Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

De Noodzaak van mobiel / tablet ontwerp

25 augustus 2014

Onze magento website is nu een paar jaar oud en nodig toe aan een update. Met google analytics volgen we ook de bezoekers pc, tablet of mobiel.

cijfers van de afgelopen 2 maanden.

58,7% desktop bezoekers, 4,13 min op de site 5,15 pag bekeken, 4,06% conversie
24,7% tablet bezoekers, 3,28 min op de site 3,96 pag bekeken, 1,26% conversie
16,6% mobiel bezoekers, 2,19 min op de site 3,03 pag bekeken, 1,05% conversie

Hieruit is duidelijk te zien dat in ons geval tabel en mobiel verkeer 41,3% van de bezoekers slecht converteert 1% tegen 4% voor de desktop.

Ter indicatie een jaar geleden lag
desktop bij 68,4% aandeel (3,5% conversie)
tablet 20,6% (1,3% conversie)
mobiel 11% 90,3% conversie)

De conclusie hieruit is dat we veel omzet laten liggen uit mobiel/tablet verkeer.

Onze huidige shop werkt op 960 pixels. Op een tablet kun je het nog lezen maar is het niet optimaal. Op een mobiel sta ik er nog versteld van dat er orders zijn aangezien de template niet echt werkzaam is.

We gaan binnen een aantal weken over naar een responsive template waardoor de site op alle schermen goed en duidelijk leesbaar is. Als ik naar de omzetcijfer kijk en van 1% naar 2,5% kan groeien op tablet en mobiel betekend dit een leuke extra omzet en verdienen we de kosten van template en modificaties binnen een maand of misschien 1-2 weken terug.

Ik Raadt iedereen aan die analytics gebruikt eens goed te kijken naar de conversie per van desktop, tablet en mobiel. Zie je er grote verschillen zoals bij ons betekend dit dat je omzet laat liggen.

Wat mij ook opvalt is dat veel van de shop aanbieders die klant en klaar systemen aanbieden helemaal geen responsive thema's hebben waardoor je dus een probleem hebt voor mobiele en tablet gebruikers en veel omzet laat liggen. Let op mobiel en tablet gebruik blijft toenemen dus hier moet je iets aan doen.

Zelf hebben we nu het magento ultimate template gekozen. Veel mogelijkheden die zelf in te stellen zijn, kleuren, banners enz. Prijs 99$ dus daar hoef je het niet voor te laten. voorbeeld (niet onze shop) van dit template en de werking staat op http://www.fonteyn.nl
voor de werking van responsive template, maak je browser kleiner in de breedte en kijk wat er gebeurt.

Aan het einde van het jaar kunnen we zien wat het heeft opgeleverd. Ik post dan hier de resultaten.
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: De Noodzaak van mobiel / tablet ontwerp

26 augustus 2014

Zeker slim om tablet ontwerp te maken. Wel is het zo dat ook veel mensen de tablet oriënterend gebruiken en uiteindelijk betalen op de computer. Dat heeft deels te maken met de ondersteuning natuurlijk. Dus je zult zeker winst boeken, denk echter dat de conversie altijd iets lager zal blijven.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: De Noodzaak van mobiel / tablet ontwerp

26 augustus 2014

Libertes, goed voorbeeld is jullie website, webwinkelkeur. Bekijk deze eens met je tel en je zal zien dat die niet echt goed te lezen en te navigeren is.

Ben idd benieuwd naar het verschil in coversie nadat we de site template veranderd hebben in responsive zodat het voor alle apparaten te lezen is.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De Noodzaak van mobiel / tablet ontwerp

26 augustus 2014

Hoe heb je het betalen met smartphone geregeld?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: De Noodzaak van mobiel / tablet ontwerp

26 augustus 2014

@bbob - Klopt helemaal :). We werken aan een responsive design.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: De Noodzaak van mobiel / tablet ontwerp

26 augustus 2014

Hoe heb je het betalen met smartphone geregeld?
In magento gebruiken we onestepcheckout, deze heeft ook een responsive design waardoor het invullen ook beter gaat.

Onze nieuwe payment provider mollie of pay.nl werken ook met responsive desigsn waardoor ook betalen via smartphone geen probleem moet zijn.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: De Noodzaak van mobiel / tablet ontwerp

26 augustus 2014

Met een smartphone kan er prima betaald worden. En zeker niet minder gebruiksvriendelijk als via de PC.

Wat me als eerste opvalt is dat de webwinkel in de zomer meer met de tablet en mobiel worden bezocht. Misschien mensen die op vakantie zijn. Of lekker in de tuin willen zitten. Dat zou dus een reden kunnen zijn.

Om wat vergelijkingen te posten.
Bezoeker/Bouncerate/Conversie
Oud Desktop 76.42% / 24% / 7.10%
Nu Desktop 71.58% / 35% / 7.89
Oud Tablet 10.84% / 46.51% / 3.49%
Nu Tablet 10.24% / 37.07% / 6.90%
Oud Mobiel 12.74% / 38.61% 3.96%
Nu Mobiel 17.77% / 37.07% / 5.34%

De tijd dat een bezoeker op de site zit zegt me persoonlijk niet echt veel. Een mobiele gebruiker zal doorgaans meer tijd spenderen aan een artikel te laden. Ook zal een mobile gebruiker wat doelgerichter zoeken en de tijd just enorm verkorten.

Conclusie, bij desktop is het bezoekers aantal terug gelopen en het bouncerate is verhoogt. Dus dat gaat dubbel op. Echter bij tablet is het bezoeker aantal gelijk gelijk gebleven maar de bouncerate is terug gelopen. De conversie is wel flink gestegen terwijl dit bij desktop minder was.

De vraag blijft natuurlijk. Zouden klanten die via de mobiele site hebben besteld anders via desktop hebben besteld? Of zouden ze dan naar een andere shop gegaan. Het is natuurlijk wel zo dat ik om mij heen steeds meer mensen hoor die geen computer in huis hebben. Die doen alles met hun mobiel/tablet.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl