Verkopen per maand (trends)

1
Hallo webwinkelforum,

Wij hebben een redelijk grote webshop in kinder- en dameskleding. Nu is kleding traditioneel een branche waar je van maand tot maand behoorlijke verschillen in de omzet kunt verwachten. maart/april en september/oktober zijn de drukste maanden en hartje zomer is het minste.

Nu vroeg ik mij af hoe zich dat bij jullie verhoudt? Natuurlijk laat ik jullie als eerste mijn omzetten weten maar dan uitgedrukt in procenten. Een gemiddelde maand (gerekend over een heel jaar) zou 100% zijn.

Juni 2013 - 102%
Juli 2013 - 77%
Augustus 2013 - 83%
September 2013 - 146%
Oktober 2013 - 102%
November 2013 - 98%
December 2013 - 84%
Januari 2014 - 87%
Februari 2014 - 89%
Maart 2014 - 127%
April 2014 - 117%
Mei 2014 - 111%
Juni 2014 - 82%
Juli 2014 - 63% (doorgerekend)

Daarbij wil ik nog opmerken dat we qua aantal bezoekers nog steeds stijgende zijn maar dat de conversie langzaam terugloopt van circa 2.4% in 2011 en 2012 naar 1.75% tot nu toe dit jaar.

Ik hoor graag hoe zich dit bij jullie (en natuurlijk dan liefst andere kleding shops) verhoudt?

gr. Dave

Re: Verkopen per maand (trends)

2
Het ligt natuurlijk heel erg aan het type product wat je verkoopt maar wat ik bij mijn eigen situatie tegenkom is dat ik de meeste bestellingen krijg in het weekend en ook vaak in de avond. Ik verkoop gadgets.
Wilt u meer omzet en klanten via onafhankelijke klantbeoordelingen. Het is makkelijk en gratis via het: Feedbackplatform

Re: Verkopen per maand (trends)

3
Als je het exact wilt weten, zou je je cijfers kunnen vergelijken met de CBW-MITEX Modemonitor.

Ik zie zelf niets verontrustends in je cijfers. De jaarbijdrage per maand fluctueert inderdaad tussen grofweg 6% en 10% (wat wil zeggen dat je in dalen een maandomzet kunt hebben die maar 6% van de jaaromzet is).

Verder zijn de zomermaanden inderdaad slappe perioden in veel branches en wordt die slappe periode voorafgegaan door een vakantiegeldpiek in mei.

Vraag je het om een specifieke reden?
StoreCore.io

Re: Verkopen per maand (trends)

4
Het ligt natuurlijk heel erg aan het type product wat je verkoopt maar wat ik bij mijn eigen situatie tegenkom is dat ik de meeste bestellingen krijg in het weekend en ook vaak in de avond. Ik verkoop gadgets.
Wilt u meer omzet en klanten via onafhankelijke klantbeoordelingen. Het is makkelijk en gratis via het: Feedbackplatform
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Verkopen per maand (trends)

5
Ook wij krijgen de meeste orders in het weekend, doordeweeks vooral 's avonds en 's morgens.
Van lunch tot na avondeten tijd is het wat rustiger doordeweek. Lijkt mij ook allemaal gelden voor vrijwel iedere webshop.

Wij zijn ook niet ongerust, we zitten al bijna 30 jaar in de mode branche dus dat op en af verhaal is ons zeker bekend.
Toch zou het mij interesseren of dit bij andere mode shops minder, meer of vergelijkbaar fluctueert en of andere shops
ook een daling in conversie % ervaren (dat gaat dan om shops die al meerdere jaren draaien).

gr. Dave

Re: Verkopen per maand (trends)

6
Hoi Dave,

Wij zitten met de verkoop van sieraden (mode accessoires) in de 'sub-branche' van mode en kleding, het is wel grappig om te zien dat de piekmomenten erg verschillen!

Juni 2013 - 102% > 74%
Juli 2013 - 77% > 74%
Augustus 2013 - 83% > 85%
September 2013 - 146% > 90%
Oktober 2013 - 102% > 83%
November 2013 - 98% > 122%
December 2013 - 84% > 219%
Januari 2014 - 87% > 120%
Februari 2014 - 89% > 103%
Maart 2014 - 127% > 89%
April 2014 - 117% > 86%
Mei 2014 - 111% > 133%
Juni 2014 - 82% > 91%

Over de afgelopen 5 jaar vergeleken hebben wij in December een duidelijke piek, met een aanloop in November en een afloop in Januari, daarnaast een vaste piek in Mei of Juni.

Gr. Mick

Re: Verkopen per maand (trends)

7
Hoi Mick,

Als ik je percentages van juni t/m juni bij elkaar optel kom ik op 1369, dat zou ~1300 moeten zijn
dus daar is iets misgegaan.

Het lijkt dat jullie producten duidelijk meer "kado" artikelen zijn met pieken rond kerst en moederdag.

gr. Dave

Re: Verkopen per maand (trends)

9
bij google kun je handig zoeken op woorden en kijken wat het zoekvolume is. google geeft dan ook het zoekvolume per maand aan.

Ik denk dat je aan de hand van die zoekvolumes ook goede conclusies kan trekken betreft de verkoop van dat product