Advies gevraagd mbt inrichting contactpagina

1
Hallo allemaal,
wij zijn bezig met een website (creatief / kunst) die een aantal doelen dient.

Het moet een etalage worden waar voorbeelden te vinden zijn van custom made opdrachten
- denk aan canvas, zelf gemaakte geschenken etc.
Hierdoor moeten potentiele klanten bewogen worden om een opdracht te plaatsen via een contactformulier of per telefoon.

Hiernaast zijn er een klein aantal unieke items te koop (oplage altijd 1),
welke kunnen worden besteld. Hier ligt niet de nadruk op. Er is geen mogelijkheid tot betalen met Ideal oid, en deze komt er ook niet. Reden is dat we er vanuit gaan hooguit 5 opdrachten per maand te kunnen doen.

Zie het dus maar als een soort kunsthandel.

Nu is mijn vraag, wat zijn we wettelj verplicht om op de site aan informatie te geven?

Vermeld worden ieg:
- Contactformulier
- Mailadres
- Telefoonnummer
- KvK nummer

Met het vestigingsadres hebben wij echter veel moeite, aangezien dit ook ons woonadres is.
Nu weet ik dat een webwinkel dit verplicht is,
maar zijn wij dit aangezien dit niet onze prioriteit heeft en de site daar ook niet op is ingericht.

Ik hoop dat jullie ons wat duidelijkheid kunnen geven,
Groeten, Bor

Re: Advies gevraagd mbt inrichting contactpagina

3
Voor elke zakelijke website, webshop of niet, is het van belang dat klanten weten met wie zij zaken doen. Daartoe moet je onder andere KvK-nummer én btw-identificatienummer noemen. Het is nu juist van belang dat je niet compleet anoniem, stiekem of verborgen opereert, maar open.

Via KvK- en btw-nummer (en vaak ook de whois van de domeinnaam) is het vestigingsadres eenvoudig te achterhalen. Daarom zou ik daar praktisch redeneren en het gewoon meteen zelf vermelden.
StoreCore.io

Re: Advies gevraagd mbt inrichting contactpagina

4
Het niet-vermelden van een adres of het verstoppen achter een postbus is iets uit 2004. Op het hedendaagse internet verkoop je geen reet als je niet enige openheid geeft over je business.

Sterker nog, ik zou een foto van jezelf erbij zetten met een product in de hand. Dat wekt vertrouwen. Een adres heeft echt geen nadelen hoor, mensen komen je heus niet opzoeken, zeker als je erbij zet 'geen bezoekadres'.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Advies gevraagd mbt inrichting contactpagina

5
Bedankt voor de adviezen!

Vanzelfsprekend is het voor de transparantie belangrijk om openheid van zaken te geven.
Ik zou er dan ook geen probleem mee hebben om de vestigings plaats en kvk te vermelden,
mij gaat het er puur om dat wij zonder noodzaak (wet) liever niet ons volledige adres direct online hebben staan.

- Ja, ik weet dat dit met twee klikken bij kvk te zien is, het is meer de gedachte ;)

Re: Advies gevraagd mbt inrichting contactpagina

6
Vooral de term "etalage" uit je vraag is hier wat twijfelachtig. Als je via die "etalage" direct aan consumenten verkoopt, moet je je adres vermelden. Ook een verkoop per e-mail of telefoon geldt bij zo'n "etalage" als een koop op afstand.

Is er echter helemaal geen sprake van een koop op afstand, dan is je adres vermelden inderdaad niet verplicht.
StoreCore.io

Re: Advies gevraagd mbt inrichting contactpagina

7
Etalage: uitstalling van eventuele mogelijkheden mbt het eindprodukt zonder "koop nu" mogelijkheid
(met uitzondering van 1 kleine pagina waar "samples" worden aangeboden, producten die zijn gemaakt om mogelijkheden te tonen)

Route:
Klant oriënteert zich via site op de mogelijkheden,
neemt contact op over specifieke wensen via mail of tel,
samen met klant (in persoon, via mail of tel) wordt besloten wat het product moet gaan worden,
klant geeft goedkeuring en betaald via overschrijving of cash,
product wordt gemaakt en geleverd.

Re: Advies gevraagd mbt inrichting contactpagina

8
De Wet Koop op Afstand geldt ook voor maatwerk. Daarmee ben je er dus niet.

Houden we alleen nog het koopproces over. De koopovereenkomst komt niet via een webwinkel tot stand, maar wel via e-mail en/of telefonisch. Ook daarvoor geldt echter de Wet Koop op Afstand.
Stichting De Ombudsman schreef:De Wet koop op afstand geldt als u een product of dienst koopt, terwijl er geen fysieke winkel is waar u het product kunt bekijken of over de dienst kunt overleggen, bijvoorbeeld als u via internet of de telefoon een koopovereenkomst of leveringscontract afsluit.
Geschilonline.nl schreef:Bij koop op afstand is er geen fysiek contact tussen de verkoper en koper van een product. Bij koop op afstand wordt er van huis uit een product aangeschaft, via een catalogus, internet of telefonisch. Hierdoor moet u afgaan op hetgeen u leest of verteld wordt. Om de consument bescherming te geven bij koop op afstand, bestaat sinds 2001 de Wet Koop op Afstand.
Kortom, ik denk dat in jouw geval de Wet Koop op Afstand onverkort van kracht is en je dus aan de bijzondere verplichtingen daarvoor moet voldoen, waaronder het vermelden van je volledige adres.
StoreCore.io

Re: Advies gevraagd mbt inrichting contactpagina

10
Bor schreef:Bedankt voor de adviezen!

Vanzelfsprekend is het voor de transparantie belangrijk om openheid van zaken te geven.
Ik zou er dan ook geen probleem mee hebben om de vestigings plaats en kvk te vermelden,
mij gaat het er puur om dat wij zonder noodzaak (wet) liever niet ons volledige adres direct online hebben staan.

- Ja, ik weet dat dit met twee klikken bij kvk te zien is, het is meer de gedachte ;)
En als simpel denkende klant denk ik dan: Geen adres? Dan moet die persoon iets te verbergen hebben. Ik wil weten met wie ik zaken doe zonder daar een lastige weg voor te bewandelen.

Re: Advies gevraagd mbt inrichting contactpagina

12
Zelf komen we veel webwinkels tegen die of geen telefoonnummer of geen adres willen vermelden. Naar ons idee is een adres echter verplicht, voor een telefoonnummer geldt dit niet expliciet, maar er moet wel een directe contactmogelijkheid zijn naast e-mail. Dan kom je al snel bij een telefoonnummer uit, vandaar dat we dit als webwinkel verplichten. Ligt je hosting een keer plat, dan is er toch nog een manier om de webwinkel te bereiken. Zo is het al vaker voorgekomen dat een e-mail van een webwinkel niet werkte zonder dat de webwinkel dit door had. Zonder telefoonnummer hebben klanten dan geen manier om je hierop te wijzen, als ze al zo behulpzaam zijn om dat te doen.

Wat ik dus zou zeggen, plaats gewoon de volgende informatie minimaal op je contactpagina:
- Bedrijfsnaam
- Adres
- Telefoonnummer
- E-mail
- KVK
- BTW nummer

Die laatste staat bij eenmanszaken gelijk aan je BSN nummer. Dat is gewoon erg dom geregeld door de belastingdienst, omdat je daarmee dus verplicht ben je BSN publiek te communiceren.

In verband met conversie zou ik aanraden daarnaast je contactpagina uit te rusten met:
- Contactformulier
- Een foto van je pand (mits aanwezig)
- Een foto van jezelf (bij kleiner bedrijf) of van je medewerkers

Deze foto's boosten echt het klantvertrouwen en doen je conversie stijgen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m