Re: einde webwinkels in zicht?

2
Ik heb het artikel gelezen en heb er zo mijn vraagtekens bij.
Deze mensen komen uit het bedrijfsleven, maar ik vraag af in hoeverre de cijfers kloppen. Ik zie een leuke titel, maar in de tabellen zie ik staan: 'winst niet bekend'. Hoe wil je dan een conclusie trekken als de cijfers niet eens bekend zijn?
Dat terzijde vraag ik me af of dit wel allemaal waar is. Partijen als bol.com en Coolblue draaien, zover ik weet, enorm goed. Die blijven maar groeien.
Als ze zo veel verlies maken, dan zouden we dat allang gemerkt hebben. Dat de media van alles en nog wat zit op te 'hypen', geloof ik. Maar webshops zijn de toekomst.

Dat Zalando minder goed draait lijkt me vrij logisch, dat kan je niet vergeleken met Coolblue en bol.com. De omstandigheden in werkcentra van Zalando zijn verschrikkelijk en kleding blijft lastig. Ik denk dat geen een ander soort type webshops zoveel retouraanvragen binnenkrijgt als kleding en schoenen producten. 
Website: https://www.transparantehoesjes.nl
Twitter: @transparanthoes
Facebook: http://www.facebook.com/transparantehoesjes

Re: einde webwinkels in zicht?

4
Als je het vak al wat langer volgt, weet je dat "retailspecialisten" al jarenlang hetzelfde doen: 

1. Eerst paniek schoppen met een boekje of "onderzoek".
2. Die paniek als zout in de wonden breed uitmeten in de pers.
3. Daarna cashen met uurtje-factuur vanuit je adviesbureau.

Ondertussen doen ze niets en lossen ze niets op. Ze signaleren alleen maar problemen.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: einde webwinkels in zicht?

5
De bedenker van thuisbezorgd.nl is er in ieder geval schat hemeltje rijk van geworden. Daar heb ik vorig jaar een artikel over gelezen.

Deze zin vind ik leuk: 'De realiteit is dat de winkelbranche wel eens de grootste bloeiperiode in decennia tegemoet kan zien.' Leeft de auteur onder een steen of zo? Winkelketens vallen bij bosjes om, kleine speciaalzaken gaan failliet, veel nieuwe ondernemers houden het vaak geen jaar vol. Bij ons in het centrum zijn na 1 januari al 6 winkels gesloten, op het buurtwinkelcentrum ook 1 en bij nr. 2 zag ik vanmiddag een plakkaat 'te huur' op de ramen hangen.

De leegstand maakt de winkelcentra onaantrekkelijk. De parkeertarieven zijn een grote ergernis. Zolang dat niet verandert (en dat verwacht ik niet) zie ik weinig ruimte tot verbetering in de winkelbranche.

Wel denk ik dat voor kleine webwinkeliers zoals ikzelf het op den duur moeilijk zal worden om succes te blijven houden. Ik had bijvoorbeeld van de week al iemand die riep: dat is bij de Action veel goedkoper. Ik zie inderdaad bij de dumpwinkels zoals bijv. SoLow steeds meer hobbymateriaal voor prijzen voorbij komen die lager zijn dan mijn inkoopsprijs bij de fabriek in China. Dat maakt het voor mij wel moeilijker. Maar de grotere bedrijven zullen dat wel aankunnen.

Re: einde webwinkels in zicht?

6
Ward schreef:Als je het vak al wat langer volgt, weet je dat "retailspecialisten" al jarenlang hetzelfde doen: 
..
Ik kreeg deze afbeelding als beelddenker.
Afbeelding

Kort nadat de steen; internetverkopen, het water echt in beweging zet gebeurt er veel. Na verloop van tijd vlakt dit af en ontstaat er een nieuwe normaal. Wel een andere dan eerder; want er is een steen bijgekomen.
In het stuk is inderdaad toch meer op 'sensatie' geschreven dan ik van de heren had verwacht. In de kritische tegen-reactie's wordt ook geprobeerd in teamverband zowel eigen bedrijf te onderstrepen als tegengeluiden te pareren. Opvallend, wat Ward al vanuit zijn ervaring aangaf.
Persoonlijk heb ik wel het meeste geloof in omnichannel; maar wij draaien 'em wel om. De fysieke showroom als service.(andersom dus dan artikel) Kom even afhalen, kom ervaren, kom voor uitgebreid advies. De webwinkel als standaard verkoopkanaal, de winkel als prettige extra.
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: einde webwinkels in zicht?

7
Ik vond de schrijvers ook erg sceptisch. Het verbaasde mij hoe makkelijk de verschillende webshops over één kam werden geschoren en er geen enkele nuance werd gemaakt tussen hobbyist en webgigant... owja en alle webshops verzenden en retourneren gratis en kunnen hierdoor nooit winstgevend zijn.

Re: einde webwinkels in zicht?

8
Jan Roelofsen schreef: Persoonlijk heb ik wel het meeste geloof in omnichannel; maar wij draaien 'em wel om. De fysieke showroom als service.(andersom dus dan artikel) Kom even afhalen, kom ervaren, kom voor uitgebreid advies. De webwinkel als standaard verkoopkanaal, de winkel als prettige extra.
Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik las 'webwinkel als service'
Ik kreeg het artikel van mijn schoonvader toegestuurd, die vanuit zijn fysieke winkel erg sceptisch tegenover alle webshops aankijkt. 5 jaar geleden was men ervan overtuigd dat alle webwinkeliers slapend rijk werden, terwijl het nu opeens onmogelijk is om überhaupt winstgevend te zijn met een webshop.

Ik merk dat veel mensen denken 'even een webshop' te starten (naast de fysieke winkel) maar vergeten dat de online klant niet zomaar de winkel binnenstapt...
Een goed draaiende winkel is geen garantie voor goede online verkopen en visa versa!

Re: einde webwinkels in zicht?

9
De Amazons, Zalando’s, de Coolblues en bol.coms kunnen de nieuwe C&A’s, V&D’s worden. Maar alleen als zij de aandacht verleggen naar omnichannel - en overal in de winkelstraten en winkelcentra zichtbaar worden - zullen zij voldoende winst kunnen maken.
Ik denk dat de bedrijven uit het eerste stukje inderdaad V&D als groot voorbeeld zien... Geen idee wanneer het stuk geschreven is, maar het lijkt me iets verouderd. Daarnaast heeft Coolblue al een aardig aantal winkels staan.

Ik vraag me ook af hoe reëel de conclusie is als je alleen bedrijven neemt met een omzet van een half miljard of hoger.
Consumenten komen bij je vanwege het sterke merk. Omdat ze jou omzet gunnen. Omdat je mooie spullen hebt. Voor een redelijke prijs. Klanten zijn ook bereid hiervoor te betalen. En alleen met een netwerk van fysieke winkels - het is slimmer dat er tienduizend klanten naar je winkel toekomen dan dat je pakketjes naar tienduizend klanten moet sturen - is het mogelijk om winst te maken.
Haha! Zou de beste man (of mannen in dit geval) echt denken dat al die tienermeisjes naar primark rennen omdat het een sterk merk is, omdat ze de omzet gunnen? Ik denk dat ze daar vooral komen voor de lage prijs (oke, dat kan een onderdeel van je sterke merk zijn), dat heeft bijzonder weinig met gunnen te maken. 

We weten allemaal wat 10.000 pakketjes (ongeveer) kosten. Ik ben wel benieuwd wat 10.000 bezoekers per maand kosten. Ik ga er voor het gemak maar even van uit dat je daarvoor toch echt wel 2 of 3 vestigingen nodig hebt. Een stapel personeel, kassa's, verwarming in de winter, airco in de zomer (want de deur moet 365 dagen per jaar open staan), tig lampen per vierkante meter voor de juiste lichtbelevenis, elk seizoen je winkel ombouwen en elke paar jaar een compleet nieuwe inrichting lijken me niet bepaald kosteloos...

Als laatste: in hoeverre kun je een (flinke) groei in online marktaandeel meetellen als "winst".

Re: einde webwinkels in zicht?

10
Droomjuweeltjes schreef:Wel denk ik dat voor kleine webwinkeliers zoals ikzelf het op den duur moeilijk zal worden om succes te blijven houden. Ik had bijvoorbeeld van de week al iemand die riep: dat is bij de Action veel goedkoper. Ik zie inderdaad bij de dumpwinkels zoals bijv. SoLow steeds meer hobbymateriaal voor prijzen voorbij komen die lager zijn dan mijn inkoopsprijs bij de fabriek in China. Dat maakt het voor mij wel moeilijker. Maar de grotere bedrijven zullen dat wel aankunnen.
Oh dat heb ik ook meegemaakt. Mijn aromabranders vonden sommige mensen wel mooi met een Ladies Night. Dacht top! Zegt een andere, pfff.. bij de Action zijn ze goedkoper. De action heeft maar 1 merk en dan moet je de Aromabrander daarvan wel mooier vinden dan wat ik verkoop! Daarbij zijn de waxmelts niet gemaakt van 100% Eco Soy Wax, dus ben je gevoelig voor bepaalde ingrediënten of geuren? Dan zijn die Action waxmelts NIET aan te raden, maar dat valt niet altijd aan mensen uit te leggen. 

Er is nog een gros van de meerderheid dat alleen maar naar de prijs kijkt en niet naar wat waarom eventueel iets juist die prijs is. Gelukkig zijn er genoeg andere tevreden mensen en is het ook een gunfactor dat er moet zijn. 

Re: einde webwinkels in zicht?

11
Het is wel duidelijk wie het stuk heeft geschreven. Door een beperkt deel van de feiten naast elkaar te zetten worden conclusies getrokken, die je daarop eigenlijk niet kunt trekken.

Dat veel webshops niet rendabel zijn, is natuurlijk wel waar. Maar dat komt vaak omdat hier te licht over wordt gedacht. Of omdat men probeert snel rijk te worden.

Maar dat is niets nieuws. Dit kan al lang niet meer. Je zult er gewoon hard voor moeten werken, zoals met elke onderneming.
Plaats een Gratis backlink voor je webshop

Re: einde webwinkels in zicht?

12
Naar mijn mening is het tijdperk van de kleine webshops bijna ten einde. Wat overblijft zijn de mega winkels zoals bol.com en amazon met hier een daar een klein niche winkeltje wat weet te overleven omdat de producten niet interessant zijn voor de groten. Hetzelfde zal gebeuren als wat we hebben gezien in de winkelstraten.

Dit zie je ook terug in de cijfers. De grote shops nemen een relatief steeds groter deel van de online markt voor hun rekening. Dit ondanks dat de totale markt nog steeds groeit.

Maar om te zeggen dat de "pure" spelers het gaan afleggen is onzin.

Re: einde webwinkels in zicht?

13
Ik heb het artikel niet gelezen maar ik geloof hier dus helemaal niks van.
Ik denk juist dat kleinere webwinkels meer en meer kansen krijgen.
De push marketing strategie wordt wat minder effectief en het verdienen van klanten wordt steeds belangrijker. Als jij dus laat zien dat je mensen wilt helpen bijvoorbeeld is de kans veel groter dat ze naar jouw toe komen dan als ze een advertentie zien.
Iets waarvan ik denk dat voor veel kleine webshops echt heel goed kan werken is SEO in combinatie met een goede content strategie. Door veel content te publiceren via bijvoorbeeld blogs kan je ervoor zorgen dat mensen wat meer een band krijgen met je merk. Je kan mensen helpen met een (klein) probleem in dat blog door ze bijvoorbeeld tips te geven over wat ze nu weer moeten kopen voor valentijnsdag met een aantal originele tips. Als je dit goed doet krijg je door de vele pagina's die je website krijgt veel meer kansen om gevonden te worden in google en als je daar dan goede SEO voor uitvoert komen hier vanzelf bezoekers uit. Dan is het puur een kwestie van aan deze mensen duidelijk maken dat je producten verkoopt die relevant zijn aan dat onderwerp of voor die doelgroep en dan kan je daar echt wel van leven. 
Daarnaast kan je natuurlijk ook nog gewoon hele specifieke advertentiecampagnes in zetten in bijvoorbeeld google adwords zodat je relatief goedkoop alsnog die verkoop binnen krijgt met winst. Dat blijft denk ik ook gewoon nog erg lang goed werken.
Niet langer te veel uitgeven aan Google Adwords?
Online marketing bureau BSR Online

Re: einde webwinkels in zicht?

14
Het stuk is inderdaad zoals al eerder aangegeven duidelijk geschreven vanuit een bepaalde, verstokte visie. Eventuele tegenargumenten worden al schrijvend onder het mom van een soort drogreden weggemoffeld. Wel ben ik van mening dat inderdaad de grote webwinkels, gefinancierd door durfkapitaal hun markt en branche kunstmatig dermate zullen manipuleren dat het voor overige kleinere webwinkels moeilijk wordt om te overleven. Dat zie je inderdaad bij Zalando. Genoeg winkels die in principe hetzelfde bieden maar die gewoon niet dermate agressief kunnen adverteren zodat Zalando iedereen eruit concurreert. Daarnaast denk ik ook dat de auteurs van dit artikel dus verstokt zijn, ze zitten echt in een andere tijdsfase. Ze sturen ontzettend aan op het feit dat winkels een bepaalde gunfactor hebben. Wellicht hebben enkele kleine winkeltjes dit maar bij de meeste winkels voelen de mensen volgens mij vrij weinig. Ja, wellicht met de ambachtelijke slager of groenteboer, maar niet met de lokale H&M of Primark vestiging. Al met al wel een interessant artikel en bedankt voor het delen.
https://www.flobbi.nl
Flobbi - Verkoop je smartphone & tablet!
Hoge vergoeding, gratis aangetekend verzenden en lid van Stichting WebwinkelKeur.