Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Harm1970
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 maart 2016

Aantal webshops NL

29 maart 2016

Weet iemand of er actuele cijfers zijn over het aantal webshops in Nederland, en specifiek het aantal B2B webshops in NL?
Is er een site op het www die dit bijhoudt?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Aantal webshops NL

29 maart 2016

Je hebt GFK die cijfers daarover publiceert, maar ook Thuiswinkel.org, KVK, en zo nog een paar instanties die daar cijfers over menen te hebben. Ze zijn het nog niet echt met elkaar eens over hoeveel shops er nou zijn in NL. 
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aantal webshops NL

30 maart 2016

Je hebt GFK die cijfers daarover publiceert, maar ook Thuiswinkel.org, KVK, en zo nog een paar instanties die daar cijfers over menen te hebben. Ze zijn het nog niet echt met elkaar eens over hoeveel shops er nou zijn in NL. 
Die houden vooral het aantal b2c-webwinkels bij. De definitie van een b2b-webshop is alles behalve duidelijk en dat maakt het meten daarvan erg lastig. Ik schat zelf enkele tienduizenden.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Aantal webshops NL

31 maart 2016

Het is inderdaad lastig te bepalen. Ik richt mezelf vooral op bedrijven al kunnen particulieren ook gewoon bestellen. 80% zijn zakelijke klanten maar ik denk dat er bij een telling gewoon als particuliere verkoop wordt meegeteld en niet als B2B.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Suzanne Jansen
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 april 2016

Re: Aantal webshops NL

09 mei 2016

De cijfers zijn onduidelijk inderdaad, elke site laat een ander aantal zien dus het is haast onmogelijk om de echte cijfers te achterhalen.
 
puurhost
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 april 2016
Contacteer:

Re: Aantal webshops NL

09 mei 2016

Als je een grove schattig wil verkrijgen kan je het beste de gegevens bij de KVK opvragen. Deze hebben als het goed is een onderscheid tussen webwinkels voor particulieren en B2B, maar het is altijd maar de vraag hoe up-to-date die informatie is. 
Opzoek naar een webhoster die echt met je meedenkt?
Magento Webhosting, WooCommerce en nog veel meer systemen!
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aantal webshops NL

09 mei 2016

Als je een grove schattig wil verkrijgen kan je het beste de gegevens bij de KVK opvragen.
Dat dacht ik ooit ook, maar andere bronnen komen op meer dan het dubbele van de aantallen die de KvK noemt. Plausibele verklaringen zijn dat veel webwinkeliers meerdere webwinkels hebben en dat niet iedere onderneming met een webwinkel als webwinkel in het handelsregister is ingeschreven; dat laatste geldt dan met name ook voor de B2B-markt, want een groot aantal groothandels heeft tegenwoordig een online bestelsysteem dat op een of ander webwinkelplatform draait.
 
Mareck
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 november 2011

Re: Aantal webshops NL

15 mei 2016

Als je een grove schattig wil verkrijgen kan je het beste de gegevens bij de KVK opvragen. Deze hebben als het goed is een onderscheid tussen webwinkels voor particulieren en B2B, maar het is altijd maar de vraag hoe up-to-date die informatie is. 
Deze is volgens mij niet heel accuraat. In mijn ervaring interesseert het de KvK niet echt wat je aangeeft wat je precies doet, als je het formulier maar invult. En toen er nog verplichte bijdrages voor de brancheverenigingen bestond loonde het de moeite om uit te zoeken wat je het beste kon kiezen als bedrijfstak.

Zo ken ik wel wat webshops die zich inschreven als groothandel in plaats van webshop voor particulieren om zo de verplichte afdracht voor de branchevereniging voor detailhandel te omzeilen.
 
Gebruikersavatar
Flobbi
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 januari 2016
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Aantal webshops NL

16 mei 2016

Als je een grove schattig wil verkrijgen kan je het beste de gegevens bij de KVK opvragen. Deze hebben als het goed is een onderscheid tussen webwinkels voor particulieren en B2B, maar het is altijd maar de vraag hoe up-to-date die informatie is. 
Deze is volgens mij niet heel accuraat. In mijn ervaring interesseert het de KvK niet echt wat je aangeeft wat je precies doet, als je het formulier maar invult. En toen er nog verplichte bijdrages voor de brancheverenigingen bestond loonde het de moeite om uit te zoeken wat je het beste kon kiezen als bedrijfstak.

Zo ken ik wel wat webshops die zich inschreven als groothandel in plaats van webshop voor particulieren om zo de verplichte afdracht voor de branchevereniging voor detailhandel te omzeilen.
Welke brancheverenigingen zijn er waarbij je je verplicht moet aanmelden? Ben wel benieuwd.
https://www.flobbi.nl
Flobbi - Verkoop je smartphone & tablet!
Hoge vergoeding, gratis aangetekend verzenden en lid van Stichting WebwinkelKeur.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aantal webshops NL

17 mei 2016

Deze is volgens mij niet heel accuraat. In mijn ervaring interesseert het de KvK niet echt wat je aangeeft wat je precies doet, als je het formulier maar invult. En toen er nog verplichte bijdrages voor de brancheverenigingen bestond loonde het de moeite om uit te zoeken wat je het beste kon kiezen als bedrijfstak.

Zo ken ik wel wat webshops die zich inschreven als groothandel in plaats van webshop voor particulieren om zo de verplichte afdracht voor de branchevereniging voor detailhandel te omzeilen.
Welke brancheverenigingen zijn er waarbij je je verplicht moet aanmelden? Ben wel benieuwd.
Vroeger was dit het HBD maar die is opgeheven. Verder is er niets meer verplicht voor (de meeste) webwinkeliers.
 
Mareck
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 november 2011

Re: Aantal webshops NL

18 mei 2016

Welke brancheverenigingen zijn er waarbij je je verplicht moet aanmelden? Ben wel benieuwd.
Vroeger was dit het HBD maar die is opgeheven. Verder is er niets meer verplicht voor (de meeste) webwinkeliers.
Precies. Maar hierdoor staan nog steeds veel shops "fout" in het KvK register. Het verklaart ook waarom, zoals hierboven aangegeven, andere bronnen het aantal webshops veel hoger inschat dan de KvK dat doet.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht