Betaling mislukt, pakket reeds verzonden (en aangekomen)

1
Beste leden,

een probleempje van mijn kant; bezoekers hebben bij mij de mogelijkheid te betalen met VISA, werk normaliter ook goed maar er is helaas iets misgegaan.

Een klant heeft producten besteld, in de back-end stond hierbij 'betaald'. Maar omdat er een probleem was met de plug-in heeft de klant helemaal niet betaald. Na VISA gekozen te hebben kwam er een foutmelding.

Omdat er in de back-end 'betaald' stond heb ik de order klaargemaakt en naar het postkantoor gebracht. Het pakket is een dag daarna bij de klant geleverd.

Het probleem: klant heeft dus nog niet betaald en wel de bestelling ontvangen. Nu heeft deze klant toevallig een dag erna nog 2 bestellingen gedaan met VISA, kennelijk hopende dat ik nogmaals 2 gratis orders zou sturen.

Wat te doen?
Heb al een e-mail gestuurd met daarin excuses mbt. het niet kunnen betalen met VISA. Gevraagd het bedrag over te boeken naar de zakelijke rekening ovv factuurnummer.

Geen reactie gehad.. Wat zou een volgende stap kunnen zijn?

Re: Betaling mislukt, pakket reeds verzonden (en aangekomen)

3
Zover ik weet heeft de klant gewoon alsnog betalings-verplichting..

Eventueel een accept-giro erachter aansturen.
vooral vriendelijk en zakelijk blijven. Doen alsof dit gewoon procedure is.
als het na aantal weken nog niet is kun je deurwaarde overwegen, maar dat is ook afhankelijk van het bedrag.

Is de maker van de plugin overigens niet verantwoordelijk?
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Betaling mislukt, pakket reeds verzonden (en aangekomen)

5
Je stuurt een aanmaningsbrief (of email) met 14 dagen termijn.

Vermeld in de brief de wettelijke vereisten voor zo'n aanmaningsbrief, zoals de te verwachten incassokosten wanneer er niet binnen 14 dagen betaald wordt. deze zullen in jouw geval waarschijnlijk €40 zijn. Dus betaald de klant niet binnen 14 dagen worden zijn kosten verhoogd met €40,-. Vaak betaald men al.

Betaald men niet binnen 14 dagen dan kun je bijv. een gerechtsdeurwaarder instellen (no cure no pay wellicht) die de verdere gang naar de rechter bewandeld. Natuurlijk kunnen griffierechten en dagvaardingskosten ook op je klant verhaald worden bij een toewijzend vonnis.

Re: Betaling mislukt, pakket reeds verzonden (en aangekomen)

6
Eerste vraag is heb je bewijs van elvering, handtekening of is het gewoon per post.
als het gewoon per post zonder handtekening is heb je pech.

Als de betaling is afgebroken heeft de klant dat ook gezien en waarschijnlijk de volgende dag nog een keer geprobeerd om te bestellen.

De bestelling die jij geleverd hebt is een afgebroken bestelling er is geen betaling geweest. De vraag is dan of je betaling kan en mag eisen van die bestelling.
Je hebt de bestelling op jou risico verstuurd. Neemt niet weg dat als de klant deze niet wil hij de bestelling op jou kosten retour kan sturen.
De klant heeft sowieso 14 dagen retourrecht.

Ik neem aan dat de nieuwe bestelling een andere is als de eerdere bestelling.

Zou eerst bellen om te kijken hoe je het kan oplossen.
Netjes brief sturen of de klant de zending wil houden, zou ja of hij deze dan wil betalen.
Zo niet kan deze op jou kosten retour. Niet zeuren dat klant retourskosten ook nog moet betalen.
De andere bestelling is betaald en kun je gewoon leveren. Lever je niet, grote kans dat klant via credit card geld terug vraagt en jij chargeback in rekening krijgt en een sterretje bij de creditcard firma omdat je niet geleverd hebt.

Re: Betaling mislukt, pakket reeds verzonden (en aangekomen)

7
Zelf onderlaatst ook bij de hand gehad.

TIP. Net doen of je service verleent.
Ik had de klant verteld dat de betaling mislukt was. Maar om u niet nog een dag te laten wachten het product alvast verzonden.

Dus gewoon een mailtje met de uitleg en betaling bij overboeken. Meestal stuur ik er zelf nog een mollie betaalink bij.

Bij mij wilde de klant echter niet betalen. Dus nog een nette mail gestuurd. En ook betalingsopties gegeven dat als de persoon het niet in 1 keer kon betalen contact op te nemen.
Geen reactie. Bellen is dan altijd goed. Een beller is sneller. Hij zou direct betalen.

Ook niet gebeurd. Daarna een mail dat er wettelijk 37 euro kosten bij komen en hij vanaf maandag contact op kon nemen met DAS amsterdam. En toen stond het er binnen een kwartier op.

Er zijn dus nog vele optie's. Belangrijk is blijf zakelijk en netjes. Probeer er een goede oplossing te vinden. Zeker als de klant vaker besteld.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: Betaling mislukt, pakket reeds verzonden (en aangekomen)

9
PaulG schreef:
De bestelling die jij geleverd hebt is een afgebroken bestelling er is geen betaling geweest. De vraag is dan of je betaling kan en mag eisen van die bestelling.
De bestelling is niet afgebroken maar de betaling! Natuurlijk mag je betaling eisen!
Natuurlijk wel alleen als er staat vermeld volgens de nieuwe wetgeving: 'Klant gaat betaalverplichting aan'.

Zo niet, dan lijkt het me met de nieuwe wetgeving lastig, maar wel interessant voor de rechter.

Re: Betaling mislukt, pakket reeds verzonden (en aangekomen)

10
Iemand heeft een product ontvangen. Hij wist dat hij ervoor moest betalen. Geen rechter zal deze consument daarom in het gelijk stellen. Enige waar hij zich op zou kunnen beroepen is dat hij het product niet heeft ontvangen. Doet hij dat niet, dan moet hij gewoon betalen. Kappotte webwinkel of niet.

Of je hem zover kunt bewegen is de vraag. Ik zou het er zeker niet bij laten. Zet er bijvoorbeeld een No-Cure-No-Pay incasso op zoals http://intocash.nl/. Wellicht geen resultaat, maar dan weet de klant wel dat je het er niet zomaar bij laat zitten. Dat hij nogmaals heeft proberen te bestellen vind ik destemeer reden om dit principieel voort te zetten. Dit is toch gewoon diefstal wanneer iemand hier willens en wetens misbruik van maakt? Wellicht hoeft het echter niet zover te komen en volgt de betaling snel.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Betaling mislukt, pakket reeds verzonden (en aangekomen)

11
Het hangt er natuurlijk wel van af hoe kapot de plug-in is.
EwoutG schreef:Een klant heeft producten besteld, in de back-end stond hierbij 'betaald'. Maar omdat er een probleem was met de plug-in heeft de klant helemaal niet betaald. Na VISA gekozen te hebben kwam er een foutmelding.
Als ook de klant eenzelfde melding "u hebt betaald" ontving, is deze wellicht te goeder trouw. Die fout kun je niet uitsluiten: je bent er nota bene zelf ook door op het verkeerde been gezet.

Verder kun je uit het enkele feit dat een klant niet kon betalen (door jouw eigen toedoen) niet automatisch afleiden dat de klant niet wil betalen. Je kunt iemand niet zomaar uitmaken voor wanbetaler en direct incassokosten opeisen als je eigen betaalsysteem faalt. Dat wordt dus éérst netjes facturen, vervolgens beleefd herinneren en daarná pas een incassotraject opstarten.

Dat is de juridische insteek, want voor het overige ben ik het roerend met de anderen eens: dat "effe gauw" nog twee bestellingen plaatsen is geen goed teken.

Re: Betaling mislukt, pakket reeds verzonden (en aangekomen)

12
Bekend verhaal...

Vorig jaar voor onze vakantie hetzelfde gehad. ..
Klant heeft besteld, iDEAL betaling was mislukt, wij de klant gemaild en zij zou het bedrag middels overboeking overmaken. Omdat wij de volgende dag op vakantie gingen hebben we de bestelling reeds verzonden.
Al genietend van onze eerste avond, zie ik 2 grote bestellingen staan, goed begin van de vakantie, todat ik zag dat beide bestellingen naar hetzelfde adres als de niet betaalde bestelling. ..

Iedere bestelling bleek op een andere nasm en mail adres te staan, maar hetzelfde huisadres!
Zelfs bij de eerste bestelling al een valse naam opgegeven!

Wij hebben gedaan alsof ons neus bloede en haar als 3 verschillende klanten benaderd, voor de eerste bestelling hebben wij geïnformeerd of het product de juiste maat had, toen wij hier bevestiging op kregen, hadden wij het bewijs van levering en zijn in stap de orders 'door elkaar gaan halen'. Mevrouw B beantwoorde de vraag over order C en mevrouw C over ordere A.
Uiteraard bleef betaling uit, order 2 en 3 hebben we niet verzonden.
IP adres hadden we inmiddels achterhaald en middels de verschillende mailadressen kwamen we ook al snel op de echte naam.
We hebben haar per email geconfronteerd met de oplichting, incasso bureau ingeschakeld en uiteraard aangifte gedaan! Ze heeft nog een tijdje last van ons gehad, maar van een kale kip valt helaas niks te plukken...

Heeft ons vooral veel tijd gekost, maar heeft intern ook weer voor wat vermaak en wijze lessen gezorgd!

Gelukkig de enige niet betasld factuur in 6 jaar tijd!

Re: Betaling mislukt, pakket reeds verzonden (en aangekomen)

13
Ward schreef:Het hangt er natuurlijk wel van af hoe kapot de plug-in is.
EwoutG schreef:Een klant heeft producten besteld, in de back-end stond hierbij 'betaald'. Maar omdat er een probleem was met de plug-in heeft de klant helemaal niet betaald. Na VISA gekozen te hebben kwam er een foutmelding.
Als ook de klant eenzelfde melding "u hebt betaald" ontving, is deze wellicht te goeder trouw. Die fout kun je niet uitsluiten: je bent er nota bene zelf ook door op het verkeerde been gezet.

Verder kun je uit het enkele feit dat een klant niet kon betalen (door jouw eigen toedoen) niet automatisch afleiden dat de klant niet wil betalen. Je kunt iemand niet zomaar uitmaken voor wanbetaler en direct incassokosten opeisen als je eigen betaalsysteem faalt. Dat wordt dus éérst netjes facturen, vervolgens beleefd herinneren en daarná pas een incassotraject opstarten.

Dat is de juridische insteek, want voor het overige ben ik het roerend met de anderen eens: dat "effe gauw" nog twee bestellingen plaatsen is geen goed teken.
Ik geef volgens mij nergens aan dat ik denk dat de klant niet wil betalen.

Ik zal in de volgende brief de factuur bijvoegen en aangeven dat mevrouw 14 dagen de tijd heeft om een betaling te doen.

Omdat ik reeds contact heb opgenomen met haar (middels de e-mail waarin excuses aanbied m.b.t. falende plugin) en haar netjes gevraagd het bedrag te storten op de rekening. Ook gezegd dat haar evt. extra bestellingen worden verstuurd wanneer het bedrag op de rekening staat.

Overigens is de order van 12-08. Ik heb toen ik het zag, de 15e, contact opgenomen.

Benieuwd of er antwoord komt op de brief die ik ga versturen!

Allen bedankt en zal t.z.t. melden hoe het is afgelopen.