Verplichte wet- en regelgeving voor websites en webshops

1
Het valt ons op dat heel veel webshophouders zich nagenoeg uitsluitend bezighouden met de uitstraling van de website of webshop.
Uiteraard is dat heel belangrijk, maar veel webshophouders zijn (nog) niet doordrongen van het feit, dat een webshop onderworpen is aan verplichte wettelijke regelgeving, hèt fundament onder de webshop.

En let op: het begint door te sijpelen bij de Consumentenbond, dat er heel veel schroot onder de webshops aanwezig is, welke de verplichte regeltjes niet naleven.
N.a.v. een onderzoek door de Europese Commissie bleek, dat 55% van de webshops niet voldeed aan de regelgeving om uiteenlopende redenen.

De jacht op de webshops is geopend en het zal niet lang meer duren of er zullen door de Autoriteit Consument en Markt (kortweg ACM) fikse boetes worden opgelegd.
Je mag er van uitgaan, dat het boetebeleid nu verder wordt uitgewerkt.

Als webshophouder ben je ondernemer en dien je, zoals elke ondernemer aan bepaalde verplichtingen te voldoen.
Het schijnt dat veel webshophouders dit nog niet in de gaten hebben, dus een juridische scan van uw webshop op basis van de wet- en regelgeving is zeker geen overbodige luxe.

Voor alle vragen/info m.b.t. juridische begeleiding in de opstart, omzetbelasting etc.etc. bezoek onze website.

Re: Verplichte wet- en regelgeving voor websites en webshops

3
Eens met Bertje. Lekker makkelijk dit. Vele die het niet op orde hebben zitten niet eens hier op het forum en die het wel op orde hebben zitten hier wel op het forum.

En om de schuld bij de "ondernemer" te leggen, misschien eens nadenken dat ondernemer worden hier in Nederland eigenlijk misschien wel TE makkelijk is.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Verplichte wet- en regelgeving voor websites en webshops

5
Dat is het grote probleem bij de meeste webshophouders. De meesten hebben geen enkel benul van de wet-en regelgeving die geldt voor webshops.
Een lijstje produceren met wat puntjes is een beetje te kort door de bocht.
Als wij een scan van een webshop uitvoeren, dan gebeurt dat op 50 tot 100 verschillende punten, dus een lijstje gaat wel erg lang worden.

Iemand die van mening is, dat wij dreigen met de verplichte wet- en regelgeving, die zit er echt helemaal naast.
Wij attenderen de webshophouders op deze materie. Niemand hoeft dit ter harte te nemen als hij niet wil.
Wij noemen dat "Je kop in het zand steken" . Misschien hebben de meeste daar dan wel van gehoord, of ook nog niet?

En wat die cookies wegclicken betreft, daar heb jij misschien geen weet van, maar dat is nu juist niet verplicht. Je ziet het wel veel, maar in plaats hiervan heb je een cookieverklaring.

Misschien is dat inderdaad wel zo, dat men hier in Nederland te snel als ondernemer wordt aangemerkt, maar ja, zo is nu eenmaal de fiscale wetgeving.
Indien iemand een webshop heeft ben je ondernemer met administratieve verplichtingen en dat kun je wel of niet leuk vinden Zyra maar het is niet anders.

Misschien, dat er nog een wereld zou opengaan voor diegenen die een scan op hun webshop laten uitvoeren, want naar ik hier op dit webwinkelforum wel al heb begrepen, is de kennis hiervan bij de meeste webshophouders niet of maar in zeer beperkte mate aanwezig.

Re: Verplichte wet- en regelgeving voor websites en webshops

9
Het is jammer dat je het zo ervaart, want dat was zeker mijn bedoeling niet, maar dat zal dan misschien komen, omdat de reacties n.a.v. mijn eerste uiteenzetting ook niet echt begrijpend waren te noemen en afgedaan werden als dat deze wet- en regelgeving flauwekul zou zijn.

Wat de wet- en regelgeving van websites en webshops betreft staan we aan het begin, waarbij het boetebeleid nog verder uitgewerkt zal worden, maar daar kan op gewacht worden.

Wat de beveiliging met SSL van de persoonsgegevens op de antwoordpagina betreft, daar kan ik kort in zijn.
De wet- en regelgeving ziet niet op een beveiliging met SSL. Wat je met persoonsgegevens doet is vastgelegd in de Wbp ofwel de Wet bescherming persoonsgegevens.
Ook in de privacy-verklaring op de site geef je aan wat je hiermee wel of niet zal doen.

De hoofdmoot in de wet- en regelgeving is het volledig en juist informeren van de consument, waarbij bepaalde processen (o.a. bestel- en betaling) volgens vastgelegde protocollen dient plaats te vinden.
Daarnaast zijn er nog tal van gegevens van website en webshop, welke vastgelegd worden op de wijze zoals in de wet-en regelgeving is aangegeven.

Re: Verplichte wet- en regelgeving voor websites en webshops

11
Webcontrol-ICT schreef:Het is jammer dat je het zo ervaart, want dat was zeker mijn bedoeling niet, maar dat zal dan misschien komen, omdat de reacties n.a.v. mijn eerste uiteenzetting ook niet echt begrijpend waren te noemen en afgedaan werden als dat deze wet- en regelgeving flauwekul zou zijn.
Ik denk dat niemand op dit forum wetgeving als flauwekul afdoet. Ik denk dat de eerste reacties die je kreeg meer te wijten zijn aan het feit dat je het (bedoeld of onbedoeld) laat overkomen of ook de webshophouders op dit forum geen enkel benul van wetgeving hebben. Nou zal het kennisniveau ook hier erg verschillen, maar wetgeving is wel een veel besproken onderwerp hier. Je had er dus verstandiger aan gedaan eerst eens een goed gevoel te krijgen van dit forum voor je meteen met een commerciële boodschap komt, en dan de toon van je boodschap daar op aangepast.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/

Re: Verplichte wet- en regelgeving voor websites en webshops

13
Webcontrol-ICT schreef: En wat die cookies wegclicken betreft, daar heb jij misschien geen weet van, maar dat is nu juist niet verplicht. Je ziet het wel veel, maar in plaats hiervan heb je een cookieverklaring.
Nee, dat is onjuist. De wet is weliswaar goedgekeurd, maar is nog niet in werking gesteld. Voor analytische cookies, moet je nog altijd om toestemming vragen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ichtlijnen
Bovendien zie ik bij Webcontrol-ICT in de privacyverklaring nergens iets staan over het gebruik van tracking/analytische cookies.