Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Awaces
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 februari 2016

Een eigen webwinkel als student

16 februari 2016

Beste professionals,

ondanks iedere situatie toch iets anders in elkaar zit had ik graag jullie mening/advies gehoord over mijn situatie.
Als student informatica heb ik een zeer grote interesse in het opstarten van een kleine webshop met tweedehands items.
Momenteel werk ik voornamelijk via 2dehands en Kapaza, echter zou ik graag een stapje verder gaan.

Als student kan ik het mij niet veroorloven om kosten te maken die ik misschien niet ga kunnen terugverdienden op verloop van tijd.
Daarom vroeg ik mij af hoe ik het best te werk ga?

- Waarin zal ik hoe dan ook moeten investeren en wanneer ?
- Begin ik met een gratis webshop zoals easywebshop of is het beter om toch voor een wordpress met woocommerce te nemen.
- Hoe zorg ik ervoor dat ik een klantenbestand heb.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Een eigen webwinkel als student

16 februari 2016

Bedenk dat je voor een webshop een bedrijf moet beginnen en e.e.a. bedrijfsmatig moet aanpakken om enig succes te hebben en niet tegen problemen met o.a. de belastingdienst aan te lopen. Op dit forum is dit onderwerp al vele malen besproken; via de zoekfunctie moet je al vele antwoorden op vele vragen kunnen vinden. Mogelijk kom je er dan op uit om tweedehands spul gewoon te blijven verkopen via marktplaats-kanalen.
 
Awaces
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 februari 2016

Re: Een eigen webwinkel als student

16 februari 2016

Ik zou eventueel wel een webwinkel willen starten met nieuw materiaal, maar zou me willen focussen op IT gerelateerde producten... 
Herstellingen zou ik ook wel willen doen.
Helaas zijn daar al honderden webshops van waardoor ik dus denk dat dit geen succes zal/kan worden.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Een eigen webwinkel als student

16 februari 2016

Ondernemen brengt risico's met zich mee. Je weet nooit of een investering terug wordt verdiend. Maar het helpt om je goed voor te bereiden. Doe onderzoek naar je doelgroep/ de markt, verdiep je in de mogelijkheden en realiseer je dat gratis opties vaak beperkt zijn. Al snel heb je dan betaalde extra's nodig.

Het verkopen via bestaande platforms is zo slecht nog niet, als je niet bereid bent (gecalculeerde) risico's te nemen.

En zoals Bert al aangeeft, gebruik de zoekfunctie om antwoord te krijgen op de meest gestelde vragen. Succes met je plannen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Volup
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 oktober 2015

Re: Een eigen webwinkel als student

16 februari 2016

Je bent er zelf bij en kunt de kosten zo laag houden als je zelf wilt. Die 50 euro inschrijfkosten voor de KvK heb je natuurlijk zo terug. Verder is je grootste investering waarschijnlijk het inkopen van voorraad, ook dat kun je natuurlijk beperkt houden. 

Als student informatica zou ik je vooral verdiepen in het zelf opzetten van een shop met Magento of Woocommerce, waarvan de tweede het minst veeleisend is. Je kunt beginnen met een klein hostingpakket van een paar euro en evt. uitbreiden als je echt bezoekers gaat krijgen. 

Je moet natuurlijk wel BTW gaan afdragen aan de belastingdienst, dat moet je dus doorberekenen naar je klanten waardoor je duurder wordt dan je nu bent. Verder draag je inkomstenbelasting af over je winst en die is ook niet mis, maar als je veel af moet dragen heb je ook veel verdient :) 
Volup Online Retail - Ontzorgt de online verkoop van kleine winkeliers
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Een eigen webwinkel als student

16 februari 2016

Volgens mij is TS Belgisch, daar gelden andere regels dan in Nederland.
 
Gebruikersavatar
Bolino
Berichten: 225
Lid geworden op: 31 januari 2016
Contacteer:

Re: Een eigen webwinkel als student

17 februari 2016

Beste Awaces,

Bedenk van tevoren of je de mogelijkheden hebt om een webshop te runnen, zowel qua tijd als geld.
Want zoals je zelf zegt, je wilt het op ten duur wel uit te terugverdienen, maar zorg niet dat je in problemen komt. Persoonlijk zou ik alleen aan een webshop gaan beginnen met een bedrag wat je kunt missen. Daarnaast kost het runnen van een webshop (vaak, niet altijd) meer tijd dan een echte winkel.

Dat terzijde, je moet een zakelijk rekening openen, bij de KvK inschrijven, producten inkopen bij een leverancier, betaalsysteem iDeal aanvragen (Mollie of bij de bank), webshoppakket inrichten, designs hebben (logo, huisstijl etc), teksten schrijven en ga zo maar door.

Uiteraard wil ik je niet ontmoedigen, want ik zit ongeveer in dezelfde situatie en het is een uitdagende + leerzame hobby/onderneming. 

- Waarin zal ik hoe dan ook moeten investeren en wanneer ?
Even grof genomen: KvK (50,- inschrijfgeld), zakelijke rekening (klein bedrag per kwartaal), webshoppakket (X bedrag per maand), designs (laten maken is geen optie in jouw geval), producten inkopen, domeinnaam, hosting. Al met al, een paar honderd euro om kleinschalig te beginnen.
- Begin ik met een gratis webshop zoals easywebshop of is het beter om toch voor een wordpress met woocommerce te nemen.
Zelf gebruik ik Shopify. Hier kan je voor 25 euro per maand al klaar zijn. Dan krijg je een websitetemplate die je zelf makkelijk vullen. Hier zit hosting al (inclusief SSL) al bij. Plus Mollie is makkelijk te integreren en de SEO is goed geregeld. Maar kijk gerust eens rond, want andere forumleden hebben ook goede ervaringen met andere pakketten. Ga ervanuit dat je hoe dan ook een paar tientjes per maand kwijt bent aan het webshoppakket.
- Hoe zorg ik ervoor dat ik een klantenbestand heb.
Klantenbestand moet je opbouwen, dat heeft tijd nodig en hangt van meerdere factoren af.

Succes ermee!
 
Gebruikersavatar
Flobbi
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 januari 2016
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Een eigen webwinkel als student

18 februari 2016

 Inderdaad jezelf goed oriënteren om zo veel mogelijk risico's uit te sluiten. Maar een gok zal het altijd enigszins blijven. Je loopt nou eenmaal risico. Maar goed, niet geschoten is immers nog altijd mis. Als jij denkt dat het kan lukken en je hebt het plaatje helder voor je en je hebt dit enigszins getest/ onderzocht op haalbaarheid zou ik het gewoon proberen. Dan kun je in ieder geval uitsluiten later dat je er alles aan hebt gedaan en heb je weer wat geleerd.
https://www.flobbi.nl
Flobbi - Verkoop je smartphone & tablet!
Hoge vergoeding, gratis aangetekend verzenden en lid van Stichting WebwinkelKeur.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht