Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bol Plaza 98% op tijd bezorgen...

17 juni 2015

De volgende mail uitwisseling wilde ik jullie niet van onthouden. Heeft iemand anders ook leuke ervaringen met Bol Plaza? Allicht leuk om dat hier uit te wisselen en te bespreken hoe ermee om te gaan?
Beste Online Dierenspeciaalzaak,

De tevredenheid van klanten hangt voor een groot deel samen met het op tijd ontvangen van hun bestelling. Met een track & trace-nummer weet een klant altijd waar zijn pakket is en wanneer hij het kan verwachten. Daarom is vanaf april het invoeren van een geldig track & trace-nummer bij pakketten verplicht. Bij alle pakketten die jij de afgelopen twee weken hebt verstuurd, heb je geen (geldig) track & trace-nummer ingevuld.

Vul het track & trace-nummer in
Misschien is het aan je aandacht ontsnapt of informeer jij je klanten via e-mail. Of heb je veel brievenbuspost (waar vaak geen track & trace-nummer voor nodig is) en vergeet je als bezorgdienst '(PostNL/Bpost)Briefpost' in te vullen. Daarom herinneren we je er nog even aan. Het is belangrijk dat alle track & trace-nummers in het verkoopaccount of via de Plaza API worden ingevoerd. Alleen op die manier ontvangen klanten via bol.com automatisch alle informatie over hun bestelling.

Waar letten we op?
We willen niet alleen dat bij alle pakketten een track & trace-nummer zit, maar ook dat minimaal 98% van alle bestellingen op tijd bij klanten is. Deze eis stellen we aan onszelf, maar ook aan onze verkopers. Klanten moeten kunnen rekenen op betrouwbare levertijden en informatie hierover. Zo bouwen we met elkaar aan een aantrekkelijke winkel waar klanten graag kopen.

Vragen?
Meer informatie over het toevoegen van track & trace-nummers bij jouw bestellingen en hoe het zit met brievenbuspost, vind je hier. Heb je vragen over dit bericht of wil je persoonlijk advies? Stuur dan een e-mail naar verkoper-prestaties@bol.com, wij helpen je graag verder.

Die is natuurlijk te leuk om niet op te reageren. Dus mijn reactie:
Beste,

Track & trace is niet altijd meteen bekend, omdat wij met een
fullfillment bedrijf werken. Daarbij zijn sommige orders ook via
vrachtvervoerders verzonden, waarbij überhaupt geen track & trace
bestaat.

Het zou allicht handig zijn, als ik na de order te bevestigen een track
& trace erbij kan zetten, zodra deze bekend is.

Dan hoort de klant het meteen, als zijn order verzonden is en krijgt de
track & trace ook tijdig.

Track & trace met PostNL zendingen is sowieso pas bekend in onze systeem
de dag na verzending. 's ochtends mensen mailen, dat hun bestelling is
verzonden de dag ervoor, is natuurlijk een beetje raar...

Kortom, ik moet een afweging maken in wat ik belangrijker vind. De klant
tijdig informeren, dat er een zending onderweg is, of aan jullie eis
voldoen om meteen track & trace mee te sturen... Klanttevredenheid wint
het dan bij mij. Allicht een idee om hier iets mee te doen?

Verder hebben jullie het over:

We willen niet alleen dat bij alle pakketten een track & trace-nummer
zit, maar ook dat minimaal 98% van alle bestellingen op tijd bij klanten
is. Deze eis stellen we aan onszelf, maar ook aan onze verkopers.
Klanten moeten kunnen rekenen op betrouwbare levertijden en informatie
hierover. Zo bouwen we met elkaar aan een aantrekkelijke winkel waar
klanten graag kopen.

Dat halen jullie ook niet, aangezien je met PostNL verstuurd zie:

http://www.postnl.nl/klantenservice/bez ... bezorging/

Daar staat 96% op tijd... Los van wat er bij Docdate misgaat en
vertragingen veroorzaakt voor jullie klanten. Beetje raar dan, om van
plaza verkopers 98% te eisen toch?
Ik heb zelf overigens al besloten geen zaken meer te doen met bol.com en me te gaan richten op amazon. Die komen vast spoedig ook naar Nederland en zijn hopelijk wel wat professioneler dan Bol.

Ik zal de reactie ook delen. Vaak krijg je de mooiste discussies met Bol.com op dit soort mails. In een andere discussie had ik ze aangegeven me account te willen sluiten. In reactie kreeg ik toen als dreigement, dat ik dan ook nooit meer klant mocht worden bij ze als ik dat echt deed. Later kwam ze daar op terug en kreeg ik daar een sorry voor...
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bol Plaza 98% op tijd bezorgen...

17 juni 2015

Track & trace met PostNL zendingen is sowieso pas bekend in onze systeem de dag na verzending. 's ochtends mensen mailen, dat hun bestelling is
verzonden de dag ervoor, is natuurlijk een beetje raar...
Daar zou je nog een slag kunnen maken: wij weten de 3S-codes binnen 10 minuten namelijk.

Niet dat je er dan meteen wat aan hebt hoor, want de zending is pas een paar uur later in de track & trace en MijnPakket terug te vinden. Direct mailen heeft geen enkele zin en kan zelfs verwarrend zijn: de klant ziet namelijk dat de zending niet bestaat. Maar aan het einde van de middag of vroeg in de avond mailen kan wel prima.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Bol Plaza 98% op tijd bezorgen...

17 juni 2015

Track & trace met PostNL zendingen is sowieso pas bekend in onze systeem de dag na verzending. 's ochtends mensen mailen, dat hun bestelling is
verzonden de dag ervoor, is natuurlijk een beetje raar...
Daar zou je nog een slag kunnen maken: wij weten de 3S-codes binnen 10 minuten namelijk.

Niet dat je er dan meteen wat aan hebt hoor, want de zending is pas een paar uur later in de track & trace en MijnPakket terug te vinden. Direct mailen heeft geen enkele zin en kan zelfs verwarrend zijn: de klant ziet namelijk dat de zending niet bestaat. Maar aan het einde van de middag of vroeg in de avond mailen kan wel prima.
Juist, ik mail het zo snel mogelijk en maak gebruik van de notificatie mailing van PostNL zelf. Dat krijgt de klant ook. Bol Plaza heb je dat laatste niets aan natuurlijk. Je kunt daar niet eens later een track & trace erbij toevoegen. Best kansloos systeem dus :)

Verder wordt er inderdaad gewerkt aan een verbetering om track & trace sneller te hebben.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Anonieme vraag
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 november 2013

Re: Bol Plaza 98% op tijd bezorgen...

17 juni 2015

Complete onzin mail. Ik kreeg hem ook met de mededeling dat ik het 'al heel goed deed.' 50% van mijn pakketjes had al een track&trace.

Er gaan hier duizenden pakketten per jaar de deur uit, uiteraard allemaal voorzien van een geldige track&trace. Alle Bol zendingen worden gemiddeld binnen 1 uur na binnenkomst order verzonden, uiteraard ook 100% voorzien van een track&trace.

Het lijkt mij dus een of ander raar geautomatiseerd mailtje met een hele rare berekening van de cijfers.

Gelijk de prullenmand in.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.