Een aantal kleine vragen!

1
Goedemorgen allemaal!

Zelf zit ik momenteel in een tweestrijd en wil graag wat advies hier horen van anderen.
De situatie is namelijk als volgt:

Ik ben graag creatief en ben bezig nu met een en ander te maken (van hout, maar dat doet er niet toe). Echter komt het hier al zo snel vol te staan dat ik deze graag wil verkopen. Enerzijds omdat ik het gewoon leuk vind om te maken, anderzijds om eventueel de onkosten eruit te kunnen halen.
De omzet zal naar verwachting maximaal 300 per maand zijn. Is het dan nodig om naar een kvk/belastingdienst te stappen? Dit aangezien er dan natuurlijk ook weer een boekhouder etc bij komt kijken. Ik zou graag wat van deze producten verkopen via een Facebook pagina. En betalingen zouden in dit geval dan binnen komen via overschrijving of PayPal?

Wanneer ik met deze hobby inderdaad naar de kvk toe zou moeten, is het dan aan te raden een boekhouder te nemen voor zo'n luttele bedragen (denk dat ik meer kwijt ben hieraan dan mijn omzet? bij wijze van) of is dit ook prima zelf te doen?

Groetjess

Re: Een aantal kleine vragen!

4
ikfixhetvoorje schreef:Totaal geen boekhouder voor nodig, dat kan je makkelijk zelf doen. Prima gratis software voor tegenwoordig, helemaal voor de kleine shop.
Dankjewel! Ook enkele voorbeelden welke aan te raden zijn?
Ward schreef:
scg94 schreef:De omzet zal naar verwachting maximaal 300 per maand zijn. Is het dan nodig om naar een kvk/belastingdienst te stappen?
De KvK en de Belastingdienst hanteren daarvoor dezelfde criteria.
Je kunt het beste eerst even contact opnemen met de KvK.
Prima zal ik eens doen wanneer het zo ver is :) Je kunt niet voor alléén de kvk of alléén de belastingdienst als ondernemer worden gezien dus. Het is 'alles of niets'?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Een aantal kleine vragen!

5
scg94 schreef:Je kunt niet voor alléén de kvk of alléén de belastingdienst als ondernemer worden gezien dus. Het is 'alles of niets'?
Jawel, dat kan wél. Er wordt zelfs een onderscheid tussen ondernemer voor de omzetbelasting (OB) en ondernemer voor de inkomstenbelasting (IB).

Je eerste aanspreekpunt is echter de KvK: als de KvK vindt dat dit geen onderneming is, ben je ook fiscaal gezien geen ondernemer. En schrijft de KvK je wel in als ondernemer, dan wordt je tegenwoordig ook automatisch aangemeld bij de Belastingdienst.

Niet erkend worden als ondernemer is overigens niet altijd een voordeel.