Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Xile1705
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 juni 2015

Informatie invoer tabak

23 juni 2015

Hallo allemaal. Ik ben onderzoek aan het doen naar het openen van een webshop voor waterpijp tabak. Dit zijn voornamelijk Amerikaanse merken maar ik kan ze ook vanuit Engeland verkrijgen. Ik heb het gevoel dat het runnen van een webwinkel dat gebasseerd is op tabak heel anders is dan een winkel voor kleding.

Ik heb informatie proberen op te vragen via de KvK maar ik krijg een klein mailtje terug met wat links waar ik niet al te veel aan heb. Ook heb ik gekeken op de site van de douane maar ik kan daar geen contact gegevens vinden.

Heeft iemand hier ervaring met het runnen van een webshop dat tabak importeerd en verkoopt en zouden jullie mij misschien wat pointers kunnen geven of een duw in de juiste richting?

Alvast hartelijk bedankt.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Informatie invoer tabak

23 juni 2015

Je krijgt dan te maken met twee bijzondere situaties: de accijns op tabak en de verplichte leeftijdscontrole. Begin hier eens:

Accijns en verbruiksbelasting bij de Belastingdienst

Roken en tabak bij de NVWA
 
Xile1705
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 juni 2015

Re: Informatie invoer tabak

25 juni 2015

Vriendelijk bedankt voor het antwoord Ward. En bedankt voor de links. Ik wist al van de accijzen en de leeftijdscontrole. De laatste is makkelijk op te vangen door een leeftijdscontrole pop-up op de website en een leeftijdscontrole aan te vragen bij bv postNL.

Ik vroeg mij meer af of ik een vergunning moet hebben en tegen welke andere juridische en/of wettelijke regel ik aan zal lopen. Zijn er bijvoorbeeld special eisen voor het opslaan van het tabak?
Dit soort dingen.
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Informatie invoer tabak

25 juni 2015

Ik kom voor mijn fulltime baan bij redelijk wat groothandels en overal waar ze ook tabak hebben, staat er een groot hek omheen die afgesloten kan worden. Ik gok dus dat dat ook verplicht is.
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Informatie invoer tabak

25 juni 2015

Ja, die regels zijn er ongetwijfeld. Je mag bijvoorbeeld geen reclame maken voor rookwaren (wat knap vervelend is voor een webwinkel, omdat je dus ook Google AdWords niet kunt inzetten). De Tabakswet noemt de "regels over de reclame en sponsoring, de verkoop, samenstelling en etikettering van tabaksproducten".

Kom je er daarmee niet uit, dan denk ik dat je even de NVWA moet bellen of de branchevereniging voor de tabakshandel.

Specifiek voor de opslag kun je je door een verzekeringsadviseur voor bedrijven laten bijstaan. Die zijn vaak erg goed op de hoogte van wat er wel en niet mag volgens allerlei regeltjes of weten anders via-via wel iemand te vinden die de regels kent.