Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Sneakerssonline
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 april 2015
Contacteer:

Veel hogere bounce door cookiebar?

10 november 2015

Hallo allemaal,

Mijn 2 beste websites hadden altijd een bouncerate van rond de 2 procent. Sinds de verplichte invoering van de cookiebar/wall is dit omhoog geschoten van 20 tot wel 50%. Kortom, daar baal ik een beetje van.

Wie heeft deze ervaring ook en hoe kan ik de invloed van die cookiebar tot een minimum beperken? Met andere woorden: Is er al kennis over welke cookiebar (onder, boven, vol in beeld) tot de minste 'schade' leidt?

alvast bedankt.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Veel hogere bounce door cookiebar?

10 november 2015

Ik merk geen verschil en heb hem bovenin staan.
 
pauwke
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 oktober 2012

Re: Veel hogere bounce door cookiebar?

10 november 2015

is een bounce rate van 2% niet erg laag??
 
Sneakerssonline
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 april 2015
Contacteer:

Re: Veel hogere bounce door cookiebar?

10 november 2015

2% is erg laag, maar dit was wel degelijk het geval. Ik snap daarom ook niet waarom dit explosief is gestegen, zie afbeelding. Aan de websites zelf is muv de cookiebars niets veranderd. Afbeelding
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Veel hogere bounce door cookiebar?

10 november 2015

Denk eerder dat je tracking instellingen daarvoor niet goed waren en wellicht sinds de installatie veranderd zijn. Zijn er wellicht nog andere gegevens in Analytics veranderd?

2% is oprecht bijna onmogelijk, grote kans dat 40% het juiste getal is.
Wellicht tracking code hiervoor in de footer? Waardoor de bounces niet goed werden geladen.
---
edit:
Ik zie dat je pagina's per bezoek ook opeens flink omlaag zijn gegaan. Dit kan eigenlijk niet met de cookiebar te maken hebben lijkt mij? Omdat die niet meer zichtbaar is na pagina 1?
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Veel hogere bounce door cookiebar?

10 november 2015

Heb je nog andere dingen veranderd?

Een marketingcampagne, of heb je de site aangepast?


Je zou inderdaad denken dat er iets niet klopt in analytics...
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Veel hogere bounce door cookiebar?

10 november 2015

Ik zie dat je pagina's per bezoek ook opeens flink omlaag zijn gegaan. Dit kan eigenlijk niet met de cookiebar te maken hebben lijkt mij? Omdat die niet meer zichtbaar is na pagina 1?
Als de bouncerate stijgt gaat het aantal pagina's per bezoek omlaag.
En als je het goed doet staat de cookiemelding op iedere pagina! Je moet namelijk altijd melden, waar ze ook op de website binnenkomen.
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Veel hogere bounce door cookiebar?

10 november 2015

Ik zie dat je pagina's per bezoek ook opeens flink omlaag zijn gegaan. Dit kan eigenlijk niet met de cookiebar te maken hebben lijkt mij? Omdat die niet meer zichtbaar is na pagina 1?
Als de bouncerate stijgt gaat het aantal pagina's per bezoek omlaag.
En als je het goed doet staat de cookiemelding op iedere pagina! Je moet namelijk altijd melden, waar ze ook op de website binnenkomen.
Zover ik weet neemt google de bounces niet mee in je stats; of ik heb dat zelf een keer zo ingesteld.

Cookiemelding uiteraard op iedere pagina, maar die zet je meestal direct uit.
Dus of je bounced, of je ziet de melding niet meer.
 
Sneakerssonline
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 april 2015
Contacteer:

Re: Veel hogere bounce door cookiebar?

12 november 2015

Allemaal bedankt voor het meedenken.

De trackingcode staat bij mij altijd in de header. Zoals gezegd is er aan de sites niets veranderd, en in analytics ook niet. Waar de verandering vandaan komt is mij dus een compleet raadsel.

Overigens heb ik nog een website waarbij ik meer dan 2000 bezoekers per maand haalde, en nu volgens analytics een paar per dag met een bounce van 100%, terwijl ik hierop gewoon sales maak en webmastertools kliks meet. Wat gaat er hier mis? Ook dit lijkt te zijn mis gegaan na implementatie van de cookiebar, waarvan de code overigens in de footer staat.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Veel hogere bounce door cookiebar?

12 november 2015

Overigens heb ik nog een website waarbij ik meer dan 2000 bezoekers per maand haalde, en nu volgens analytics een paar per dag met een bounce van 100%, terwijl ik hierop gewoon sales maak en webmastertools kliks meet. Wat gaat er hier mis? Ook dit lijkt te zijn mis gegaan na implementatie van de cookiebar, waarvan de code overigens in de footer staat.
Ik zou haast gaan denken dat je cookiewall iets heel slims doet: Google Analytics werkt met cookies en die worden misschien niet gezet zolang de gebruiker geen cookies accepteert. Klinkt dat plausibel?
 
Sneakerssonline
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 april 2015
Contacteer:

Re: Veel hogere bounce door cookiebar?

13 november 2015

Daar zat ik aanvankelijk ook aan te denken, maar gisteren heb ik de trackingscode opnieuw in de footer geplaatst, en nu komen de bezoekers ook terug. Dat probleem lijkt dus opgelost. Van de hogere bounce snap ik nog steeds echter niks.