wordt ingehouden op het retourbedrag.

Dit is met name om misbruik te voorkomen zoals jij omschrijft. Als dit niet systematisch gebeurd is het vaak makkelijker (en sneller, dus goedkoper) om het geld gewoon terug te storten.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Gratis verzend bij bestelling X bedrag, deels geretourne

7
Is deze constructie die klanten zouden gebruiken niet onlogisch??
een klant besteld voor bijv. €100,- om voor gratis verzending in aanmerking te komen. Vervolgens stuurt hij voor €30,- aan goederen terug.
Voor deze terug zending betaald de klant toch zelf de verzendkosten??

Dus wat schiet diegene er mee op om meer te bestellen zodat het gratis wordt bezorgt om vervolgens te betalen voor een gedeelte terug te sturen (kosten voor retour hoef je immers niet te vergoeden)? of ben ik nu gek?

Re: Gratis verzend bij bestelling X bedrag, deels geretourne

8
pauwke schreef:Is deze constructie die klanten zouden gebruiken niet onlogisch??
een klant besteld voor bijv. €100,- om voor gratis verzending in aanmerking te komen. Vervolgens stuurt hij voor €30,- aan goederen terug.
Voor deze terug zending betaald de klant toch zelf de verzendkosten??

Dus wat schiet diegene er mee op om meer te bestellen zodat het gratis wordt bezorgt om vervolgens te betalen voor een gedeelte terug te sturen (kosten voor retour hoef je immers niet te vergoeden)? of ben ik nu gek?
Als de retourzending in een envelop past dan kan het zijn dat het goedkoper is om de producten terug te sturen.

De punten die aangevoerd zijn door RicardoV, Droomjuweeltjes en GoedeShampoo kan ik begrijpen. Sterker nog, vroeger -toen wij nog veel hogere verzendkosten rekenden- deden wij dat ook.

Echter kan het ook uitgelegd worden als dat je kosten in rekening brengt voor retourzendingen, en dat mag dan weer niet. Op de factuur staat immers dat de verzendkosten 0 euro waren.

Zelf bekijk ik het positief; voor hetzelfde geldt hadden ze alles teruggestuurd. Dan had jij ook de eventueel aan jouw betaalde verzendkosten terug moeten storten en had je 0 euro omzet terwijl je wel kosten gemaakt heb. Nu heb je in elk geval nog (een deel van) je omzet behouden.