Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Pary
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 juli 2014

Overeenkomst leverancier

07 augustus 2014

Ik, als dropshipper, moet met mijn leverancier afspraken maken zoals, in het geval van annuleren. Ik moet vaststellen of mijn leverancier bereid is om het product terug te nemen. Of afspraken maken over wanneer de klant niet betaald en dat wie gaat de verantwoordelijkheid op zich nemen, de leverancier of de dropshipper en de afspraken over de garantie enzovoort.

Ik heb twee oplossingen:
A- Of met de leverancier een aparte contract in de vorm van B2B overeenkomst sluiten.
B- Of met de leverancier een agentschapscontract sluiten dat ik over de zaken als “bedenktijd”, “herroepingsrecht”, “als de klant niet betaalt or laat betaald” , “garantie” geen verantwoordelijkheden op zich kan nemen, maar dat ik alleen als de agent van de leverancier gaan opereren. Als ik mijn leverancier vertegenwoordigt, kan ik alle verantwoordelijkheden verschuiven naar de leverancier.

1- Kennen jullie betaalbare juristen die mij bij het opstellen van beide contracten zou kunnen helpen?
2- Als ik een contract zelf gaan opstellen, kan de jurist het contract nakijken en corrigeren. Dat zal goedkoper zijn. Hebben jullie ervaringen mee?
3- Of is er een site die goede modelcontracten heeft voor de dropshippers?

Jullie kunnen ook een privé bericht opsturen…
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Overeenkomst leverancier

07 augustus 2014

Ik vrees dat het onbegonnen werk is. Als jouw klant zijn/haar betalingsverplichting niet nakomt dan heeft jouw leverancier er niets mee te maken. Dat is jouw probleem. Ook zal jouw leverancier niet verplicht zijn om retouren te ontvangen.

Zoal ik het lees wil je zelf helemaal geen risico lopen, alle verantwoordelijkheid naar de leverancier schuiven maar wel geld verdienen. Dat willen we allemaal wel :)
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Overeenkomst leverancier

07 augustus 2014

Als ik mijn leverancier vertegenwoordigt, kan ik alle verantwoordelijkheden verschuiven naar de leverancier.
Er is een direct causaal verband tussen risico en rendement. Ondernemen is risico lopen, net zoals beleggen. Als je elk risico wilt uitsluiten met een waterdicht contract, zul je dat direct in je portemonnee voelen.

Los daarvan zul je bitter weinig leveranciers vinden die zichzelf graag vrijwillig ophangen aan een wurgcontract dat alle risico bij hen legt. Of je moet een briljant plan hebben en goed zijn voor enkele honderdduizenden euro's omzet per jaar, dan is er misschien nog over te praten.
 
Pary
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 juli 2014

Re: Overeenkomst leverancier

07 augustus 2014

Ik heb niet gezegd dat ik in een contract kan alles uitsluiten. Willen is anders dan kunnen.
Maar Ik herhaal:

1- Kennen jullie betaalbare juristen die mij bij het opstellen van contracten met mijn leveranciers zouden kunnen helpen?
2- Als ik een contract zelf gaan opstellen, kan de jurist het contract nakijken en corrigeren? Dat zal wel goedkoper zijn. Hebben jullie ervaringen mee?
3- Of is er een website die goede modelcontracten heeft tussen de dropshippers en de leveranciers?

Jullie kunnen ook een privé bericht opsturen…
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Overeenkomst leverancier

07 augustus 2014

Ik denk dat je aan de belangrijkste vraag voorbij gaat:

- Kennen jullie dropshippers die een contract tekenen die door de klant is opgesteld?

Geef eens een reden waarom je denkt dat een willekeurige dropshipper jouw contract zou ondertekenen? Wat heb je te bieden (zoals Ward al aangaf)?
 
Pary
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 juli 2014

Re: Overeenkomst leverancier

07 augustus 2014

Ik vraag alleen kennen jullie een jurist die deskundig is in de contracten tussen de eigenaar van de webshop en de leverancier. Of zijn er modelcontracten hierover op een website beschikbaar.
Trouwens ben ik de eigenaar van een webshop. Ik ben niet de leverancier van de producten.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Overeenkomst leverancier

07 augustus 2014

Ik denk dat je geen concreet antwoord krijgt omdat het simpelweg zo niet werkt en er dus simpelweg geen contracten zijn.

Volgens mij had je ook al een ander topic waarbij je voorwaarden wil bij het leveren aan jouw klanten en ook iets soortgelijks naar jouw leverancier toe.

Ik loop al aardig lang mee en ben zoiets nog niet tegen gekomen m.u.v. een prijsafspraak bij afname van een bepaalde hoeveelheid in een bepaalde periode. Dit ging dan meestal wel over bijvoorbeeld een containerzending en niet "een dropshippertje".

Elke advocaat kan vast wel iets opstellen. Ik verwacht overigens niet dat een leverancier in de EU zoiets zou tekenen. Je moet tegenwoordig al blij zijn dat je mag kopen :). Een Chinese leverancier zal waarschijnlijk wel tekenen maar tekent net zo makkelijk nog een ander contract die dag waarbij weer iemand anders exclusiviteit krijgt.

Op "supply agreement example" kan Google je alvast de juiste richting opsturen.
 
Pary
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 juli 2014

Re: Overeenkomst leverancier

08 augustus 2014

Als eigenaar van een webwinkel koop ik van de groothandel en ook van de kleinere leveranciers. De bedrijven bij de groothandel zijn sterk en hebben hun eigen inkoopvoorwaarden. Ik moet dit voorwaarden gewoon accepteren. Maar soms zijn er marges bij de kleinere leveranciers. Ik benadruk kleinere leveranciers en niet de groothandelaars. Want bij de groothandelaars zij alle regels vast. Er zijn weinig aspecten om in uw eigen voordeel te kunnen beïnvloeden.

Maar bij de kleinere leveranciers kan men afspraken maken voor retourneren. De afspraken zijn niet mondeling gemaakt. Het staat ergens op papier. Als het wordt ondertekend dan spreken wij over een contract, maar als het wordt niet ondertekend en alleen op een e-mail gezet, heeft ook een juridische waarde. Dan is het verstandig om deze afspraken bij een jurist te laten testen.
Als ik over een modelcontract praat, is alleen voor het inzicht. Wat in het praktijk zal worden is anders. Ik wil hierbij een juridisch advies inschakelen.
Hebben jullie ooit voor uw eigen afspraken met de leveranciers van uw producten met een jurist gesproken?
 
sjoerdk
Berichten: 176
Lid geworden op: 28 november 2013
Contacteer:

Re: Overeenkomst leverancier

08 augustus 2014

Hebben jullie ooit voor uw eigen afspraken met de leveranciers van uw producten met een jurist gesproken?
Nee. En eerlijk gezegd denk ik, zoals eerder gezegd door anderen, dat leveranciers, ook kleine, daar niet op zitten te wachten. Als je een afspraak kunt maken met een leverancier is dat mooi, maar om dat meteen in een contract te willen vastleggen, zet denk ik alleen maar kwaad bloed.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Overeenkomst leverancier

08 augustus 2014

Ik zou het zelf een vreemd verzoek vinden. Met dropshipping loop je als webshop houder al minimaal risico. Opslag, transport, inpakken. (in deze 3 dingen is de kans op schade het grootst)

Als ze dan ook nog moeten gaan wachten op hun geld omdat jou klantje niet betaald? Daar trappen ze echt niet in. Ze willen best een contract tekenen maar dan wel in voordeel van de groothandel.

Waarom wil je dat eigenlijk op papier? Ben je bang om risico te lopen? Als je klanten niet betalen kies dan iets als afterpay en dergelijke. Hun afdeling is de schulden op zicht te nemen. De groothandel is er om jou spullen te leveren.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht