PIM - ESB

1
Beste,

Ik wil graag de volgende slag slaan met mijn webshop en wil gebruik gaan maken van een PIM systeem. Ik werk met Exact en nu wordt alles live vanuit Exact ingelezen in de webshop.
Grote voordelen zoals ik nu zie is dat ik direct alle gegevens vanuit verschillende leveranciers kan inlezen en deze ook weg kan zetten naar verschillende webshops.
Nadeel is dat het een duur systeem is.

Nu werd ik onlangs gewezen op een ESB systeem. Het PIM systeem is onderdeel van het ESB systeem, maar hier vallen ook andere zaken in zoals CRM.

Heeft het ESB systeem grote voordelen t.o.v. een PIM systeem? Want volgens mij kan een CRM systeem ook aan het PIM systeem gekoppeld worden toch?

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn en of jullie tips hebben.

Alvast bedankt.
Geert

Re: PIM - ESB

2
Een ESB is een manier van uitwisselen. Vaak dmv XML en heeft oa als doel dataverkeer te beheren. Feitelijk het hoogste nivo want aan deze kapstok hang je als het ware je applicatie's op.
Ik zie echter niet de voordelen hiervan in de ecommerce; zoals waarom de data van producten via zo'n duur systeem real-time verwerkt zou moeten worden.
Tenzij je met bv handscanners voor orderpicking gaat werken. Maar dat is direct dusdanig complexe materie dat ik hiervoor echte professionals zou bijschakelen en niet op een forum m'n geluk zou zoeken.
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: PIM - ESB

3
Beste Jan,

Bedankt voor uw reactie. Ik ga proberen om me door professionals te laten informeren.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.